۲۳ شهريور ۱۳۹۰ - ۲۳:۳۶
کد خبر: ۱۱۲۷۲۵
آیت الله کعبی در دیدار کشیشان اروپایی:

حقوق مسلمانان در کشورهای غربی محترم شمرده شود

خبرگزاری رسا ـ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با تاکید بر محترم شمرده شدن حقوق مسلمانان در کشورهای مختلف اروپایی و غربی، بسیاری از قضاوت های نابجا و نادرست غربی ها در مورد جمهوری اسلامی ایران را ناشی از کم اطلاعی و داوری بر اساس شنیده ها ذکر کرد.
آيت الله كعبي آيت الله كعبي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله عباس کعبی در دیدار هیاتی از مسیحیان و کشیشان اروپایی با اعضای هیات علمی مؤسسه امام خمینی(ره) قم که شامگاه چهارشنبه در سالن تشریفات این نهاد علمی و آموزشی برگزار شد، ضمن استقبال از این گونه جلسات و تبادل نظرها گفت: برگزاری این گونه جلسات بسیار سازنده و مؤثر است و ما از آن استقبال می کنیم و مطمئن هستیم با این گفت و گو ها بسیاری از مسایل و سوء تفاهم ها حل می شود.

آیت الله کعبی گفت و گو برای شناخت و دستیابی به حقیقت را مورد تاکید دین مبین اسلام دانست و ابراز داشت: گفت و گو از منظر آموزه های دینی اسلام فی نفسه یک امر مقدس است. در شهر قم که پایتخت فرهنگی ایران است هزاران نفر از ملیت های گوناگون مشغول تحقیق و کاوش در علوم مختلف و ادیان متعدد هستند.

وی اظهار داشت: شخصیت های بزرگی در شهر مقدس قم از جمله امام خمینی(ره) و حضرت آیت الله خامنه ای ولی امر مسلمین و رهبر معظم انقلاب اسلامی رشد کرده اند و در حال حاضر نیز علمای بزرگ و شخصیت های برجسته علمی و دینی در این شهر حضور دارند.

این عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه در شهر قم دانشکده های مربوط به ادیان وجود دارد و حتی کشیش ها و خاخام ها کرسی تدریس دارند، بیان کرد: ما آمادگی اعزام اسلام شناس به جای جای جهان را هم داریم و امیدواریم روزی امکانی میسر گردد که زمینه برگزاری کرسی های اسلام شناسی در همه دانشگاه های جهان فراهم شود.

وی با ابراز تاسف از عدم آشنایی غربی ها با وضعیت مسلمانان و قضاوت های نادرست و نابجا در مورد آنان گفت: اینها با فرهنگ ناب اسلام و انقلاب آشنایی چندانی ندارند و تنها به شنیده ها بسنده می کنند که این مساله مشکلاتی را درست می کند.

آیت الله کعبی افزود: البته ما متوجه هستیم که بهانه یازده سپتامبر به جریان اسلام هراسی کمک کرد، القاعده که یک گروه تندرو و افراطی است و بدون مبنای دینی شکل گرفته، با دست زدن به اقدامات دور از عقل و منطق بهانه ای شده که در مورد اکثریت مسلمانان قضاوت درستی صورت نگیرد.

وی افزود: در همان زمان، این حادثه به شدت توسط علمای بزرگ و مراجع دینی حتی در قم محکوم شد و اسناد آن نیز وجود دارد، ما این اقدام را جنایت علیه بشریت دانسته و محکوم می کنیم و تقاضا داریم که مساله تروریسم را از عنوان اسلام تفکیک کنید.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان کرد: ما فکر می کنیم مساله اهانت به مقدسات دینی از جمله اسلام باعث افزایش کینه و دشمنی می شود و این به نفع بشریت نیست و افزایش کدورت ها و کینه ها را به دنبال دارد.

رییس مرکر مطالعات راهبردی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: رفتار یک کشیش تندرو در آمریکا برای ما بسیار دردآور بود اما هرگز آن را به حساب سایر مسیحیان نمی گذاریم و قضاوت کلی نمی کنیم.

آیت الله کعبی خطاب به کشیشان حاضر در جلسه ابراز داشت: در این سفر برای شما قابل دسترس است که وضعیت مسیحیان را در ایران ببینید، آنها در مجلس شورای اسلامی نماینده دارند و با وجود اینکه حکومت ایران بر اساس آموزه های اسلام است، اما سایر ادیان نیز نقش دارند و تعیین کننده هستند.

