۲۰ آبان ۱۳۹۰ - ۱۲:۰۹
کد خبر: ۱۱۶۵۷۰
استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه:

مدل پژوهشی آخوند خراسانی در مباحث‌‌ اصولی و فقهی کارگشا است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام والمسلمین علیدوست در مراسم نکوداشت آخوند خراسانی اظهار داشت: اگر مدل پژوهشی آخوند خراسانی توسط دیگران دنبال می شد، ما در بحث پژوهش های اصولی و فقهی موفق ‌تر بودیم.
حجت الاسلام والمسلمين عليدوست
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین علیدوست، مدرس خارج فقه و اصول حوزه علمیه، در همایش نکوداشت یکصدمین سال ارتحال آخوند خاسانی که با موضوع بررسی مبانی، روش اجتهادی و اندیشه های سیاسی آخوند خراسانی عصر روز گذشته در دفتر تبلیغات استان خراسان رضوی برگزار شد، گفت: بدون تردید مرحوم آخوند خراسانی از موفق ترین عالمان تاریخ اسلام در تدریس و شاگرد پروروی است.

وی ادامه داد: میرزا محمد فیض در این خصوص می نویسد «شبی شاگردان آخوند را شمردیم و مشاهده کردیم که هزار و هفتصد نفر در جلسه درس ایشان شرکت می کردند، البته این گونه نبود افرادی که شرکت می کنند همه سیاهی لشکر باشند و از نظر کیفیت نمونه ای نداشتند.

مدرس خارج فقه و اصول حوزه علمیه با بیان این که آخوند خراسانی در پژوهش شخصیت برجسته ای بود، بیان کرد: برای پی بردن به شخصیت پژوهشی آخوند خراسانی کافی است کتاب های آخوند خراسانی را با سایر کتاب های مشابه مقایسه کنیم. آخوند خراسانی حاشیه‌ای بر مکاسب دارد و ما هنگامی که کفایه را با کتابی همانند رسائل مقایسه می کنیم، مشاهده تفاوتی می شویم و آن سرگردانی در رسائل است، که در کافیه وجود ندارد.

وی ادامه داد: اگر مدل پژوهشی آخوند خراسانی از سوی دیگران دنبال می شد، ما در بحث پژوهش های اصولی و فقهی موفق‌‌تر بودیم، بدین جهت است که کفایه الاصول آخوند خراسانی بسیار برجسته است.

حجت الاسلام والمسلمین علیدوست با ذکر این که آخوند خراسانی از نظر تعریف نظریه پردازی، نوآوری، نقد و مکتب، نمی توان او را صاحب مکتب مؤسس دانست، تصریح کرد: این سخن بدین معنا است که اصول مکتبی را تأسیس کرده و نه در فقه؛ اما نداشتن یک مکتب تأسیسی به این معنا نیست که وی صاحب نقد و نوآوری نبوده است. آخوند خراسانی در بحث سخت‌گیری بر حجیت ظهور و نیز تحقق ظهور از استاد اندیشمند خود فاصله می‌گیرد و این امر از برخوردها و رفتارهای وی مشخص می‌شود و اگر کسی در تحقق ظهور و یا باقیماندن ظهور سخت‌گیر باشد در استنباط متفاوت است.

وی همچنین به برخی از تفکرات و اندیشه‌های آخوند خراسانی اشاره کرد‌ و بیان داشت: مرحوم آخوند خراسانی بر قله دانش فقه و اصول ایستاده است و در روش تحقیق و پژوهش بسیار موفق، و در تدریس و شاگرد پروری بی نظیر است؛ اما نقدهایی بر کار ایشان وارد است، بنابراین اگر بر کفایه مروری اجمالی داشته باشیم و اگر کفایه را تجسم توان آخوند خراسانی بدانیم، در می یابیم که کفایه به دو انگیزه نام‌گذاری شده است، نخست این که همین مقدار کافی است، به عبارتی کفایت از نظر حجم گفت‌و‌گو و دوم کفایت از نظر مسائلی که در اصول لازم است؛ از این رو اصول تعریفی دارد و به معنای دانش منطق استنباط است و فرآیندی به ما می دهد که اگر آن را طی کنیم می توانیم به نتایج ارزنده‌ای برسیم.

مدرس خارج فقه و اصول حوزه علمیه اظهار داشت: آنچه که در کفایه و اصول دیده می شود وظیفه فهمنده، مجتهد و متکفل استنباط است، به عبارتی وظیفه فهمنده را بیان می کند و هنگامی مجتهد در خدمت نصوص (قرآن و روایات) قرار می گیرد از چه وسائلی استفاده کند./968/پ202/س

ارسال نظرات