۲۹ آذر ۱۳۹۰ - ۱۳:۲۳
کد خبر: ۱۱۹۲۶۹
آیت الله شبستری:

رسالت حوزه و دانشگاه در برابر توطئه‌ دشمنان فراتر از مقوله وحدت است

خبرگزاری رسا ـ عضو خبرگان رهبری گفت: هدف ما جهانی است، طلاب و دانشجویان باید در نظام نوین جهانی تأثیرگذار باشند و وحدت را به معنای اخص به منصه ظهور برسانند.
آيت الله مجتهدشبستري
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، آیت الله محسن مجتهدشبستری، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی، امروز در همایش وحدت حوزه و دانشگاه که در حوزه علمیه حضرت ولی‌عصر(عج) تبریز برگزار شد، اظهار داشت: بیشتر دانشمندان اسلامی در عین حالی‌که مجتهد و فقیه بودند، در حوزه‌های مختلف علمی نیز پژوهشگر و سرآمد بودند.

وی با تشریح نقش علما در جریانات تاریخی کشور تصریح کرد: استعمارگران پس از نهضت توتون و تنباکو، به جایگاه و جریان‌سازی روحانیت و مرجعیت پی بردند؛ از این رو شروع به تضعیف دین و روحانیت کردند که بدبین‌کردن حوزه و دانشگاه نسبت به یکدیگر از ترفندهای این سیاست دشمنان ایران بوده است.

آیت الله شبستری با بیان اینکه رضاخان قلدور در ایران و آتاتورک در ترکیه دو مامور استعمار برای دین‌ستیزی و روحانیت ستیزی در منطقه بودند، ادامه داد: توطئه‌های استعمار به حدی‌گسترش یافت که طلبه و دانشجو با یکدیگر خصومت پیدا کردند و اگر تلاش‌های امام راحل، شهید مطهری، شهید مفتح و شهید بهشتی نبود، قطعا امروز شاهد برگزاری چنین همایش هایی نبودیم.

عضو خبرگان رهبری خاطر نشان کرد: شهیدان مطهری، مفتح و بهشتی در شرایطی در مجامع مختلف علمی دانشگاهی حضور یافتند که اگر در حوزه می ماندند، امروز از مجتهدان مسلم عصر حاضر بودند، بنده شاهد تدریس‌های آن بزرگواران در حوزه علمیه قم بودم، اما تشخیص ایشان آن بود حوزه و دانشگاه از هم فاصله گرفته‌اند و بایستی اقداماتی صورت گیرد.

امام جمعه تبریز با تشریح اهمیت فعالیت شهید مفتح در دانشگاه خاطر‌نشان کرد: آن بزرگواران در سال‌هایی نسبت به وحدت حوزه و دانشگاه همت کردند که نه حوزه، دانشگاه را و نه دانشگاه حوزه را قبول داشت.

وی در ادامه اظهار داشت: طی دهه های اخیر دانشجویان و حوزویان از نظر فکری به هم نزدیک شده اند، چراکه نه حوزه همان حوزه قدیم بود که در اثر تبلیغات دشمن و استعمار، نسبت به دانشجویان بدبین باشند و نه دانشگاه، دانشگاه چند دهه قبل بود که کاری با روحانیت نداشته باشد و حوزه را متحجّر و غیره بداند.

آیت الله شبستری ادامه داد: شبهاتی که هم اکنون القاء می شود در هیچ زمان، هم از حیث کمی و هم از لحاظ کیفی، به این گستردگی نبوده است، شیطان پرستی، وهابیت، عرفان‌های کاذب، جریان انحرافی‌ و فتنه همه در جهت براندازی نظام اسلامی است، رسالت حوزه و دانشگاه در قبال توطئه های روزافزون دشمنان فراتر از وحدت و همدلی است.

عضو خبرگان رهبری با بیان اینکه هنوز با حد ایده آل و مطلوب در مساله وحدت حوزه و دانشگاه فاصله داریم، گفت: اگر اعتقاد بر این است که بیداری اسلامی و جنبش وال استیریت الهام گرفته از انقلاب اسلامی ایران است، باید دانست که هدف ما جهانی است، بر این اساس طلاب و دانشجویان در نظام نوین جهانی که در حال ایجاد است، باید تأثیرگذار باشند و وحدت را به معنای اخص به منصه ظهور برسانند.

وی در پایان رسالت دانشگاهیان و حوزویان در قبال تبیین اصل ولایت فقیه را بسیار حساس دانست و گفت: چشم مردم به دو قشر تحصیل کرده در حوزه و دانشگاه است، جدایی این دو قطعا در سطوح مختلف اجتماعی تاثیرگذار خواهد بود.

گفتنی است، این همایش با حضور اساتید دانشگاه های و مدیران مدارس علمیه تبریز همراه بود./935/پ201/س
ارسال نظرات