۱۵ آبان ۱۳۹۰ - ۱۶:۴۸
کد خبر: ۱۱۶۳۲۱
نگاهی به فعالیت مدارس علمیه کشور(2)؛

فعالیت علمی و فرهنگی طلاب در 4 شهر استان اصفهان

خبرگزاری رسا ـ مدیران مدارس علمیه اهل بیت(ع) شاهین شهر، مدیر حوزه علمیه امام خمینی(ره) فلاورجان، خاتم‌الانبیا(ص) داران و مشکوة خمینی شهر، در گفت‌وگو با رسا به تشریح فعالیت‌های آموزشی و فرهنگی این مدارس پرداختند.
 طلاب جوان/1


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، مدیران مدارس علمیه اهل بیت شاهین شهر، امام خمینی(ره) فلاورجان، خاتم‌الانبیا(ص) داران و مشکوة خمینی شهر، در گفت‌وگو با رسا به تشریح فعالیت‌های آموزشی و فرهنگی این مدارس پرداختند.

همکاری حوزه علمیه شاهین شهر با آموزش و پرورش

حجت‌الاسلام محمد‌علی دایی، مدیر حوزه علمیه اهل بیت(ع) شاهین شهر، با تاکید بر بهبود سطح کیفی مدرسه نسبت به سال‌های گذشته عنوان کرد: برنامه مطالعه و مباحثه برای طلاب مدرسه در نظر کرفته شده و به صورت منظم و همه روزه صورت می‌گیرد.

مدیر حوزه علمیه اهل بیت(ع) شاهین شهر‌ فعالیت‌های فرهنگی ‌را در مبارزه با تهاجم فرهنگی مؤثر دانست و تاکید کرد: سعی شده با برنامه‌های متنوعی که در مدرسه صورت می‌گیرد از رفت و آمدهای غیر ضروری طلاب به خارج از مدرسه جلوگیری شود.

حجت‌الاسلام دایی افزود: با وجود یک سالن ورزشی در مدرسه و برنامه‌های ورزشی تفریحی متنوع دیگر، در صدد پر کردن اوقات فراغت طلاب برآمده‌ایم که این تدابیر بر روحیه طلاب مدرسه اثر مثبتی گذاشته است.

وی توجه به اخلاق و تهذیب را لازمه موفقیت هر طلبه‌ای دانست و خاطرنشان کرد: در حوزه علمیه اهل بیت(ع) شاهین شهر و در راستای اهمیت دادن به مباحث اخلاقی سه شنبه هر هفته درس اخلاق از سوی استادان ‌‌مجرب حوزه علمیه اصفهان برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام دایی، طلاب حوزه علمیه اهل بیت(ع) را 125 نفر خواند و ابراز کرد: تمامی پایه‌های تحصیلی در این مدرسه تدریس می‌شود و درس خارج نیز همه روزه از سوی حجت‌الاسلام و المسلمین شاه نظری برگزار می‌شود.

مدیر حوزه علمیه اهل بیت(ع) شاهین شهر‌ خاطرنشان کرد: در طول سال تحصیلی و ایام تعطیلی برنامه‌های زیارتی فرهنگی برای طلاب در گرفته شده که اردوی مشهد مقدس، قم و اردوهای درون استانی از جمله این اقدامات است.

حجت‌الاسلام دایی، امکانات و فضای کتابخانه‌ای مدرسه را مناسب ندانست و اظهار کرد: مخزن کتاب مدرسه با کمبود قفسه و کتاب روبه رو است و امیدواریم با کمک مسؤولان مرکز مدیریت استان اصفهان در جهت رفع این معضل تلاش‌هایی صورت بپذیرد.

وی حضور طلاب حوزه علمیه شاهین شهر را در مناسبت‌های تبلیغی سال مثبت ارزیابی کرد و از همکاری با آموزش و پرورش استان خبر داد و اضافه کرد: قریب به پنجاه نفر از طلاب مدرسه در امور تبلیغی فعالیت دارند، همچنین در جهت ترویج فرهنگ دینی و پاسخ به شبهات دانش‌آموزان و حتی معلمان در مدارس استان اقداماتی را انجام می‌دهند.

حجت‌الاسلام دایی، روند ساخت و ساز ساختمان جدید حوزه علمیه اهل بیت(ع) شاهین شهر را کُند ارزیابی کرد و گفت: در فروردین ماه سال 90 و با حضور آیت الله طباطبایی نژاد، مدیر حوزه‌های علمیه استان اصفهان، کلنگ این مجموعه در زمینی به مساحت سه هزار و هفتصد متر به زمین زده شد اما بعد از گذشت هشت ماه پیشرفت چندانی نداشته است.

مدیر حوزه علمیه اهل بیت(ع) شاهین شهر، در پایان به کمبود امکانات پژوهشی در مدرسه اشاره کرد و ابراز داشت: با این وجود مقاله یکی از طلاب این مدرسه با موضوع «توحید وخدا محوری» به عنوان مقاله برتر در سطح مدارس علمیه استان برگزیده شد.

ضرورت توجه حوزه‌های علمیه به تفسیر قرآن

حجت‌الاسلام الله دادیان، مدیر حوزه علمیه امام خمینی(ره) فلاورجان، از حضور پنجاه طلبه در این مدرسه خبر داد و عنوان کرد: امسال بیست و هشت نفر در پایه اول پذیرش کردیم و بقیه در پایه‌های 2، 3 و 4 مشغول تحصیل علوم دینی هستند، همچنین درس خارج نیز توسط آیت‌الله شریعت در این مدرسه دایر است.

