مدیر مرکز پژوهش دانشگاه علوم اسلامی رضوی:
نوآوری و تولید علم با روشهای آموزشی امروزی تحقق نمییابد
خبرگزاری رسا ـ مدیر مرکز پژوهش دانشگاه علوم اسلامی رضوی گفت: تا زمانی که منابع در روند آموزشی مرسوم قرار داشته باشد، شاید نوآوری و تولید علم اتفاق نخواهد افتاد.
حجت الاسلام علی جلائیان، مدیر مرکز پژوهش دانشگاه علوم اسلامی رضوی، در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، به تبیین و تشریح تولید علم پرداخت و گفت: علم بر مبنای دانش است و تولید علم یعنی گسترده کردن دایره دانش است، بدین معنا که در کارهای علمی و آموزشی ما تنها به انتقال دانش بسنده نکنیم، بلکه میدان علم را گسترش دهیم و باعث زایش دانش در حوزه های مختلف شویم.
مدیر مدرسه علمیه جواد الائمه(ع) در خصوص ضرورت پرداختن به مقوله تولید علم بیان کرد: به صورت طبیعی رشد جامعه در حوزههای مختلف نیازمند پاسخگویی عالمانه به همه نیازهااست؛ اگر ما به دانشهای گذشته اکتفا کنیم پاسخگویی به نیازهای امروزی برای ما ممکن نیست، بلکه باید با تولید علم و گسترش دانش پاسخگوی نیازهای جدید باشیم.
حجت الاسلام جلائیان با بیان برخی از ویژگیهای محتوایی و منابع تولید علم عنوان کرد: نقش منابع در ایجاد و تولید علم تفاوتی ایجاد نمیکند؛ بلکه نگاه متفاوت به منابع ممکن است فرا روی ما مطالبی را قرار دهد که پیشتر به آن توجه شده است. قرآن و حدیث در حوزه علوم انسانی توان پاسخگویی به نیازهای جدید ما را دارند؛ از این رو باید این منابع بازخوانی شود، زیرا بازخوانی متون گذشته توان پاسخگویی به سؤالات جدید ما را دارا است.
وی ابراز داشت: دانشگاه علوم اسلامی رضوی دانشگاهی است که با محوریت علوم انسانی در حال فعالیت است و برای رسیدن به تولید علم باید در سرفصلهای درسیاش پویایی داشته باشد و باید با توجه به گسترش دامنه مسائل علمی سرفصلهای درسیاش را تغییر دهد و پس از آن فعالیت های دانشگاه و دانشجویان پژوهشمحور شود، البته بحثهای آموزشی و رفتن به سوی پژوهش زمینه بعدی برای تولید علم خواهد بود.
مدیر مدرسه علمیه جواد الائمه(ع) اذعان داشت: اگر ما بحثهای آموزشی را کافی بدانیم، قطعا به تولید علم دست نخواهیم یافت. بحث پژوهشیکردن حوزههای علوم انسانی گسترش آن از حالتی که داشته است به حالت جدید، به طور قطع میتواند در تولید علم تأثیرگذار باشد.
وی اظهار داشت: به یقین مطلوب منویات رهبر معظم انقلاب فراتر از حرکتهای ما است و ما باید بسیار سریعتر از وضعیت امروز حرکت کنیم تا در حوزه تولید علم به مطالبات رهبری دست پیدا کنیم.
حجت الاسلام جلائیان منابع را قدمی برای رسیدن به تولید علم برشمرد و ابراز داشت: نکته اساسی در تولید علم طریقه استفاده از منابع است؛ تا زمانی که منابع در روند آموزشی مرسوم قرار داشته باشد، شاید نوآوری و تولید علم اتفاق نخواهد افتاد و فقط انتقال دانش صورت میگیرد.
وی یادآور شد: آن چیزی که در حوزه علوم انسانی لازم داریم استفاده هدفمند و پژوهشی از منابع است و در صورتی که این اتفاق بیافتد قطعا بهرهبرداری مفید خواهیم داشت.
مدیر مرکز پژوهش دانشگاه علوم اسلامی رضوی درباره ضرورت بحث تولید علم در حوزه علوم انسانی از علوم دینی اسلامی گفت: با توجه به پیشرفتی که در عرصههای مختلف اجتماعی پیش میآید قطعا برای پاسخگویی در حوزه روان و علوم انسانی نیازمند پیشرفت هستیم؛ اگر حوزه روان و علوم انسانی از پیشرفتهای مادی عقب بیافتد، هیچ گاه آن علوم انسانی نمیتواند پاسخگوی نیازهای ما باشد و جامعه به سویی میرود که همین گستره مادی، منجلابی برای از بین بردن علوم میشود؛ از این رو باید هر دو بال بشری با یکدیگر رشد کنند./968/ت302/س
ارسال نظرات