۲۱ تير ۱۳۹۰ - ۱۷:۵۵
کد خبر: ۱۰۸۶۳۰
محقق حوزه علمیه قم:

شیعیان با حفظ وحدت و همدلی زمینه ظهور را فراهم کنند

خبرگزاری رسا ـ معاون پژوهش پژوهشکده مهدویت بیان داشت: انتظار موجب می‌شود تا منتظر به آینده امیدوار باشد و در تمامی حالات به یاد امام خویش باشد و او را ناظر بر افعال و اقوال خود بداند.
مهدويت


حجت الاسلام جواد جعفری، معاون پژوهش پژوهشکده مهدویت در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا بیان داشت: انتظار یکی از وظایف شیعیان در دوران غیبت است و به دلیل اینکه در روایات جایگاه مهمی دارد و فهم صحیح آن از انحراف در اندیشه و عمل جلوگیری می‌کند ضرورت دارد که به صورت دقیق به آن پرداخته شود.

وی با تاکید بر اینکه اهمیت انتظار را باید از منابع دینی استخراج کرد، اظهار داشت: منتظری که در دوران غیبت به سر می‌برد و به وظایف خود عمل می کند نزد پیامبر اکرم(ص) جایگاه ویژه‌ای دارد به گونه‌ای که پیامبر (ص) آنها را برادران خود توصیف می‌کند.

این محقق حوزه علمیه قم بیان داشت: برداشت منفی از انتظار به احتراز و انزوا، دست روی دست نهادن و تحمل وضع موجود و هیچ تلاشی را برای آینده انجام ندادن اطلاق می شود.

وی با اشاره به اینکه، برداشت مثبت از انتظار هم این است که منتظر تلاش و عمل و اقدام عملی برای آماده کردن وضعیت برای ظهور امام انجام دهد، گفت: این گرایش به دلیل اصلاحی دانستن قیام امام که به صورت قطع نیاز به زمینه‌سازی و ایجاد ظرفیت دارد درست است.

این پژوهشگر حوزه علمیه قم بیان داشت: انتظار موجب می‌شود تا منتظر به آینده امیدوار باشد و در تمامی حالات به یاد امام خویش باشد و او را ناظر بر افعال و اقوال خود بداند.

وی بیان داشت: یک منتظر دارای وظایف و تکالیفی است که من از واژه آداب انتظار استفاده می کنم؛ منتظر در سه حوزه فردی، اجتماعی و حکومتی دارای وظایفی است که باید به خوبی از پس ان در دوران غیبت برآید.

این محقق حوزه علمیه قم بیان داشت: منتظر باید تلاش کند با اعمال خویش به جلب محبّت امام بپردازد و از راه مقدم داشتن خواست امام بر خواست خویش این هدف عالی را محقق سازد.

وی بیان داشت: در حوزه وظیفه‌ اجتماعی، شیعیان باید با حفظ وحدت و همدلی زمینه ظهور را فراهم کنند که در برخی روایات این عامل موجب تحقق ظهور بیان شده است. /909/ت302/ع

ارسال نظرات