مدیر حوزه علمیه امام خمینی(ره) فلاورجان، در ادامه به تشریح برنامه‌های جنبی در این مدرسه پرداخت و اظهار کرد: کلاس‌های خوشنویسی و کامپیوتر توسط مرکز مدیریت استان، برای طلاب در نظر گرفته شده است و هفته‌ای یک جلسه اسخر و فوتسال هم برگزار می‌شود.

وی کمبود امکانات در این مدرسه را یادآور شد و از احداث فاز جدید حوزه علمیه امام خمینی(ره) خبر داد و تصریح کرد: با احداث این مجموعه مکان فعلی تبدیل به خوابگاه می‌شود و ساختمان جدید بخش اداری و آموزشی را در بر می گیرد.

مدیر حوزه علمیه امام خمینی(ره) فلاورجان، خاطرنشان کرد: طلاب پایه سوم همه ساله موظف به ارائه پژوهش هستند؛ اما کمبود امکانات در این بخش مشهود است که از مرکز مدیریت استان اصفهان در این مورد در‌خواست امکانات پژوهشی کردیم و امیدواریم رسیدگی شود.

حجت‌الاسلام الله دادیان، در پایان توجه ویژه به تفسیر در حوزه‌های علمیه را یادآور شد و خاطرنشان کرد: کلاس‌ تفسیر قرآن را از ابتدای سوره بقره از سوی استاد ‌شریعت از سال گذشته شروع کردیم و با برنامه ریزی مجدد قصد داریم امسال هم این برنامه را از سر بگیریم.

احداث فاز جدید حوزه علمیه خاتم الانبیای داران

حجت‌الاسلام قاسم بهرامی، مدیر حوزه علمیه خاتم الانبیا(ص) داران، با بیان این‌که صد طلبه در این مدرسه مشغول به تحصیل هستند، خاطرنشان کرد: پنج استاد اعزامی از استان اصفهان در حال تدریس در پایه‌های 1، 2، 3 و 4 هستند و برای اسکان آنها منازلی در شهر اجاره شده است.

مدیر حوزه علمیه خاتم الانبیا(ص) داران، برنامه‌های فرهنگی و جنبی در نظر گرفته شده برای طلاب این مدرسه را برشمرد و عنوان کرد: اردوهای زیارتی مشهد و قم، دیدار با علما اصفهان، بازدید از مناطق دیدنی و تاریخی استان و هفته‌ای یک جلسه استخر و فوتسال از جمله این اقدامات است.

حجت‌الاسلام بهرامی، به کمبود امکانات کتابخانه‌ای در مدرسه علمیه خاتم الانبیا اشاره کرد ابراز داشت: فضای کتابخانه‌ای ما محدود به یک اتاق می‌شود که با کمبود کتاب نیز مواجه است،‌ همچنین به سبب قدیمی و کوچک بودن مدرسه تنها کلاس‌ها در این مکان برگزار می‌شود و فضایی 1500 متری در کنار مدرسه با چهل حجره و پنج مدرس تعبیه شده است.

مدیر حوزه علمیه خاتم الانبیا(ص) داران، از ساخت فاز جدید این مدرسه علمیه خبر داد و عنوان کرد: فاز سوم این مدرسه در چهار طبقه که شامل بخش اداری، سالن مطالعه و کامپیوتر و سوئیت برای اساتید است، امیدواریم برای سال آینده به بهره‌برداری برسد.

حجت‌الاسلام بهرامی، در ادامه به تبیین فعالیت‌های طلاب این مدرسه در مدارس آموزش و پرورش شهر پرداخت و خاطرنشان کرد: طلاب پایه‌های سوم و چهارم ما نماز جماعت و پاسخگویی به شبهات دانش‌آموزان مدارس سطح شهر را برعهده دارند.

‌‌احداث ساختمان جدید ‌حوزه علمیه‌ خمینی‌شهر 

حجت‌الاسلام علیرضا صادقی، مدیر حوزه علمیه مشکوة خمینی شهر، با بیان این‌که سی طلبه در این حوزه علمیه مشغول به تحصیل هستند، ابراز کرد: طلاب این مدرسه در پایه‌های اول و دوم در حال تحصیل هستند و کلاس‌ها به صورت منظم  در صبح و بعد از ظهر برگزار می‌شود.

مدیر حوزه علمیه مشکوة خمینی شهر، کمبود امکانات کتابخانه‌ای در مدرسه علمیه مشکوة خمینی شهر، را یاد آور شد و اظهار داشت: کتاب‌هایی از سوی مدیریت مدرسه خریداری شده و در اختیار طلاب قرار گرفته است؛ اما نیازهای ما در این بخش هنوز برطرف نشده است.

وی از احداث ساختمان جدید این حوزه علمیه خبر داد و عنوان کرد: با مساعدت حجت‌الاسلام والمسلمین مشکوة، مؤسس حوزه علمیه خمینی شهر، ساخت و ساز این مجموعه در حال پیگیری است و امیدواریم در آینده‌ای نزدیک به بهره‌برداری برسد.

مدیر حوزه علمیه مشکوة خمینی شهر، در پایان تصریح کرد: برنامه‌های جنبی و فرهنگی، از جمله اردوهای درون استانی و بر پایی استخر و سالن فوتسال نیز از دیگر اقدامات این مدرسه در جهت تقویت روحیه طلاب است./927/ز502/س

ارسال نظرات