۲۰ مهر ۱۳۹۰ - ۱۰:۵۸
کد خبر: ۱۱۴۵۷۶
آیت‌الله مکارم شیرازی خواستار شد؛

علل نابسامانی در امر ازدواج و طلاق جوانان ریشه یابی شود

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی توقع بی‌جا، تفکر باطل، فرهنگ غرب، تنوع‌طلبی، سوء ظن و بدبینی را از علت‌های کاهش ازدواج و افزایش طلاق برشمرد و با بیان این‌که باید بررسی شود چرا جوانان از ازدواج فاصله می‌گیرند و به طلاق رو می‌آورند، از روحانیان، معلمان اخلاق و دانشگاهیان خواست تا ریشه این ناهنجاری را به دست آورند.
درس خارج فقه آيت الله مکارم شيرازي در مسجد اعظم قم درس خارج فقه آيت الله مکارم شيرازي در مسجد اعظم قم


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، این مرجع تقلید، صبح امروز در آغاز درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد به دیدار اخیر با مسؤولان سازمان ثبت احوال اشاره کرد و با بیان این‌که ثبت احوال یک نهاد غیر سیاسی است و می‌توان به آماری که ارایه می‌دهد اعتماد کرد، آمارهای ارایه شده از سوی این سازمان را به صلاح کشور ندانست.

وی با بیان این‌که براساس آمارهای ارایه شده، آمار طلاق نسبت به سال گذشته افزایش و آمار ازدواج کاهش یافته است، اظهار داشت: بالا رفتن طلاق و پایین آمدن ازدواج نشانه نابسامانی جامعه و متلاشی شدن بستر خانواده‌ها است که باید علل آن بررسی شود.

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی توقع بی‌جا، تفکر باطل، فرهنگ غرب، تنوع‌طلبی، سوء ظن و بدبینی را از علت‌های این نابسامانی برشمرد و با بیان این‌که باید بررسی شود چرا جوانان از ازدواج فاصله می‌گیرند و به طلاق رو می‌آورند، از روحانیان، معلمان اخلاق و دانشگاهیان خواست تا ریشه این ناهنجاری را به دست آورند.

وی همچنین با بیان این‌که آمارها نشان می‌دهد رشد جمعیت در حال کاهش است، اما برخی مناطق با سرعت در افزایش جمعیت روبرو است، این کاهش جمعیت را به ضرر شیعیان دانست و تصریح کرد: مخالفان شیعه می‌خواهند بافت جمعیتی را به ضرر شیعه تغییر دهند و شیعیان در خواب غفلت به سر می‌برند.

این استاد خارج فقه حوزه علمیه قم با اشاره به این‌که شرایط کنونی جامعه ایجاب می‌کند که جمعیت با رشد مواجه شود نه کاهش کمتر از دو درصد، راحت‌طلبی و فرهنگ اشتباه غرب را مانعی جدی برای رشد جمعیت دانست و ابراز داشت: فرزندان هم در دنیا و هم در عالم آخرت به درد انسان می‌خورند.
 
وی انتخاب اسم را از دیگر موارد مطرح شده در آمارها عنوان و اظهار کرد: بیشتر اسامی شکر خدا اسلامی است، اما برخی اسم‌ها تقلیدهای کورکورانه است که از پدران و مادران می‌خواهم به هوا و هوس نامگذاری نکنند، بلکه آینده فرزندان خود را نیز در نظر بگیرند.
  
حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی در پاسخ به یکی از حضار که ورود زنان به مشاغل مختلف را سبب بیکاری مردان و کاهش جمعیت دانسته بود و از وی می‌خواست این مسأله را بازکاوی کند، گفت: من بیشترین سخنان را درباره مسایل اجتماعی مطرح می‌کنم و باز هم مطرح خواهم کرد.
 
وی در ابتدای سخنان خود و در بیان مباحث اخلاقی در باب خصال مؤمن سخن گفت و با اشاره به روایتی از امام صادق‌(ع) اظهار داشت: جمعیتی پیش از آنکه هدایت شوند از دنیا رفتند در حالی که گمان می‌کردند ایمان آورده‌اند اما گمراه و مشرک بودند؛ این گروه از درِ حقیقت که قرآن و اهل بیت پیامبر اکرم‌(ص) است، وارد نشدند.
 
این مرجع تقلید با بیان این‌که گاهی تعصب‌ و هوای نفس جلوی چشم عقل انسان را می‌گیرد و فکر می‌کند مؤمن است؛ در حالی که مشرک است، فکر می‌کند هدایت یافته است؛ در حالی که گمراه است، فکر می‌کند از مقربین درگاه خدا است در حالی که از گمراهان است، گفت: هرکس بر کشتی نوح سوار نشود و در جاده حق قدم نگذارد گمراه می‌شود.

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی ابراز داشت: تعصب بی‌جا فرمان قتل افراد را صادر می‌کند و به فرد متعصب می‌گوید که اگر کشته ‌شوی به بهشت می‌روی و در آغوش پیامبر اکرم‌(ص) هستی؛ این تعصب بی‌جا به فرد اجازه نمی‌دهد که فکر کند و بیاندیشد که کشتن انسان بی‌گناه در اسلام محبوب نیست.
 
وی با اشاره به حدیث ثقلین که به صورت متواتر در منابع اهل سنت و شیعه نقل شده است، تصریح کرد: کسانی که به دنبال مصالح مرسله می‌روند، مطابق فکر خود مصلحتی را در نظر می‌گیرند و حکمی را جعل می‌کنند، حکمشان بدون استفاده از شریعت بوده و باطل است؛ چراکه شریعت کامل بوده و احتیاجی به جعل حکم نیست. /920/پ202/ج

ارسال نظرات