محتوای تبلیغ اسلحه طلاب در میدان جنگ نرم است
حجت الاسلام سید غلام عباس موسوی، مدیرکل امور مبلغان دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا گفت: تبلیغ به عنوان یک علم یا فن توانسته است جایگاه خود را در عرصه ارتباطات به خوبی پیدا کند، مخصوصا تبلیغ دینی که سابقه دیرین در اسلام دارد و در آیات و روایات، سیره و سنت پیامبر اسلام(ص)، ائمه طاهرین(ع)، صحابه و تابعین، علما و فضلا جایگاه ویژه ای داشته و دارد.
وی با اشاره به آیهای از قرآن گفت:صفات مبلغان دینی، زوایای تبلیغ دین، محتوای تبلیغ دینی، شیوه و روش های تبلیغی، روش های معاشرت و ارتباط با مردم در قرآن و سیره پیامبر(ص) وجود دارد و منابع بسیار غنی در این رابطه داریم.
حجت الاسلام موسوی اظهار داشت: برای تبلیغ دینی که ابزار بسیار مهم کارساز و مؤثری است، نیاز به محتواهای دقیق، علمی، به روز و متناسب با نیازهای امروزی داریم، از این رو نهادهای فرهنگی و تبلیغی موظف هستند، این محتواها را تهیه و در اختیار مبلغان دینی قرار دهند.
وی خاطر نشان کرد: به طور حتم، مبلغان دینی نیاز به محتوا، جهت دهی و هدایت دارند تا بتواند منشأ هدایت جامعه و مردم بوده و تأثیر گذار باشند. محتوای تبلیغ اسلحه طلاب در میدان جنگ نرم است.
مدیر کل امور مبلغان دفتر تبلیغات اسلامی یادآور شد: مبلغان نیاز به پشتیبانی علمی، مهارتی و روشی دارند تا بتوانند در عرصه تبلیغ هم در برابر دشمنان و هم در مسیر هدایت مؤمنان و رشد معنوی آنان موفق باشند.
وی تأکید کرد: مبلغان بخشی از اطلاعات، آگاهی ها و زیربناهای معرفتی را از دروس حوزوی کسب میکنند، اما این محتوا کافی نیست و در کنار دروس حوزوی، محتواهای تبلیغی گنجانده نشده یا متناسب با نیازهای روز نیست.
حجت الاسلام موسوی تصریح کرد: مدیران، سیاستگذاران و برنامه ریزان حوزه باید نسبت به تأمین محتواهای آموزشی و ارتقاء سطح دانشی طلاب در مسیر تبلیغ و تربیت مبلغان مورد نیاز جامعه در عرصه های گوناگون اقدام کنند.
وی ادامه داد: تأمین مبلغ به معنای تأمین منابع انسانی نیست، این منابع انسانی نیاز به عقبه فکری، محتوا، قالب و توشه تبلیغی دارد، لازم است حوزه های علمیه در برنامه درسی طلاب مبتدی، حداقلهایی از دین، تبلیغ، مخاطب شناسی، مدیریت فرهنگی، جامعه شناسی و روانشناسی تبلیغ، گنجانده شود.
این فعال عرصه تبلیغ بیان داشت: حوزه های علمیه باید برای تهیه محتواهای تبلیغی برنامه ریزی داشته باشند و افق و آینده تبلیغ دین را در نظر بگیرند و بر اساس آن افق ها برنامه ریزی کنند.
وی با اشاره به اهمیت توجه به حرکات تبلیغی دشمنان ابراز داشت: دشمنان با استفاده از شبکه های ماهواره ای، شبکه های مجازی، مطبوعاتی و رسانهای علیه دین فعالیت میکنند و با انتشار مطالب سخیف و کم مایه، دین را هدف قرار دادهاند.
حجت الاسلام موسوی تصریح کرد: لازم است به تبلیغ نگاه علمی و تکلیفی داشت، تبلیغ وظیفه ذاتی انبیاء و اولیاء الهی است که به علما و فضلا رسیده است و نباید به تبلیغ نگاه شغلی داشت.
وی ادامه داد: لازم است حوزه های علمیه بیش از پیش وارد این عرصه شوند و همچنین از ابزارهای هنری همچون تئاتر، سینما، خطاطی، نقاشی، سرود و تکنولوژی در خدمت تبلیغ بهره برد.
مدیر کل امور مبلغان دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در پایان گفت: مبلغان به انتظار نهادها و سازمان های تبلیغی ننشینند و با به روز رسانی اطلاعات، آموزش ها و روش های تبلیغی خودشان را به روز کنند./919/ت302/ع