۱۰ تير ۱۳۹۰ - ۱۵:۳۹
کد خبر: ۱۰۷۸۳۷
استاد دانشگاه امام صادق:

تکنولوژی غربی ابزاری برای تسلط بر جوامع انسانی است

خبرگزاری رسا ـ استاد دانشگاه تهران اظهار داشت: از مواجه تمدن اسلامی با غرب پرسش های فراوانی تولید شده است که امروز با آن ها درگیر هستیم و پاسخ به آن پرسش ها جز از راه فرهنگی میسر نیست.
تکنولوژی غربی ابزاری برای تسلط بر جوامع انسانی است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، عبدالکریم خیامی، استاد کلیات تمدن دانشگاه امام صادق(ع) تهران، در نخسیتن روز از دوره آموزشی تربیتی والعصر، که صبح امروز در اردوگاه صاحب الزمان تهران برگزار شد، گفت: کشف و استخراج دین خالص در میان انبوهی از اطلاعات، برداشت ها و علوم انسانی غرب امری بسیار دشوار است و امروز مشاهده می کنیم در دنیا چندین نوع اسلام وجود دارد، به عبارتی بخشی از این قرائت ها از اسلام که در کشور ما هم دیده می شود هنگامی که ریشه یابی می شود مشخص می شود که این اسلام ها محصول برداشت اندیشمندان غربی از مسحیت یا از اسلام است.

استاد دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: شرق شناسی غربی ها، زمانی توسط غرب صورت گرفته است که آن ها بر شرق تسلط داشته و از منظر سوبژکتیویسم به شناخت شرق مبادرت کرده و دوره های علم را گذرانده بودند و از موضع بالا به پایین به تمدن مشرق زمین می نگریستند، ولی شناخت ما از غرب از طریق اصول و فرهنگ و تمدنی است که آن ها برای ما تشکیل داده و مشخص کرده اند.

خیامی سپس مطرح کرد: آیا سبک های معماری، موبایل، رادیو، اینترنت، وبلاگ ها، پادکست ها، شبکه های اجتماعی مجازی و...به هیچ وجه، فرهنگی را بر خانواده و افراد جامعه ما القا نمی کنند و خنثی هستند؟ یا خیر، تکنولوژی ها با خود فکری و آدابی را می آوردند؟ غربی ها می گویند تکنولوژی رفتار ساز است، به عنوان مثال تلویزیون که تولید کننده آیین است و می تواند در جامعه تغییر ایجاد کند، به عبارتی تکنولوژری رفتار ساز و فرهنگ ساز است و در دراز مدت بر عقاید جامعه تغییر ایجاد می کند.

وی ادامه داد: یک تفکر و فرهنگ در عینیات و آن چه که در ظاهر است، متجلی می شود؛ پس یک تفکر می تواند در قالب وجوه تمدنی از جمله تکنولوژی ظاهر شود، به عبارت دیگر تکنولوژی می تواند فرهنگی را ترویج و یا تولید کند، لذا در می یابیم که فرهنگ اسلامی یک نوع وجوه تمدنی دارد و فرهنگ غرب به گونه ای دیگر؛ (به عنوان مثال نظریه اسلام و وحدانیت یک نوع مسجد می سازد ولی تفکر غرب به نوع دیگر).

این استاد تمدن اسلامی دانشگاه تهران با بیان اینکه از مواجه تمدن اسلامی با غرب پرسش های فراوانی تولید شده است که امروز با آن ها درگیر هستیم و پاسخ به آن پرسش ها جز از طریق فرهنگی که ما با آن مواجه هستیم، میسر نیست، تصریح کرد:غرب شناسی، خواندن جغرافیا نیست اگر چه ممکن است نیاز به شناخت جغرافیایی داشته باشد، و به طور مطلق بحث تاریخ نیست اگرچه شناخت تاریخ غرب یک ضرورت است و بحث فلسفه غرب نیست اگر چه فلسفه غرب یکی از مبادی شناخت غرب است؛ غرب شناسی فهم یک علم، تفکر و روح حاکم است که عوارضی دارد، لذا آن فردی که هدایت گر این امر و تولید کننده فکر و فرهنگ این ابزار است را باید شناخت.

