۲۶ دی ۱۳۹۰ - ۲۱:۲۷
کد خبر: ۱۲۱۲۷۲

چند خبر کوتاه از شمال غرب کشور

خبرگزاری رسا ـ مرمت مسجد «دال ذال تبریز» و اعلام اسامی برگزیدگان جشنواره شعر دفاع مقدس در اردبیل از مهم‌ترین اخبار کوتاه شمال غرب است.
مسجد


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، تراب محمدی، رئیس شورای ثبت آثار تاریخی آذربایجان‌شرقی گفت: پروژه مرمتی مسجد دال ذال تبریز، مراحل پایانی خود را سپری می کند،‌ قدمت این مسجد تاریخی مربوط به دوره عباسیان است که با اتمام مرمت، همزمان با دهه مبارک فجر به بهره‌برداری می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: دال و ذال امامزاده‌هایی بودند که در زمان حکومت خلفای عباسی به دار آویخته شده و در امامزاده‌ای واقع در جنب مسجد کنونی دال ذال دفن شدند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان معماری مسجد دال‌ذال را جزو مساجد شبستانی عنوان کرد و گفت: اغلب مساجد آذربایجان‌شرقی مطابق با اقلیم آب و هوایی سرد ساخته شده و فاقد ایوان هستند.

محمدی با اشاره به مرمت‌های انجام شده در مسجد دال ذال گفت: در ابتدا با آسیب شناسی و آسیب نگاری‌های صورت گرفته روی این بنا، مسجد رفع خطر شده و مرمت‌های اضطراری مانند پی‌بندی، استحکام بخشی و مرمت گنبدها و طاق‌ها انجام شد.

وی تصریح کرد: طاق‌ها و گنبدها کاملا تک خورده و چهار ستونی که گنبد روی آنها قرار داشت از جای خود خارج شده بودند که با مرمت گنبد و تعویض ستون‌ها، دوباره سر جای اصلی خود قرار گرفتند.

رئیس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی استان در فهرست آثار ملی ادامه داد: پس از این اقدامات، بندکشی و مرمت جداره‌ها نیز انجام شده و ساماندهی روی قسمت‌های حیاط و پشت بام نیز صورت گرفت.

محمدی یادآور شد: رفع الحاقات اضافه شده، تعویض درب و پنجره‌ها، مرمت جداره‌های حیاط و اجرای سرویس‌های بهداشتی از دیگر اقدامات مرمتی انجام گرفته در مسجد دال ذال به شمار می‌رود.

وی خاطرنشان کرد: برخی از آثار تاریخی شامل مساجد ثبت شده آذربایجان شرقی که مرمت آنها به اتمام رسیده و آماده بهره‌برداری هستند همزمان با دهه مارک فجر افتتاح خواهند شد.

اعزام 550 مبلغ به نقاط مختلف استان زنجان

حجت‌الاسلام فیروزعلی خسروی، رئیس اداره فرهنگی وامور تبلیغ اداره کل تبلیغات اسلامی استان از اعزام بیش از 550 مبلّغ به نقاط مختلف استان همزمان با دهه آخر صفر، خبر داد و افزود: از این تعداد، 500 نفر مبلغ و 50 نفر نیز مبلّغات می‌باشند.

وی تصریح کرد: مبلّغان اعزام شده با هدف آشنایی مردم با معارف اهل‌بیت (ع) به ویژه سیره عملی، فضائل اخلاقی و معنوی اباعبدالله‌الحسین(ع) در مساجد، حسینیه‌ها، هیئات مذهبی، مراکز آموزشی و غیره حضور می یابند.

حجت الاسلام خسروی، یادآور شد: در سطح شهر زنجان نیز در طول این مدّت 100 نفر مبلّغ به مراکز مختلف اعزام شدند که به تبیین و جامعیت ولایت فقیه، تحلیل علمی مسائل خرافی و عرفان‌های نوظهور دروغین، برگزاری جلسات تفسیری قرآن‌کریم با استفاده از متون معتبر و شناخته شده، بیان مستمر اهمیت وحدت و همدلی میان مردم و مسؤولان می پردازند.

