۲۴ آذر ۱۳۹۰ - ۱۳:۲۱
کد خبر: ۱۱۸۸۹۸
انتشارات خیمه منتشر کرد؛

از پرشکوه ترین نرمش تا سرخ ترین قیام

خبرگزاری رسا ـ کتاب از پرشکوه ترین نرمش تا سرخ ترین قیام به قلم سید غلامرضا هزاوه‌ای از سوی انتشارات خیمه منتشر شد.
از پرشکوه ترين نرمش تا سرخ ترين قيام


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، در کتاب از پرشکوه ترین نرمش تا سرخ ترین قیام، ضمن بازخوانی نقش امام حسن علیه السلام، تلاش شده تا تأثیر صلح این امام همام در تاریخ اسلام و وقایع پس از آن واقعه به ویژه قیام حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام بیشتر تبیین شود.

پس از یک دهه فعالیت مرکزی مطالعات راهبردی خیمه و تلاش مستمر در تجمیع آراء و اندیشه ها، پژوهش ها و تحقیقات و ارتباط و تعامل با صاحب نظران و فرهیختگان در ابراز دیدگاهشان پیرامون شخصیت شناسی امام حسین علیه السلام، عاشورا، مناسک آیینی، هیئات و تشکل های دینی مجموعه ای از بحث ها و دغدغه ها پدید آمد که در قالب هفتاد و چهار شماره ماهنامه خیمه، هشتاد نشست و کرسی نظریه پردازی ـ چهل منزل تا اربعین ـ سایت خیمه، کتابخانه تخصصی و مرکز اسناد امام حسین علیه السلام و محصولات صوتی تصویری در منظرصاحبان فکر و اهالی معنا و ذکر قرار گرفت و اینک گزیده ای از آن مباحثات مکتوب، در مجموعه کتاب های خیمه گرد آمده تا همه آن مطالب پراکنده را در قالب یک دوره ده جلدی تکامل و انسجام بخشد. کتاب از پرشکوه ترین نرمش تا سرخ ترین قیام اولین شماره این مجموعه است.

در این مجموعه مقطعی نزدیک به 20 سال از تاریخ صدر اسلام را مرور شده؛ دورانی که با فاجعه ای آغاز و با حماسه ای پایان می پذیرد. شهادت علی علیه السلام در رمضان سال 40 تا آستانه نبرد خونین عاشورای 61. در این میان بر نقش امام حسن علیه السلام در این تاریخ 29 ساله تمرکز و تلاش شده تا تأثیر صلح امام حسن علیه السلام در تاریخ اسلام و وقایع پس از آن واقعه به ویژه قیام حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام بیشتر تبیین شود. این نوشتار که با مبنا قرار دادن کتاب های تاریخ صورت گرفته، به جز پرداختن به چهره های سپید تاریخی از باز نمایی سیاه پوشان صدر اسلام نیز غافل نبوده است. معاویة بن ابوسفیان که در بخش اعظم این20 سال خلیفه بی چون و چرای جهان اسلام است، به نوبه خود نقش مؤثری طی مسیر اسلام در این جاده ایفا کرده است.

«تاریخ خط خون خدا»، «شوکران صلح»، «قرارداد صلح»، «کارنامه حکومت حاکمی بی دین»، «به نام دین»، «استحاله اسلام نبوی با استبداد اموی»، «پس از هجرت سوم»، «فرار از بیعت»، «مسلم مسلمی مسَلَّم»، «شقاق افکنی»، « بحران و جو شبه نظامی در کوفه و حاشیه مسیر حرکت امام»، «تاریخ وارون»، «اطاعت از دروغ، توهم اطاعت از خدا» عناوین این کتاب را تشکیل می دهد.

در بخشی از این کتاب می خوانید: «به هر ترتیب عبیدالله با رویی بسته وارد کوفه می شود چرا که می داند شهر در دست طرفداران مسلم است و ممکن است حتی اجازه رفتن وی به دارالاماره را نیز ندهند. البته این سخنی است که اگر چه در تاریخ طبری بر آن تأکید شده است اما غلامحسین زرگری نژاد با آن موافقتی ندارد. وی معتقد است نه تنها عدد 12 هزار بیعت با مسلم غلو آمیز است بلکه ماجرای مخفیانه وارد شدن ابن زیاد نیز ساخته و پرداخته کوفیانی است که به دنبال توجیه نقض عهد خویش در تاریخ بودند.
عبیدالله به دار الاماره می رسد. وقت نماز است. به مسجد می رود و در اولین خطابه اش با مردم کوفه چنین می گوید : (یزید به من گفته است به هر آن کس از میان شما که از عطای خویش محروم ماند، عطایش را بدهم و نسبت به کسانی که مطیع و فرمانبردار باشند، نیکی کنم و با آنان که شنوا و مطیع باشند، نیکی کنم. با متمردان و کسانی که عصیان ورزند، سخت گیری روا دارم... برای نیکوکاران شما همچون پدر خواهم بود و برای مطیع از میان شما، مانند برادر رفتار خواهم کرد. شمشیر و تازیانه من علیه کسانی به کار خواهد رفت که فرمان مرا نادیده انگارند و با عهدم به مخالفت برخیزدند. پس هر کدام از شما مراقب رفتار و کردارخویش باشند) [زرگری نژاد،1386،صفحه 150]

در این سخنان نیز رد پای منطق اموی را می توان دید. پدری کردن و مهربانی با مطیعان که در رفتار مستبدان عالم نیز وجود داشته و دارد اینکه حاکمی با فرمان بردارانش مهربانی کند و آنان را از حقوقی ویژه بهره مند سازد برای ادامه حیات حاکمیتش ناگزیر است اما تفاوت اسلام اموی و نبوی در برخورد با متمردان و مخالفان حکومت رخ می نماید که عبیدالله به صراحت به آنان وعده شمشیر و تازیانه می دهد.»

کتاب از پرشکوه ترین نرمش تاسرخ ترین قیام به قلم سید غلامرضا هزاوه ای در سال1390 با شمارگان 1000 نسخه در 93 صفحه با قیمت 2000 تومان به همت انتشارات خیمه منتشر شده است./913/ن601/ع

ارسال نظرات