۰۴ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۵:۱۱
کد خبر: ۱۲۱۶۸۰
سفیر سابق مصر در عربستان:

تاریخ ثابت کرد که اعتراضات شیعیان عربستان مشروع است

خبرگزاری رسا ـ سفیر سابق مصر در عربستان بر مشروع بودن اعتراضات شیعیان و نادیده گرفتن حقوق آنان از سوی آل سعود تاکید کرد.
فتحي الشاذلي سفير سابق مصر در عربستان
به گزارش خبرگزاری رسا، فتحی الشاذلی، سفیر سابق مصر در عربستان در مصاحبه با یکی از شبکه های ماهواره ای عربی با اشاره به قیام شیعیان عربستان گفت: مقامات آل سعود به مناطق شیعه نشین عربستان بی توجه بوده و خدمات انجام گرفته در این منطقه نسبت به سایر مناطق کشور بسیار ناچیز است.

وی مطالبات شیعیان عربستان را مشروع توصیف کرد و افزود: تاریخ ثابت کرده است که مطالبات شیعیان کاملا مشروع بوده و آنان باید به حقوق خود دست یابند، حقوق شیعیان در عربستان مورد اهمال قرار گرفته و هیچ کدام از شخصیت های برجسته شیعه نتوانسته اند به پست های مهم در این کشور دست یابند.

الشاذلی از برخورد خشن مقامات با اعتراضات مردمی انتقاد کرد و اظهار داشت: وضعیت منطقه به شدت حساس بوده و امیدوار بودیم که مقامات آل سعود بتوانند با حکمت و درایت نسبت به برآورده شدن خواسته های معترضان اقدام کنند، اما آنان تصمیم گرفتند که روش سرکوب و قلع و قمع را در پیش گیرند.

سفیر سابق مصر در عربستان تصریح کرد: عربستان به دلیل اینکه پایگاه وهابیت به شمار می آید نمی خواهد خواسته های شیعیان که بیش از 60 درصد ساکنان منطقه شرقیه را تشکیل می دهند را برآورده سازد، در حالی که اوضاع حساس منطقه و تغییرات بوجود آمده، لزوم توجه به مطالبات آنان را دوچندان می سازد.

وی درباره عکس العمل پادشاه عربستان نسبت به اعتراضات گفت: ملک عبدالله سعی کرد اعتراضات مردمی را بوسیله پرداخت پول به شهروندان خاموش سازد و بدینوسیله مردم را از اعتراضات بازدارد، اما این ترفند بی فایده بوده و اعتراضات همچنان ادامه دارد.

فتحی الشاذلی از همبستگی شیعیان عربستان با ملت بحرین یاد کرد و ادامه داد: تاکید شهروندان قطیف بر لزوم خروج نیروهای سعودی از بحرین نشان داد که احساسات مردم نسبت به آنچه بر ملت بحرین می گذرد به درد آمده و می توان گفت که دیگر نمی توان میان آنچه در شرق عربستان رخ می دهد را با تحولات خلیج فارسی فاصله انداخت.

این مقام مصری با انتقاد از عملکرد رسانه های عربی نسبت به قیام های رخ داده در این کشورها بیان داشت: رسانه های عربی به دلیل اینکه تحت تاثیر و سیطره پایگاه های آمریکایی و صهیونیستی قرار دارند از پرداختن به اعتراضات مردمی در عربستان و بحرین خودداری می ورزند، رسانه ها نباید برای پوشش خبرهای جهان از برنامه های ولایت متحده آمریکا پیروی کنند./980/ب902/گ
ارسال نظرات