۲۴ مهر ۱۳۹۰ - ۱۴:۴۶
کد خبر: ۱۱۴۹۷۸
عضو شورای استانی حوزه علمیه آذربایجان غربی:

ورزش امروز ‌میراث‌دار فرهنگ پهلوانی در ایمان و اخلاق باشد

خبرگزاری رسا ـ عضو شورای استانی حوزه علمیه آذربایجان غربی اخلاق در ورزش را مقدم بر ورزش حرفه‌ای دانست و گفت: در واقع همه رفتارهای فردی و اجتماعی ‌ورزشکاران در محیط‌های ورزشی و اجتماعی باید مبتنی بر فضایل اخلاقی باشد.
امام جمعه خوي
حجت الاسلام سید رضی موسوی شکوری، رییس حوزه‌های علمیه شهرستان خوی، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خوی، با اشاره به آغاز هفته تربیت بدنی اظهار داشت: امروزه بیش از هر زمان دیگر، جامعه شناسان، روان شناسان و حتی سیاستمداران، به ورزش توجه کرده، و در این زمینه برنامه ریزی و سرمایه گذاری می کنند چراکه ورزش می تواند در حل معضلات جوامع، نقش اساسی ایفا کند.

عضو شورای استانی حوزه علمیه آذربایجان غربی در ادامه با اشاره به جایگاه سلامت در زندگی انسان از دیدگاه اسلام اظهار داشت : ارزش بدن و سلامت در اسلام به حدی است که درخواست سلامت و نیروی بدنی از خداوند، جزء دعاهای مسلمانان است؛ چنان که در دعای ابوحمزه ثمالی می خوانیم «خداوند! وسعت در روزی... و سلامت در جسم و قوّت و توانایی در بدن را به من ارزانی فرما.»

حجت الاسلام شکوری در ادامه به اخلاق در ورزش از نگاه اسلام اشاره و اظهار کرد: در ورزش مدرن قهرمان شدن مد نظر است اما در نگاه دینی اسوه بودن ملاک است، تفاوت این دو نگاه در این است که قهرمان همه را به خود دعوت می‌کند؛ اما اسوه همه را به سوی فضایل اخلاقی و خدا می‌خواند.

وی اخلاق و معرفت در ورزش را مقدم بر ورزش قهرمانی دانست و اذعان داشت: در واقع همه رفتارهای فردی و اجتماعی ورزشکاران در محیط های ورزشی و تمامی شئون زندگی بویژه محافل بین المللی باید مبتنی بر فضایل اخلاقی باشد تا الگو و اسوه برای سایر جوانان باشند.

امام جمعه خوی در ادامه به پیشینه ورزش پهلوانی اشاره کرد و گفت: همواره پهلوانان در فرهنگ کهن ایران اسلامی به ویژگی هایی چون تقوا، جوانمردی، ایمان، ادب، آزادگی، صداقت، عفت، ایثار، شجاعت، صبر، حیا و .. آراسته بوده اند؛ لذا برای رفع معضلات و رسیدن به وضع مطلوب، تبیین نظریات راهبردی ورزش با رویکرد دینی و بومی ضروری به نظر می‌رسد.

وی امیرمؤمنان(ع) را اسوه ای کامل برای تمامی ورزشکاران و قهرمانان عنوان کرد و بیان داشت: نام و یاد آن حضرت، زینت بخش محافل ورزشی ما است و پهلوانان و نام آوران ایرانی حرکات ورزشی شان را با یاد حضرت علی‌(ع) آغاز می کنند و از ایشان یاری می‌جویند.

رییس حوزه های علمیه خوی در پایان به وزارت تازه تأسیس وزرش و جوانان اشاره و اظهار امیدواری کرد: دست اندرکاران این وزارتخانه با بهره‌مند‌‌ی از استادان حوزه و دانشگاه در توسعه ورزش همگانی و ارتقای اخلاق ورزشی در میان جوانان ورزشکار ایران اسلامی تلاش مضاعف داشته باشند./938/ت302/س
ارسال نظرات