حقوق مسلمانان در کشورهای غربی محترم شمرده شود
وی گفت: امیدواریم این رابطه خوب در همه جا وجود داشته باشد و حقوق مسلمانان در کشورهای مختلف از جمله در اروپا و آمریکا بر اساس حق آزادی مذهبی محترم شمرده شود، همان گونه که در جمهوری اسلامی ایران این وضعیت حاکم است.

این استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود به تبیین برخی از آموزه های اجتماعی مشترک بین اسلام و مسیحیت پرداخت و خاطرنشان کرد: این آموزه های اجتماعی به قدری حائز اهمیت است که می تواند به یک منشور انسانی در ابعاد و سطوح مختلف تبدیل شود.

وی گفت: به جای سخن در مورد مسائل جزیی و شخصی، شایسته است در این گفت و گوها راجع به این مسائل کلان بحث کنیم، چراکه متون دینی دارای ظرفیت بسیار بالایی برای حل مشکلات است.

این عضو هیات علمی مؤسسه امام خمینی(ره) تاکید کرد: در همه نهادهای زندگی اجتماعی، خانواده، مؤسسات، بنگاه ها، روستاها، شهرها، دولت ها و اقوام و ملت ها باید با رعایت مصالح کل افراد و اجتماع و به کلان جامعه بشری اندیشید.

دموکراسی و حقوق بشر ابزاری در دست صاحبان قدرت و ثروت غرب است
وی با بیان اینکه ثروت و قدرت باید در خدمت بشریت باشد، یادآورشد: مالکیت خصوصی تابع حق استفاده همگانی است و نباید ثروت و قدرت در راه باطل و زیاده روی و نابودی امکانات بشر و ظلم و ستم خرج شود بلکه باید به ریشه کنی فقر، فساد و تبعیض بینجامد که متاسفانه جامعه غربی به دلیل استفاده ابزاری از دموکراسی و حقوق بشر به این مساله دچار شده و دموکراسی ابزاری در خدمت صاحبان قدرت و ثروت است و این از مهم ترین مشکلات جامعه بشری به شمار می آید.

آیت الله کعبی اصل سوم مشترک بین ادیان را همیاری برپایه تحکیم فضائل اخلاقی و نیکوکاری دانست و گفت: اگر نتوانیم نیازهای فقرا را مرتفع کنیم از مسیر انبیای الهی جدا شده ایم.

وی همچنین در بخش دیگری از این نشست مشترک پاسخگوی سؤالات کشیشان مسیحی بود و با بیان اینکه نسبت به مساله صلح آیاتی در قرآن کریم وجود دارد، اظهار داشت: اسلام دین صلح و مودت است و ترویج صلح به مثابه عدالت و رحمت الهی و یک اصل قرآنی و اخلاقی است.

وی با بیان اینکه جنگ نتیجه شکست صلح است و به خودی خود در قرآن کریم نیز نکوهش شده است، گفت: جهاد به معنای تلاش و کوشش پیگیر برای ترویج راه خدا است، راه خدا کمک به بشریت و انسان ها است، ما با کسانی می جنگیم که صلح را به خطر می اندازند، چراکه جهاد اسلامی یک رویارویی برای برقراری صلح و عدالت و از بین بردن ظلم است.

استاد خارج حوزه علمیه قم اضافه کرد: در مساله جهاد، حقوق بشر به نحو کامل رعایت شده است، وظیفه حمایت از بی دفاعان و بی گناهان یک آموزه اسلامی است و باید بین دفاع مشروع و مبارزه با تروریسم تفکیک قائل شد و حساب آنها را از هم جدا کرد.

وی با تاکید بر اینکه باید برای اقدام علیه کسانی که صلح را به خطر انداخته اند بدون تبعیض متحد شویم، یادآور شد: دموکراسی در جمهوری اسلامی ایران بر اساس آموزه های اسلام باعث شده است که در سال های بعد از انقلاب هر سال یک انتخابات واقعی داشته باشیم، اما متاسفانه در عصر ارتباطات تبلیغات دروغین علیه ما صورت می گیرد و ظالمان نمی خواهند حقایق را دریابند و شما می توانید در این زمینه تحقیق کنید. /924/پ201/ج
ارسال نظرات