وی با طرح این پرسش که در ملاقات ما با تمدن غربی در مباحث آموزشی چه پرسش هایی ایجاد شده است، گفت: امروز باید دید که آیا علم مراکز آموزشی ما، خشیت ما را نسبت به خداوند متعال افزوده است؟ این نظام آموزشی ترجمه ای ما چه مقدار قابل اجرا است؟ این نظریه علوم انسانی تا چه مقدار می تواند پاسخگوی نیاز جامعه باشد؟ این علم در جامعه غربی تولید شده و آن ها توانسته اند به نیاز های خود پاسخ دهند؟ اساسا این علم چه مقدار در برابر وحی متواضع است؟ این علم همان مدادالعلما افضل من دماع الشهدا است؟

خیامی در خصوص سؤالات مواجه شدن ما با تمدن غرب پیرامون قانون اساسی، اضافه کرد: امروز هنوز این سؤال مطرح است که تفکیک قوا نسبتش با سیستم امامت و ولایت چیست و چگونه میان این سه جمع بسته می شود؟ آیا مشکلاتی ایجاد نکرده است؟ امروز پس از گذشته 32 سال از انقلاب برخی از افراد می گویند که نباید تفکیک قوا را قبول می کردیم، آیا قانون اساسی ما که آغشته به قانون اساسی فرانسه است، سیستم امامت و ولایت تعریف دین را به طور کامل اجرا کرده است؟ اگر بنا بود جبهه های هشت سال دفاع مقدس را با این بروکراسی اداره کنیم، با چه مشکلاتی مواجه می شدیم؟ در صحنه عمل این پرسش ها همیشه مطرح است و این سؤال ها محصول ملاقات و مواجه ما با تمدن غربی است.

معاون نظارت و ارزیابی سازمان صدا وسیما در همین زمینه پیرامون منزلت اجتماعی و تقوا  گفت: امروز منزلت اجتماعی در جامعه تحصیلات، شغل و درآمد است و با بررسی جامعه مشاهده می کنیم که مردم به افرادی که دارای تحصیلات عالی و درآمد بالایی هستند بیشتر احترام می گذارند؛ این سبک ارزش گذاری برای افراد و آن ها را در این طبقه بندی قرار دادن با منزلتی که دین برای ما تببین کرده است، چگونه سازگار است؟ آنچه که ما دریافت کردیم نه سیستم غربی است و نه بومی؛ نمی دانیم که کدام بخش از این سیستم وارداتی است و کدام بخش اقتضائات بومی است.

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به مشکلاتی که مطرح است چرا رهبری همواره می گویند نظام در حال پیشرفت است، گفت: این مسائل با پیشرفت نظام و سخنان رهبری در تضاد نیست بلکه کلیت نظام رو به جلو است ولی مشکلاتی در متن امور وجود دارد و رهبری می فرمایند «بنده بیشتر از شما مشکلات موجود را می دانم».

وی با طرح این پرسش که غرب با چه مکانیزم هایی بر ما مسلط شده است (که برای ما رها کردن آن سخت شده است)، تصریح کرد: نخستین مکانیزم، مکانیزم علم است که غرب مفهوم علم را تغییر داده و امروز ما نتایج علوم غربی را مورد استفاده قرار می دهیم، و این علم بنابه گفته آن ها جهان شمول و کمی گرا بوده و مبتنی بر حواس تجربی است و نه تنها در مقابل وحی متواضع نیست، بلکه وحی را به عنوان موضوع مطالعه قرار می دهد.

خیامی از تکنولوژی به عنوان دومین مکانیز برای تسلط غرب یاد کرد و افزود: امروز تکنولوژی اعلام استقلال کرده است و به افزایش اختیارات فرد منجر شده و یا به عبارتی فرد گرایی را در جامعه دامن زده و تولید نیاز می کند و بعد خودش آن نیاز را رفع می کند وبعد نیاز بعدی را برای انسان ایجاد می کند، از این رو انسان دائما احساس نیاز می کند و می توان گفت که امروز  تکنولوژی سردمدار و پرچمدار در ایجاد نیاز است.

وی اضافه کرد: سومین مکانیزم، اقتصاد می باشد، که مقتضی بر مدرک بوده و مشتری مدار است و همه چیز در آن اصالت منفعت به خود دارد.

این استاد دانشگاه امام صادق(ع) با بیان این که چهارمین مکانیزم فلسفه است، اظهار داشت: فلسفه پس از رنسانس تعریف جدیدی از عقل ارائه می دهد و عقل اعلام استقلال می کند(عقل خود بنیاد) و نیازی به چیزی خارج از خودش ندارد؛ در مرحله دوم عقل نظری با مشاهده و آزمایش تجربی مخلوط می شود و در نهایت صرف تجربه آزمایش می شود، لذا عقل، عقل جزئی است.

وی دین را مکانیز پنجم تسلط غرب دانست و گفت: تحریف تاریخ مکانیزم نهایی تسلط غرب بر جوامع بشری است غربی ها با تحریف تاریخ، استادان علمی تاریخ را حذف کرده و از آن چه که از تمدن اسلامی گرفته شده است، اصلا یاد نمی کنند و عمدا قرون وسطا را به شدت تاریک جلوه می دهند تا بعدها دین به عرصه مدیریت باز نگردد./968/پ201/س
ارسال نظرات