۰۸ آذر ۱۳۹۰ - ۱۴:۴۵
کد خبر: ۱۱۷۹۰۵
چند خبر کوتاه از آذربایجان شرقی؛

‌جشنواره شهروند نمونه در تبریز برگزار می‌شود

خبرگزاری رسا ـ برگزاری جشنواره شهروند نمونه، انتخاب اعضای هیأت منصفه مطبوعات استان آذربایجان شرقی و برگزاری همایش امر به معروف و نهی از منکر در مرند از مهم‌ترین اخبار کوتاه آذربایجان شرقی است.
مطبوعات


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، صمد فرامرزی، معاون اجتماعی فرماندهی نیروی انتظامی آذربایجان شرقی صبح امروز در نشست مطبوعاتی با خبرنگاران از برگزاری جشنواره شهروند نمونه در تبریز خبر داد و اظهار داشت: این جشنواره دوازدهم آذردر سالن پیتروشیمی تبریز با معرفی برگزیدگان برگزار خواهد شد.

وی تقویت فرهنگ ایثار و فداکاری، ترویج فریضه امر به معروف و نهی از منکر، تجلیل از الگوهای اخلاقی جامعه، معرفی الگوها و رفتارهای فرهنگی و شهروندی، اشاعه فرهنگ دینی و توسعه مشارکت عمومی در مقابله با ناهنجاری های اجتماعی را از جمله اهداف این جشنواره برشمرد.

فرامرزی خاطر نشان کرد: شناسایی افراد تاثیرگذار فرهنگی، اخلاقی و اجتماعی جامعه، رفع موانع مشارکت های عمومی در هنجارهای دینی و فرهنگی، تقویت ارزش های معنوی از جمله ایثار و نوعدوستی، بسترسازی برای حوزه های پیشگیری از وقوع جرائم از دیگر اهداف پیش بینی شده در برگزاری این جشنواره است.

معاون اجتماعی فرماندهی نیروی انتظامی آذربایجان شرقی با بیان اینکه ائمه جمعه و جماعات فعال در این حوزه مورد تجلیل قرار خواهند گرفت، خاطر نشان کرد: آمران به معروف و ناهیان از منکر، فعالان ارگان های امدادرسانی، بسیجیان نمونه، هنرمندان، شهروندان مسؤولیت پذیر، خلاق و مبتکر، تشکل های غیردولتی و شهروندانی که همواره در تعامل با پلیس 110 و سامانه 197 بوده اند، مورد تجلیل قرار می گیرند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود از راه اندازی سامانه پیام کوتاه ناجا ویژه شهروندان کر و لال خبر داد و گفت: عموم شهروندان نیز می توانند در خصوص مسائل غیرفوریتی با سامانه پیام کوتاه 3000051110 در ارتباط باشند.

انتخاب اعضای هیأت منصفه مطبوعات استان

مراسم انتخاب و تحلیف اعضای جدید هیئت منصفه مطبوعات استان امروز با حضور رئیس کل دادگستری آذربایجان شرقی برگزار شد.

بر اساس این گزارش، حجت‌الاسلام و المسلمین احمد غروی عضو شورای استانی حوزه علمیه آذربایجان شرقی، حجت‌الاسلام حسین نوبری مدیر کل سابق اوقاف و امور خیریه استان، حجت الاسلام حسین تقی‌زاده (رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، سید مسعود نقیب، مدیر مسؤول هفته‌نامه نقیب و رئیس مرکز اسناد شمال‌غرب کشور، غلامعلی فتح‌آبادی، دفترخانه اسناد رسمی، رحیم نهادی، بازنشسته آموزش و پرورش، حسین انزابی استاد دانشگاه، بیوک مقدسی، رئیس حزب موتلفه استان آذربایجان شرقی، رضا رضوانی فرمانده بسیج کارگری و کارمندی استان، یعقوب محمود فرشچی رئیس مجمع صنفی تبریز، جواد یزدچی قاضی بازنشسته دادگستری، اصغر عابدزاده اندریان عضو شورای اسلامی شهر تبریز، اصغر نعلبندپور محقق و روزنامه‌نگار، احمد شیرین‌دل کارشناس صدا و سیما برای دو سال فعالیت در هیئت منصفه مطبوعات انتخاب شدند.

همچنین اعضای هیئت منصفه مطبوعات استان آذربایجان‌شرقی پس از مراسم تحلیف، عبدالله منادی رئیس روابط عمومی و ارتباطات دادگستری استان آذربایجان‌شرقی را به‌عنوان دبیر به مدت دو سال انتخاب کردند.

همایش امر به معروف و نهی از منکر در مرند برگزار شد

پورجمشیدیان، فرمانده سپاه عاشورا در آذربایجان شرقی در این همایش با اشاره به اهمیت تبیین و ترویج امر به معروف و نهی از منکر در جامعه گفت: ترویج این دو فریضه ارزشمند دینی و بهره گیری از تفکر بسیجی درراستای گسترش این فرهنگ متعالی اسلامی و انسانی در جامعه  بسیار سازنده و ضروری است.

وی با اشاره به اینکه امر به معروف و نهی از منکر در ارتقاء سلامت معنوی و دینی جامعه موثر است، از این دو فریضه به عنوان پیشگیری قبل از درمان نام برد و گفت: امر به معروف و نهی از منکر باعث رواج فضایل اخلاقی و رشد و نهادینه شدن آن می شود.

پورجمشیدیان افزود: اگر  این فریضه  اجرا نشود رذایل اخلاقی در جامعه توسعه یافته و آثار مخرب و جبران ناپذیری خواهد داشت.

