۰۷ مهر ۱۳۹۰ - ۱۴:۴۸
کد خبر: ۱۱۳۷۰۲
استاد حوزه و دانشگاه:

اختلاس بزرگ ناشی از اصلاح نشدن اخلاق‌مداری در حوزه اقتصاد است

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی دفتر مطالعات و تحقیقات و زنان با اشاره به اختلاس بزرگ در کشور، گفت: مواجه شدن کشور با یک اختلاس بزرگ به آن سبب است که اخلاق‌مداری در حوزه اقتصاد و مسایل مربوط به آن اصلاح نشده است.
خانم فريبا علاسوند


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، فریبا علاسوند، عضو هیأت علمی دفتر مطالعات و تحقیقات زنان و از اساتید حوزه و دانشگاه، امروز در نشست علمی بررسی جامعه‌شناختی مؤلفه‌ها و کارکردهای خانواده در اسلام با بیان این‌که فرهنگ یکی از شاخصه‌های مهم مباحث سیاسی، اجتماعی و اقتصادی است گفت: مواجه شدن کشور با یک برنامه اختلاس بزرگ به آن سبب است که اخلاق‌مداری در حوزه اقتصاد و مسایل مربوط به آن اصلاح نشده و کسانی که مسؤولیت مهندسی فرهنگی جامعه را برعهده دارند در یک نگاه کلان به این امر مهم توجه نکرده‌اند و آن بخش از مسایل فرهنگی که در وضعیت اقتصادی تأثیرگذار است را سامان نداده‌اند.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که بسیاری از مشکلاتی که مردم به عنوان مخاطبان سیاست در حوزه شهروندی و یا به عنوان سیاستمدار شکل می‌دهند، اخلاقی و ناشی از عدم توانایی همگرایی در حوزه اجتماعی و پایین بودن سطح تعامل اجتماعی و توان کار گروهی آنان است، از این‌که هنوز تمام عناصر بالنده برای اقتصاد و یک رفتار سیاسی صحیح در حوزه خانواده تبیین، تدوین و درونی نشده است، ابراز تأسف کرد.

وی رساندن افراد به یک بلوغ اخلاقی که توان همزیستی در کنار هم را با وجود اختلاف‌های مهم در حوزه سیاست داشته باشند، ضروری دانست و افزود: در یک محیط خصوصی اتفاقی رخ داده و به طور طبیعی سبب شده حوزه اجتماعی از نیروهای انسانی مناسب برای عرصه سیاست و تنش‌های سیاسی نابرخوردار شود؛ طبیعی است که این افراد نخواهند توانست در برابر بحران‌ها، کنش‌گران مؤثری برای جامعه باشند.
 
خانم علاسوند همچنین با بیان این‌که اگر قبول کنیم خانواده دارای کارکرد اجتماعی شدن است، باید بپذیریم که مسؤول تربیت افراد برای حوزه اجتماع هم هست و این وضعیت قراردادی نیست، اظهار داشت: ممکن است کسی با نظام حاکم موجود موافق نباشد، اما از لحاظ شخصیتی باید این کارکرد را در خود رشد دهد که فرزندش را برای فضای کنونی حاکم در جامعه آماده کند.

 سریال‌های خانوادگی اصرار دارند همه را خاکستری نشان دهند
وی در بخش دیگری از سخنان خود به قداست خانواده اشاره کرد و با بیان این‌که وقتی در قانون اساسی و اسناد پایین‌تر از قداست خانواده بحث می‌شود، باید به عنوان بحثی محوری مطرح شود، اما متأسفانه چنین چیزی دیده نمی‌شود، گفت: تمام برنامه‌های نظام باید براساس اصل قداست خانواده سامان یابد و تمام برنامه‌های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی خانواده‌محور باشد.
 
عضو هیأت علمی دفتر مطالعات و تحقیقات زنان با بیان این‌که رسانه ملی بیشترین نقش را در قداست‌بخشی به خانواده دارد، عملکرد صدا و سیما و را در این زمینه ضعیف توصیف و اظهار کرد: چه اصراری است که تلویزیون در سریال‌های خانوادگی تلاش می‌کند همه را خاکستری نشان دهد که براساس آن یا پدر، یا مادر و یا فرزند اشتباه می‌کنند و حق مشخص نمی‌شود؛ کاری که در دولت اصلاحات به آن دامن زده شد.
 
وی معرفی کردن ارزش‌ها را به صورت نسبی سبب ایجاد شکاف نسلی دانست و تصریح کرد: وقتی در بسیاری از مراکز فرهنگی این دیالوگ بارها شنیده می‌شود که اینها ارزش‌های نسل گذشته بودند، طبیعی است که نسل جدید ارزش‌های دیگری را انتخاب کرده و در خود گسترش دهد.

خانم علاسوند با بیان این‌که تمام برنامه‌هایی که از ماهواره و با هدف تبلیغ در جامعه ایرانی پخش می‌شود در تلاش است نگاه اخلاقی و ارزشی به رابطه جنسی را از بین ببرد و این رابطه را به یک رابطه زیستی و نه اخلاقی جلوه ‌دهد، گفت: بی‌تفاوتی دختران نسبت به پیامدهای این رابطه نشان می‌دهد که برای او نرسیدن رابطه به ازدواج، اهمیت خاصی ندارد.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این‌که اسلام می‌کوشد با ایجاد فرهنگ زیست‌شناسی و با ایجاد یک دسته از معانی به ارزش‌ها قداست دهد از مبلغان و روحانیان خواست تا از این دریچه به ارزش‌ها نگاه کنند و تحت تأثیر فضای اجتماعی، رسالت خود را به فراموشی نسپارند.
 
وی با ابراز تأسف نسبت به این‌که برخی روحانیان وقتی وارد فضای دانشگاهی می‌شوند فکر می‌کنند باید مانند بقیه به راحتی با جنس مخالف صحبت کنند تا به عنوان یک فرد روشن در این قضیه پذیرفته شوند، گفت: این روش‌ها در جاهایی قابل توسعه هستند که نخواهیم خود ارزش‌ها را مورد اشاره قرار دهیم؛ اگر یک ارزشی قداست دارد باید با هر قیمتی از آن دفاع کرد. /920/ت302/ع

ارسال نظرات