برگزیدگان جشنواره شعر دفاع مقدس در اردبیل معرفی شدند

بنا بر این گزارش، در بخش شعر دفاع مقدس ثریا خلیق‌خیاوی از اردبیل، روزبه صمدی از نیر، علی پرویزی از اردبیل به عنوان نفرات اول تا سوم تجلیل شدند و از رقیه دشتی از اردبیل نیز تقدیر به عمل آمد.

در بخش شعر مقاومت ملاحت نادری از خلخال، علی سعادت‌خانی از نیر و سمیرا پیرزاده از اردبیل به عنوان نفرات منتخب معرفی و در این بخش از پری آخته از اردبیل تقدیر شد.

در بخش شعر عاشورایی نیز از احسان محمدی از اردبیل، علی بدلی از مشگین‌شهر، منصور فرشی از اردبیل و فاطمه میرزایی از خلخال به عنوان نفرات برتر و تقدیری تجلیل شد.

در بخش شعر کودک و نوجوان نیز حاتم رسولی از اردبیل اول شد و سجاد عزیزی و داریوش ماهی‌کار هر دو از اردبیل در جایگاه دوم و سوم قرار گرفتند. در این بخش لیلا خلیفه‌ستا از اردبیل مورد تقدیر قرار گرفت.

گفتنی است، در بخش برگزیدگان سروده کودک و نوجوان نیز از فاطمه اقتداری و ندا امامی به ترتیب از اردبیل و نمین تقدیر شد.

همایش زنان عاشورایی در آذربایجان غربی برگزار می‌شود

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری آذربایجان غربی گفت: فراخوان ارسال آثار به این جشنواره که در ابتدای ماه محرم داده شده بود، پنج‌شنبه هفته جاری با گردهمایی زنان عاشورایی آذربایجان غربی به کار خود پایان خواهد داد.

دهقان با بیان اینکه این همایش با عنوان « تفکر فاطمی، بصیرت و رسالت زینبی، زندگی مهدوی » در ارومیه برگزار می‌شود، افزود: آثار رسیده به دبیرخانه این جشنواره در قالب شعر، مقاله، وبلاگ نویسی است که در بخش مقالات که در قالب  خاص به دبیرخانه رسیده است.

دهقان ادامه داد:  بررسی ابعاد شخصیتی حضرت زینب‌ (س) پیام‌رسان عاشورا، موقعیت شناسی و بصیرت حضرت زینب(س)، جلوه‌های حماسه آفرینی و ایثارگری حضرت زینب در حماسه عاشورا، نقش سخنرانی‌های آتشین حضرت زینب در روشنگری و زنده نگاه داشتن پیام عاشورا، الگو‌های اخلاقی، عبادی، سیاسی، اجتماعی، تربیتی و خانه داری حضرت زینب ‌(س) برای نسل‌های حال و آینده و تاثیر الگو‌گیری زنان ایرانی از حضرت زینب‌ (س) در طول هشت سال دفاع مقدس از محور‌های این همایش است.

وی چگونگی حضور زنان در صحنه‌های پیام‌رسانی از دیدگاه اسلام، حضور زن در صحنه‌های دفاع مقدس از دیدگاه اسلام، پیام حضرت زینب‌ (س) برای نسل‌های حال و آینده، پیروی از ولایت و ولایتمداری در سیره حضرت زینب‌‌(س)، چگونگی تاسی زن مسلمان در مسائل علمی، سیاسی و ارزش‌های اخلاقی به حضرت زینب‌(س) و جلوه‌هایی از مدیریت حضرت زینب‌(س) بعد از شهادت حضرت امام حسین‌(ع) و یاران با وفایش در کربلا را از دیگر محورهای این همایش برشمرد./935/د102/س

ارسال نظرات