۳۰ دی ۱۳۹۰ - ۱۳:۴۳
کد خبر: ۱۲۱۴۷۹
اقتصاددان حوزوی:

ساختارهای اقتصادی کشور بر اساس دیدگاه اسلام بازبینی شود

خبرگزاری رسا ـ پژوهشگر و اقتصاددان حوزوی گفت:‌ باید ساختارهای اقتصادی جامعه بر اساس دیدگاه اقتصادی اسلام، یعنی اهمیت فعالیت های اقتصادی و تولیدی، بازبینی تدوین و ترسیم شود.
اقتصاد


حجت‌الاسلام جعفر انصاری، پژوهشگر و اقتصاددان حوزوی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا گفت: ساختارهای نادرست اقتصادی سبب اخلال در بازار سکه و ارز و خدشه‌دار کردن امنیت اقتصادی شده است.

وی در ادامه با اشاره به ضرورت اصلاح ساختارهای نادرست اقتصادی افزود:‌ در زمان طاغوت چون ساختارها بر اساس استثمار، زور و باجگیری از مردم بوده است به مسأله امنیت اقتصادی و تأمین معاش مردم توجه جدی نشده است.

حجت الاسلام انصاری اظهار داشت: سیاست گذاران، قانون گذاران و مجریان باید به اصلاح ساختار ها به صورت ریشه ای نگاه کنند و ساختارهای اقتصادی جامعه را بر اساس دیدگاه اسلام، بازبینی، تدوین و ترسیم کنند.

وی با بیان این که تأمین معاش از دیدگاه اسلام امر بسیار مهمی است، خاطر نشان کرد: باید به فعالیت های اقتصادی نگاه مثبتی شود و برای فعالان اقتصادی و فعالان عرصه تولید اهمیت قائل شد.

نویسنده کتاب «درآمدی به مبانی اقتصاد خرد با نگرش اسلامی» یادآور شد: فعالان عرصه اقتصاد و تولید حقوق فراموش شده ای دارند که باید به آن توجه شود، به ویژه اگر این فعالیت ها در راه رضای خداوند و تأمین معاش مردم و خانواده باشد.

وی تأکید کرد: مرحوم بهشتی در اوایل انقلاب می گوید «باید به فعالان اقتصادی بها دهیم و جلوی پشت میز نشینی و مدرک گرایی را بگیریم».

این پژوهشگر حوزوی تصریح کرد: یکی دیگر از مسائلی که سبب بحران در بازار و خدشه دار کردن امنیت اقتصادی شده است، قوانین و مقرراتی است که بر اساس همان ساختار غلط شکل گرفته است.

وی ابراز داشت: به طور مثال قوانین گمرگی در زمان طاغوت به دلیل ساختار نا مناسب، ساکنان شهرهای مرزی را به سمت قاچاق سوق می داد، این در حالی است که اگر قوانین بر اساس دیدگاه اولویت تولید و ایجاد زمینه اشتغال اصلاح می شد، شاهد پدیده قاچاق نبودیم.

نویسنده کتاب «مبانی نظام مالی با نگرش اسلامی» با اشاره به حدیثی از حضرت علی(علیه السلام) گفت: حضرت علی(علیه الاسلام) می فرماید کسی که آب و زمین داشته باشد و فقیر باشد از رحمت الهی دور است.

وی ادامه داد: از این رو، دولت موظف است راه تأمین معاش و درآمد سالم را برای تمام کسانی که در قلمرو نظام اسلامی هستند با مطالعه و برنامه ریزی دقیق فراهم کند و اگر عده ای در جمهوری اسلامی فقیر یا بیکار باشند، دولت از رحمت الهی دور می شود زیرا ساختارها را فراهم نکرده است.

حجت الاسلام انصاری با بیان این که در کشور ما منابع مادی و انسانی فراوانی وجود داد و هیچ عذری در این زمینه پذیرفته نیست، تأکید کرد: البته هیچ شکی در این نیست که دشمن درصدد ضربه زدن به زیر ساخت های اقتصادی جامعه است و از این رو مقام معظم رهبری امسال را سال جهاد اقتصادی نامیدند و ما باید با این جریانات مقابله و مبارزه کنیم.

وی با اشاره به راهکارهای مقابله با بحران در بازار بیان داشت:‌ به طور مسلم مسؤولان عالی نظام باید وارد این عرصه شده و رویکرد پیشگیری و درمان داشته باشند، در بعد پیشگیری باید با همکاری سیاست گذاران، قانون گذاران و مجریان قوانین و مقررات پیشگیرانه تدوین و همچنین زمینه اشتغال و تولید فراهم شود.

این پژوهشگر حوزوی با تأکید بر ضرورت برخورد با مسائلی همچون رانت خواری و فساد اقتصادی گفت: در بعد درمان لازم است با هر فرد، گروه یا جریانی که در نظام اقتصادی اخلال ایجاد می کند برخورد کرد، حتی به نظر می رسد برخی از افرادی که به این مسائل دامن می زنند، مفسد فی الارض هستند و باید با آنان از سوی قوه قضاییه برخورد شود./919/302/ع

ارسال نظرات