۳۰ شهريور ۱۳۹۰ - ۲۲:۱۷
کد خبر: ۱۱۳۱۹۸
اختصاصی رسا/آیت الله خاتمی:

با سعه صدر تلاش کنیم دایره اصولگرایی تنگ نشود/ مسؤولان ضابطه مدار باشند نه رابطه مدار

خبرگزاری رسا ـ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با تاکید بر اینکه نمک خوردن و نمکدان شکستن در نظام بدیهی ترین نوع ناسپاسی در حق انقلاب است، گفت: خدایی ناکرده نباید جمله ای را به زبان آورد که همان جمله را بی بی سی و صدای آمریکا و اسرائیل می گویند و اگر این مساله از زبان مسؤولی باشد بدتر است.
آيت الله سيد احمد خاتمي آيت الله سيد احمد خاتمي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله سید احمد خاتمی امام جمعه موقت تهران و از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، عصر چهارشنبه در دیدار فرماندار، امام جمعه و شماری از مدیران شهرستان فراهان از توابع استان مرکزی، تاکید کرد: تابلوی نظام مقدس جمهوری اسلامی عملکرد مسؤولان نظام است.

وی با بیان اینکه مردم سیمای جمهوری اسلامی ایران را در عملکرد مسؤولان می بینند، گفت: مردم انتظار دارند که عملکرد مسؤولان اسلامی باشد و این انتظاری به حق و بجا است.

آیت الله خاتمی بیان داشت: مرحوم آیت الله بهشتی در سال 58 به صراحت در نطقی تاکید کردند که از مهم ترین عوامل سقوط رژیم شاه فساد نظام اداری بود. این یک نوع هشدار است و انتظار ایجاد می کند که کسانی که در ادارات هستند از صدر تا ذیل و از شخص اول اجرایی کشور گرفته تا رده های بعدی فکر نکنند که عملکردشان تنها پای خودشان نوشته می شود، بلکه پای نظام نوشته می شود.

وی تصریح کرد: عملکرد مسؤولی که در شأن نظام اسلامی عمل می کند با مشخصه هایی که امام علی(ع) بیان می کنند عبارت است از اینکه نخست به مسؤولیت به عنوان امانت نگاه کند و در مرحله بعد سعی نماید امانتدار شایسته ای باشد، چنین مسؤولی نگاه نمی کند حال که این مسؤولیت را پیدا کرده خویشان و نزدیکانش را به نوایی برساند.

نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر اینکه مسؤولان نظام باید امانتدار مسؤولیت های خود باشند، گفت: مسؤولی در شأن نظام است که ضابطه مدار باشد نه رابطه مدار، بر اساس قاعده و ضابطه عمل کند، همه نزد او در برابر قانون یکسان باشند و هیچ حاشیه امنیتی برای کسی در برابر تخلف از قانون نباشد.

این عضو هیات رییسه مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه مسؤول شایسته حکومت اسلامی ضابطه مدار است نه رابطه مدار، گفت: مسؤولی در شان نظام اسلامی است که مردمی باشد و خود را تافته جدا بافته از مردم نداند و همواره در کنار آنان باشد و با چهره گشاده با آنان برخورد کند.

وی با بیان اینکه اگر مردم احساس کنند حرف شان را بیان می کنند و به مسؤولان می زنند، امیدوار می شوند، گفت: باید به نحوی برنامه ریزی کرد که مردم به صورت مستقیم بتوانند مسؤولان را ببینند و با آنها در ارتباط باشند.

این استاد درس خارج حوزه علمیه قم، تکریم و احترام گذاشتن مسؤولان به مردم را یک اصل مهم عنوان و تصریح کرد: باید به گونه رفتار شود که مردم احساس کنند مسؤولان خدمتگزار آنها هستند.

وی بستر خدمت در نظام اسلامی را هدیه ای الهی دانست و با بیان اینکه باید شکر این نعمت را به جای آورد، ابراز داشت: خدمت به مردم ثواب و اجر بسیاری دارد اگر نظام و آخرت آباد می خواهیم همه اینها در سایه خدمت به مردم است، تداوم نظام نیز در سایه خدمت به مردم است و مسؤولان باید به قصد خدمت در این عرصه ها وارد شوند.

آیت الله خاتمی ادامه داد: ما امروز در عصر حاکمیت دین و فرهنگ اهل بیت عصمت و طهارت(ع) زندگی می کنیم، رویارویی ولو به اظهار بی مهری اندک به نظام اسلامی ناسپاسی نعمت است از هر کس که باشد. از مسؤولان نظام و کسانی که نان جمهوری اسلامی را می خوردند بدتر است که خدایی ناکرده جمله ای را بگویند که همان جمله را بی بی سی و صدای آمریکا و اسرائیل می گوید.

نمک خوردن و نمکدان شکستن از بدیهی ترین ناسپاسی ها در حق نظام است

وی با بیان اینکه همه باید در سنگر نظام و در صدد تحکیم نظام مقدس اسلامی باشیم، گفت: نمک خوردن و نمکدان شکستن از بدیهی ترین ناسپاسی ها در حق نظام است، کسانی بر سر سفره نظام بنشینند و بر سر همان سفره قدرنشاسی داشته باشند، امیدواریم همه شاکر نعمت های الهی و نظام مقدس اسلامی باشیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه اضافه کرد: تجربه ای که من از سراسر کشور دارم این است که در هر استان، شهرستان، بخش و روستایی که مسؤولان با هم بودند و وحدت داشتند، آنجا آباد شده بود و پروژه های خدمت یکی پس از دیگری به بار می نشست و هر کجا کمترین نمونه ای از اختلاف بود به همان میزان آن منطقه و جامعه ضربه دیده بود.

وی افزود: اگر در جایی به جایی اینکه نیروها صرف مصالح و خدمت شده باشد، صرف تخریب شد در نتیجه آن پیشرفت لازم را نداشتند و ما این مساله را بعینه مشاهده کرده ایم.

دود هر گونه اختلاف بین مسؤولان به چشم مردم می رود

آیت الله خاتمی با بیان اینکه این یک تجربه قطعی است، تاکید کرد: به این نکته باید عنایت شود، اگر سر سوزنی زمینه ای برای اختلاف پیدا شد به سرعت باید با گفت و گو و صحبت سفره اختلاف را جمع کرد.

وی حسن ظن و خوش گمانی در جامعه اسلامی را یک ارزش اخلاقی توصیف و تصریح کرد: باید باورمان شود آن برادری که با او اختلاف سلیقه داریم، او هم مسلمان و شیعه است و خیر نظام را می خواهد، حالا در عرصه ای با او به اختلاف سلیقه رسیده ایم در چنین شرایطی بایستی با گفت و گو به نتیجه برسیم چرا که میوه شیرین آن به کام مردم می رسد.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به اینکه آسیب هر گونه تفرقه را ابتدا مردم می بینند، ابراز داشت: هر چه از عمر انقلاب می گذرد کینه و خصومت دشمنان بیشتر می شود، آرزوی شان تفرقه بین مردم و مسؤولان است و آنچه آرزوی دشمن را خنثی می کند حرکت در مسیر ضد دشمن است.

آیت الله خاتمی با تاکید بر اینکه باید در دعواها فصل الخطاب که مقام معظم رهبری است را باور کنیم و با سعه صدر با یکدیگر برخورد نماییم، اظهار داشت: بایستی باورمان شود که اختلاف سلیقه امری طبیعی است، محدوده اصولگرایی و ارزش گرایی را تنگ نکنیم این با سعه صدر سازگاری ندارد و باید برخورد منطقی داشته باشیم. /924/پ201/ج
ارسال نظرات