۲۲ مرداد ۱۳۹۰ - ۰۷:۰۸
کد خبر: ۱۱۰۶۶۴
آیت الله مصباح یزدی:

طمع به اموال دیگران انسان را به ذلت می کشاند

خبرگزاری رسا ـ رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) با ابراز تاسف از وابستگی مفرط جوانان به پدران خود بیان داشت: طمع به اموال دیگران حتی پدر، شخص را به ذلت می کشاند و با شرف اسلامی سازگار نیست.
آيت الله مصباح يزدي آيت الله مصباح يزديبه گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی شب گذشته در حسینیه امام خمینی (ره) در ادامه مباحث اخلاقی خود، دلیل اینکه امام باقر علیه اسلام بعد از صفت حرص به بحث طمع می پردازند را این طور بیان کرد: بین حرص و طمع ارتباط زیادی وجود دارد و حرص زیاد ممکن است نهایتاَ منجر به طمع شود.

وی معنای حرص را زیاده طلبی در هر چیزی عنوان کرد و گفت: هرچند که زیاده طلبی در همه امور مذموم نیست ولی در فرهنگ اخلاقی ما حرص را حرص به دنیا و امور مادی می دانند.

این استاد اخلاق حوزه افزود: حرص انسان را به جایی می رساند که دیگر به دارایی خود قانع نباشد و به این فکر می افتد که بدون زحمت از اموال دیگران استفاده کند و با حیله و کلک سرمایه دیگران را مال خود نماید مانند شرکت های هرمی که اخیرا رواج یافته است و گاهی هم انسان به اختلاس و سرقت می افتد واین همان طمع است.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) یکی از نیازهای روحی روانی را استقلال انسان معرفی کرد و اظهار داشت: حتی یک کودک دو ساله که نمی تواند درست راه برود دست پدر را رها می کند این نشات گرفته از همین نیاز به استقلال است و طمع نقطه مقابل آن است، سعی کنید کمتر از بچه دو ساله نباشید.

وی طمع را بسیار بدتر از حرص دانست و گفت: انسان حریص خودش تلاش می کند و خودش به اموال دست پیدا می کند ولی فرد طماع بدون هیچ زحمتی می خواهد به اموال دیگران برسد. دلیل آن این است که انسان لذات جسمانی را به لذت استقلال و کرامت نفس ترجیح می دهد این ذلت همیشه همراه فرد طمع کار است.

آیت الله مصباح یزدی روایت امام باقر علیه السلام را این طور ادامه داد: حضرت می فرماید تو ذاتاً طالب عزت و بی نیازی هستی و اگر بخواهی این عزت در تو باقی بماند باید احساس طمع را در خود بِکُشی و گرنه ذلیل خواسته های شیطان می شوی.

وی راه کشتن طمع را فکر کردن و به خود تلقین کردن و قطع امید از کمک دیگران بیان کرد و افزود: وقتی انسان به سربار شدن عادت کرد ذلیل می شود. روانشناسان می گویند این چنین شخصی کم کم اعتماد به نفس را از دست می دهد.

این استاد اخلاق حوزه، ماشینی شدن زندگی را یکی از آفت های زمینه ساز طمع معرفی کرد و گفت: معلمان باید تلاش کنند از همان سنین کم به دانش آموزان بیاموزند که ضمن استفاده از تکنولوژی و امکانات، بیش از حد به آنها وابسته نشوند تا متکی به دیگران تربیت نشوند.

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) با ابراز تاسف از تغییر فرهنگ جامعه بیان داشت: در گذشته آنقدر عزت نفس مردم زیاد بود که بچه ها دوست نداشتند از پدرشان چیزی بخواهند یا پول تو جیبی بگیرند ولی امروزه عکس آن را شاهدیم. طمع به اموال دیگران حتی پدر، شخص را به ذلت می کشاند و با شرف اسلامی سازگار نیست.

آیت الله مصباح یزدی با توجه به روایت امام باقر علیه السلام تنها راه تقویت عزت نفس را مایوس شدن از کمک دیگران دانست و گفت: با بلند همتی می توان روحیه یاس از دیگران را در خود نهادینه کرد. شخص بلند همت به کمک دیگران احتیاج ندارند.

وی با مطلوب خواندن اعتماد به نفس افزود: در فرهنگ واخلاق اسلامی باید فراتر از اعتماد به نفس اندیشید و به طرف توحید پیش برویم. یعنی همانطور که نسبت به دیگران احساس بی نیازی داریم باید تمام وجود، خود را نیازمند به خدا ببینیم. اعتماد به نفس در ارزش های توحیدی باید جایش را به اعتماد به خدا بدهد.

استاد اخلاق حوزه گفت: حضرت ابراهیم علیه السلام به خاطر اعتماد مطلقی که به خدا داشت به مقام خلیل الله رسید. در آستانه ورود به آتش عظیم نمرود از جبرئیل کمک نخواست و تنها از خدا کمک طلبید و خداوند هم در پاسخ به این اعتماد، آتش را گلستان کرد./928/پ202/ج
ارسال نظرات