۱۵ خرداد ۱۳۹۰ - ۲۲:۴۵
کد خبر: ۱۰۶۲۳۹
در گفت وگو با اعضای شورای مدیریت حوزه خراسان تأکید شد؛

ارائه شناخت کافی از رسالت های‌ حوزه و کارآمدی خروجی های آن؛ مهمترین عامل جذب نخبگان

خبرگزاری رسا ـ اعضای شورای مدیریت و برنامه ریزی حوزه علمیه خراسان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری رسا تأکید کردند: ارائه شناخت کافی از رسالت های‌ حوزه و کارآمدی خروجی های آن و برخورداری از نظام آموزشی قوی از مهمترین عوامل جذب نخبگان به شمار می رود.
امتحانات حوزه




به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، تداوم حرکت خروشان انقلا‌ب اسلا‌می به نوع عملکرد خواص جامعه بستگی دارد و از آنجا که علما و فضلا‌ سرآمد خواص به شمار می روند، در این رابطه وظایف سنگینی را بر دوش دارند. تربیت چنین عالمانی، کار بزرگی است که زیربنای آن در نخستین سالهای طلبگی پایه ریزی می شود.

باتوجه به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب، امروزه ما به طلا‌بی هدف‌مند، امیدوار، بانشاط، دردمند و باتقوا، آشنا به قرآن و حدیث، زمان‌شناس و توانمند در عرصه قلم و بیان نیازمندیم که نخستین گام در تحقق این امر، توجه به ورودی های حوزه و جذب نخبگان است.

از این رو در گفت و گو با اعضای شورای مدیریت و برنامه ریزی خراسان و مدیران مدارس علمیه به بررسی راهکارهای جذب نخبگان در حوزه می پردازیم؛

معرفی مفهوم طلبگی و ابعاد اثرگذاری آن در جامعه


حجت الاسلام پژمانفر، معاون آموزش و پژوهش حوزه علمیه خراسان: تحقق مأموریت های کلان حوزه علمیه در سطح مطلوب از طریق افرادی که انگیزه و استعداد متوسط یا پایینی دارند ممکن نیست. از سوی دیگر به دلیل انتظارات مختلفی که از یک روحانی در جامعه وجود دارد، مدیران و مسوولان حوزه می بایست تا حد امکان در جذب افراد با استعداد و انگیزه بالا تلاش و برنامه ریزی کنند.


معرفی سازمان حوزه و اهداف و ظرفیت های آن به دانش آموزان از گام های مهم در این عرصه است همانطور که ظرفیت های دانشگاه برای آنان کاملا واضح و روشن است. اما از انجا که ظرفیت های حوزه ناشناخته مانده، نه دانش آموز و نه والدین هیچ یک حاضر به سرمایه گذاری معنوی در این مسیر نیستند.


توسعه کمی و کیفی مدارس علمیه، فراهم کردن زمینه های بازدید و حضور موقت دانش آموزان در حوزه، برگزاری نشست هایی به منظور ابهام زدایی از ذهن دانش اموزان و خانواده های آنان از طریق انجمن های اولیا و مربیان از مواردی است که پیگیری آن در فرآیندی منطقی، زیرساخت تشکیل مدارس علمیه کارآمد را فراهم می کند.


همچنین باید به خاطر داشت که نمی شود نخبگان را با سایر افراد در یک نظام اموزشی واحد قرار داد؛ همانطور که در آموزش وپرورش، مدارس به نمونه و تیزهوشان طبقه بندی می شوند در حوزه نیز می بایست این کار بر اساس ظرفیت ها انجام شود. البته اقداماتی در این جهت انجام شده ولی کافی نیست.


ترسیم آینده روشنی از حوزه و نظام آموزشی قوی


حجت الاسلام فرزانه، رییس دانشگاه علوم اسلامی رضوی، عضو شورای مدیریت وبرنامه ریزی حوزه علمیه خراسان و امام جمعه موقت مشهد: ترسیم آینده روشنی از حوزه، برنامه آموزشی قوی و شفاف و بهره گیری از اساتید مجرب محورهای موثر در جذب نخبگان محسوب می شود.


از سوی دیگر با اینکه نظام آموزشی فعلی حوزه، چارچوبی قوی و حاصل تجربه هزارساله است اما نواقصی هم دارد که باید اصلاح شود. همچنین تخصصی شدن دروس در سطوح بالای حوزه که از سوی شورای مدیریت در حال پیگیری است از دیگر عوامل جذب نخبگان است.


