۰۷ دی ۱۳۹۰ - ۱۴:۱۳
کد خبر: ۱۱۹۸۸۲
پژوهشگر فقه اسلامی:

عدالت، معنویت و تفکر سه گمشده رسانه‌های عصر ارتباطات است

خبرگزاری ر سا ـ استاد حوزه علیمه قم اظهار داشت: برخی رسانه های دنیا امروز به تدلیس حقیقت می پردازند و سخن باطل خو د را با آرایش ها و تزئین های مختلف باطل، به مردم تحمیل می کنند.
اولين همايش فقه ارتباطات در قم


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سید علی حسینی، استاد حوزه علمیه قم صبح امروز در نخستین همایش فقه ارتباطات که در سالن همایش‌های دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد بیان داشت: فقه ما جواهری است و در واقع یک قرائت بیشتر ندارد و مکتب اصفهان، قم، نجف، جبل عامل و ... در حقیقت یک قرائت است.

وی با بیان اینکه فقه جواهری شیعه دارای مبانی، ادله و توانمندی های فوق العاده‌ای است، گفت: عمق فقه شیعی شگفت‌انگیز است و تنها افرادی که در این زمینه کار علمی دقیق کرده‌اند می‌توانند به عمق و ظرافت‌های بی‌نظیر آن واقف شوند.

این استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: درون فقه شیعی، توانایی‌هایی وجود دارد که از میان مبانی و ادله آن می توان مسائل پیش رو همچون فقه ارتباطات را جواب داد و سخن گفتن از قرائت های جدید برای پاسخ گویی به سوالات امروزی سخنی غیر کارشناسانه است.

وی گفت: اگر مظنور از تاثیر ارتباطات بر رسانه این است که فقه دچار انفعال می‌شود، غلط است اما اگر به معنای این باشد که فقه شیعی دارای توانمندی های زیادی است که می تواند همه این موضوعات را درون خود هضم کند و به سوالات پیش رو جواب دهد، این معنا درست است.

این محقق علوم اسلامی گفت: امروز ارتباطات بسیار گسترده و فضای ارتباطی در دنیا حیرت انگیز شده است، غفلت ما از این حوزه موجب زیان خواهد شد و این وظیفه حوزه های علمیه شیعی است که با کار گسترده ابعاد گوناگون فقهی و اخلاقی رسانه را مشخص سازند.

این محقق حوزه علمیه قم اذعان داشت: یکی از مسائل اصلی در رسانه های امروز بحث عدالت است، عدالت حلقه مفقوده رسانه ها است یعنی نه آنها به عدالت توجه دارند و نه عدالت پراکنی می کنند.

وی با اشاره به اینکه امروز بیش از هشتصد شبکه عربی در حال فعالیت است که از این میان چهارصد شبکه آن اسلامی است و نزدیک به دویست شبکه، به مقدسات شیعه توهین می‌کنند، گفت: معنویت، گمشده دیگر رسانه ها است، رسانه ها در بعد افزایش معنویت در فرد و گسترش عدالت در جمع کوتاهی می کنند.

این محقق علوم اسلامی، گمشده دیگر رسانه های امروز را تفکر عنوان کرد و گفت: با وجود تاکیدات فراوانی که در قرآن و احادیث در مورد تفکر، تامل و تحلیل شده است، اما رسانه‌ها در این جهت بسیار کمرنگ عمل می‌کنند و به ایجاد تفکر عنایت ندارند.

وی گفت: برخی رسانه‌های دنیا امروز به تدلیس حقیقت می‌پردازند و سخن باطل خود را با آرایش‌ها و تزئین‌های مختلف باطل، به مردم تحمیل می‌کنند که می توان به شبکه‌هایی همچون بی بی سی اشاره کرد.

این محقق علوم اسلامی گفت: به نظر من برای شروع کار علمی و تحقیقی در زمینه فقه ارتباطات، باید از قواعد و مبانی فقهی شروع کرد. /909/پ202/ع

ارسال نظرات