وی ترویج فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر و نهادینه کردن آن را مهمترین عامل پیشگیری از جرائم در جامعه  دانست.

"حمید میکائیلی" دبیر ستاد  احیای امر به معروف ونهی ازمنکر شهرستان مرند نیز در این همایش با اشاره بر  لزوم فرهنگ سازی ، ترویج  و اشاعه امر به معروف در جامعه به برنامه های اجراء شده از سوی این ستاد در راستای تقویت وتحکیم عملی این دو فریضه مهم دینی  و همچنین  لزوم بهره گیری بیش از پیش از آموزه‌های دین مبین اسلام در راستای گسترش این فرهنگ غنی اسلامی تاکید کرد.

وی همچنین با ارائه  گزارشی از روند اجرای طرح عفاف و حجاب و امر به معروف ونهی از منکرخواستار توجه بیش از پیش و اهتمام ویژه دستگاهها و نهادهای دولتی در این راستا شد.

نمایش نمادین گهواره حضرت علی اصغر (ع) در موزه محرم تبریز

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری آذربایجان شرقی از نمایش گهواره حضرت علی اصغر (ع) در موزه محرم تبریز، همزمان با ایام سوگواری حضرت سیدالشهدا و شهدای واقعه کربلا ، برای بازدید عموم خبر داد.

تراب محمدی افزود: برگزاری مراسم محرم از دیر باز در آذربایجان و به خصوص در تبریز با شکوه و عظمت خاصی برگزار می شده است و همواره این ماه، با آیین ها و آداب و رسوم خود جایگاه ویژه ای در میان مردم آذربایجان داشته است و احداث موزه محرم و نمایش اموال و اشیاء مرتبط با آیین های ماه محرم در آذربایجان شرقی همچون علم ها، بیرق ها، ظرف و ظروف مرتبط با نذورات و سایر نمادهای این مراسم، می تواند استان را از لحاظ چگونگی آیین های مذهبی ماه محرم بیشتر و بهتر به بازدید کنندگان معرفی نماید.

محمدی افزود: در موزه محرم که در سال 1387به عنوان اولین موزه مذهبی مردم شناسی محرم در کشور در محل خانه دکتر ابوالقاسم صحتی چیده و افتتاح شد، یک گهواره منسوب به حضرت علی اصغر (ع) و یک دست لباس تعزیه خوانی منتسب به آن حضرت برای بازدید عموم در معرض نمایش گذاشته شده است.

بنا به این گزارش موزه محرم با مساحت 409 متر مربع در 3 طبقه به سال 1378 با شماره 2336 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید و متعاقب آن عملیات مرمت و استحکام بخشی آن جهت تجهیز موزه مردم شناسی محرم انجام گرفت و در سال 1387 به بهره برداری رسید.

شایان ذکر است که موزه محرم در کوچه شهید گوگانی واقع در خیابان راسته کوچه در خدمت بازدیدکنندگان می باشد.

حضور در انتخابات واجب شرعی است

حجت الاسلام و المسلمین هاشم هاشم‌زاده هریسی با بیان اینکه انتخابات در همه کشورهایی که داعیه دموکراسی دارند از اهمیت بسیاری برخوردار است، افزود: اهمیت انتخابات در کشور ما نسبت به همه کشورهایی که در آنها انتخابات برگزار می‌شود، از اهمیت بیشتری برخوردار است در واقع حتی در کشورهایی که به ظاهر متمدن‌ترین و دموکرات‌ترین کشورها هستند و مهد دموکراسی تلقی می‌شوند هم قابل مقایسه نیست.

وی افزود: به این علت که در کشورهای دیگر انتخابات برگزار می‌شود و مسئولانشان سفره آن را می‌گسترانند و هرکسی که در آن شرکت می‌کند رای خود را به صندوق می‌اندازد و کسانی هم که شرکت نمی‌کنند اتفاق خاصی رخ نمی‌دهد به عبارت دیگر آمدن و یا نیامدن مردم در پای صندوق رای هیچ پیام خاصی ندارد.

حجت الاسلام و المسلمین هاشم‌زاده هریسی ادامه داد: زمانی که ما سفره انتخابات را پهن می‌کنیم و شرکت در انتخابات را به عنوان یک تکلیف شرعی و وظیفه دینی اعلام می‌کنیم و از مردم برای شرکت در آن دعوت می‌کنیم به این دلیل که نظام ما و انتخاباتی که در آن برگزار می‌شود متعلق به خود مردم است.

وی گفت: در واقع نظام ما معتقد است که مردم خودشان باید در انتخابات شرکت کنند و حرف آخر را بزنند این اقدامات کارهای خوبی هم هست اما مسئله شرکت در انتخابات به هرحال در کشور ما به عنوان یک واجب شرعی مطرح می‌شود حتی مراجع معظم تقلید هم خودشان در انتخابات شرکت می‌کنند و هم بعضی از آنها شرکت در آن را واجب شرعی می‌دانند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری در ادامه افزود: نتیجه اینکه ما با چنین تبلیغاتی اقدام به برگزاری انتخابات می‌کنیم و دارای چنین برداشتی از مسئله انتخابات هستیم و معتقدیم که نباید مردم نسبت به حضور خودشان در آن بی‌تفاوت باشند بنابراین حضور مردم ما در انتخابات دارای پیام مشخصی است این پیام به معنای این خواهد بود که مردم ما نظام و انقلاب را از برای خودشان می‌دانند و سیاست‌هایی که توسط نظام اعمال می‌شود را پذیرفته‌اند که حاضربه شرکت در انتخابات هستند./935/پ203/س

ارسال نظرات