۰۲ مرداد ۱۳۹۰ - ۲۰:۱۴
کد خبر: ۱۰۹۴۳۵
معاون پژوهش مرکز تخصصی حقوق و قضای اسلامی:

معرفی مجرمان و مجازات علنی راهکاری مناسب برای پیشگیری از وقوع جرایم خشن است

خبرگزاری رسا ـ معاون پژوهش مرکز تخصصی حقوق و قضای حوزه علمیه قم گفت: در مواجهه با بروز جرایم خشن در جامعه و جرائمی که دارای صبغه خشن و نتایج تاثر بار است باید از بازوان حقوق و اخلاق کمک گرفت.
حجت الاسلام كريمي نيا


حجت الاسلام محمد مهدی کریمی‌نیا، معاون پژوهش مرکز تخصصی حقوق و قضای اسلامی حوزه علمیه قم در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا بیان داشت: در مواجهه با بروز جرایم خشن در جامعه و جرائمی که دارای صبغه خشن و نتایج تاثر بار است باید از بازوان حقوق و اخلاق کمک گرفت.

وی ادامه داد: بحث‌های ارشادی، فرهنگی، تبلیغی، به صورت عام و فراگیر از طریق رسانه های عمومی و صدا و سیما نقش بسزایی در ایجاد فرهنگ تعامل اجتماعی دارد.

این محقق حوزه علمیه قم بیان داشت: در مقابل کسانی که دست به سلاح می‌برند و یا اعمال خشونت آمیز انجام می‌دهند باید از نظر قانونی محدویت‌هایی اعمال شود تا این گونه افراد جرات خطا به خود ندهند.

وی اظهار داشت: باید قانونی در جهت ممنوعیت حمل سلاح سرد همچون قمه و چاقو وضع شود زیرا افراد در هیجانات و درگیری‌های لفظی که به خشونت می انجامد به صورت مکرر از سلاح همراه خود استفاده کرده‌اند.

این محقق علوم اسلامی با تاکید بر اقدام قاطع نیروی انتظامی در برابر این افراد بیان داشت: قوه قضائیه در مرحله بعد باید مجازات مناسب و بازدارنده اعمال کند و مجازات این افراد را علنی کند.

وی با بیان اینکه اعلام جرم، علنی کردن مجازات و شناساندن مجرم به عموم می تواند نقش موثری در بازدارندگی داشته باشد، ادامه داد: نباید از ریختن آبروی افرادی که دارای شرارات عمومی هستند ترس داشته باشیم، این افراد باید آبرویشان ریخته شود و در نزد دیگران معرفی شوند تا مجدد مرتکب جرم نشوند.

معاون پژوهش مرکز تخصصی حقوق و قضای اسلامی حوزه علمیه قم بیان داشت: متاسفانه دستگاه قضایی آن قدر با پرونده های کوچک و بزرگ مواجه است که نمی تواند به کارکرد پیشگیرانه خود برسد.

وی بیان داشت: هنوز فرصتی برای اجرایی شدن هدف پیشگیری از جرم محقق نشده است و متاسفانه برنامه‌ای نداریم که به بیان جرایم و انواع مجازات ها در صدا و سیما بپردازد.

این استاد حوزه و دانشگاه با موثر عنوان کردن نقش رسانه ها در کاهش جرایم گفت: باید برنامه‌های ترویجی و اثرگذار در رسانهها تبلیغ و ترویج شود و آثار هولناک وقوع جرم و علل آن تشریح شود.

این استاد حوزه و داشنگاه بیان داشت: خوشبختانه حساسیت جامعه به خبر جنایت علیه آمران به معروف و ناهیان از منکر مثبت بود و نشان داد که جامعه به این امر بسیار حساس شده که امید است با ادامه این روند، این گونه جرایم از جامعه رخت بربندد. /909/ت302/ع

ارسال نظرات