آگاهی از مسیر پر فراز و نشیب طلبگی و توسعه مدارس علمیه


حجت الاسلام گرایلی، عضو شورای مدیریت و برنامه ریزی حوزه علمیه خراسان: درس طلبگی پر رنج است و صبر و حوصله بسیار می طلبد که از هر فردی با هر توان و استعدادی ساخته نیست. دانش آموزان باید با این احساس که این راه انبیاست و خداوند قول تأیید داده است وارد شوند. این تفکری است که در هر فردی وجود ندارد.


ساخت مدارس علمیه بیشتر و معرفی اهداف و ظرفیت های حوزه از سوی فرهیختگان حوزوی نیز در این زمینه موثر است.


معرفی صحیح حوزه و کارآمدی خروجی های آن


حجت الاسلام نظافت، مدیر مدرسه علمیه حضرت مهدی(عج) مشهد و معاون سابق آموزش وپژوهش حوزه علمیه خراسان: متاسفانه ما هنوز به این باور نرسیده‌ایم و یا غفلت کرده‌ایم که تربیت طلا‌ب فاضل، باتقوا و کارآمد نقشی بی‌بدیل در اصلا‌ح امور دارد.


وقتی برنامه های حوزه قوی نبوده و خروجی ها کارآمد نباشند طبعا نخبگان انگیزه ای برای ورود به حوزه نخواهند داشت.


عدم پذیرش افراد ضعیف و کم استعداد، معرفی صحیح و کامل حوزه از طریق بازدیدها و تولیدات مکتوب و تصویری و حضور طلاب جوان و خوش فکر در دبیرستان ها و تعامل مستقیم با دانش آموزان از مواردی است که گرایش نخبگان به حوزه را افزایش می دهد. احترام بزرگان جامعه به حوزه نیز نقش زیادی در این زمینه دارد.


معرفی جایگاه طلبگی و حضور گسترده تر در عرصه های تبلیغی


حجت الاسلام گنابادی نژاد، مدیر مدرسه علمیه عالی نواب مشهد: از موضوعاتی که در سطح گسترده مورد غفلت حوزه و نهادهای مسوول در عرصه ارتباطات جمعی اعم از مطبوعات و رسانه ملی بوده، معرفی و تبلیغ حوزه طلبگی و روحانیت است.


ما موظف به بیان احکام، اخلاق و عقاید برای مردم در مکان ها و سطوح مختلف هستیم اما معرفی خود حوزه و زی طلبگی هم از دیگر وظایف ماست. این مساله نقش مهمی در جلب نظر نخبگان برای ورود به حوزه دارد.


امروز پس از گذشت سی سال و تعامل گسترده روحانیت با مردم و با وجود همه فعالیت هایی که روحانیت در رسانه داشته است، کمترین حضور روحانیت را در عرصه های تبلیغی شاهد هستیم؛ لذا تبلیغ و تبیین حوزه برای مردم باید در صدر فهرست تبلیغی حوزه قرار گیرد.


ارائه شناخت کافی از حوزه و رسالت های آن


حجت الاسلام فیض آبادی، عضو اتاق فکر دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، مدرس حوزه و دانشگاه: ابتدا باید حوزه را شناخت که اصولا حوزه برای چیست؟ در آغاز انقلاب شاهد شیب تند ورود به حوزه بودیم بطوریکه بسیاری دین دار وارد حوزه شدند و ضد دین از حوزه خارج شدند چون شناخت نداشتند.


دو رسالت مهم حوزه، اسلام شناسی و اسلام گستری است. مساله کار و سربازی و ضعف درسی و.... نباید در حوزه مطرح باشد. از نظر استعداد، دروس حوزه متناسب با سطح دانش آموزان فوق استعدادهای درخشان است لذا باید روی افرادی که وارد حوزه می شوند دقت داشت.حوزه محل بالندگی علمی و سربازی و خدمتگزاری امام زمان(عج) است.  وقتی طلاب این را بدانند سختی ها را تحمل می کنند.


از سوی دیگر برخی خانواده ها نگاه اشتباهی به حوزه دارند در حالی که باید با شناخت صحیح از استعداد فرزندانشان آنها را جهت انتخاب راه درست راهنمایی کنند. اگر معرفت پیدا شود و فرد با آگاهی وارد شود، آینده خوبی خواهد داشت./930/گ403/ر

ارسال نظرات