۲۹ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۵:۵۰
کد خبر: ۱۲۳۴۱۶
استاد حوزه علمیه:

نهادینه کردن تقوا شرط پیشرفت در برنامه های دینی و معنوی است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه ماکو گفت: شرط پیشرفت در حوزه‌‌های دینی، فرهنگی و معنوی منوط به آراسته شدن افراد جامعه به تقوای الهی است.
نهادینه کردن تقوا شرط پیشرفت در برنامه های دینی و معنوی است
حجت‌الاسلام سیامک جعفرزاده، استاد حوزه علمیه ماکو، در گفت‌ و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، با اشاره به این که شرط پیشرفت در حوزه‌‌های دینی، فرهنگی و معنوی منوط به آراسته شدن افراد جامعه به تقوای الهی است، اظهار کرد: سرلوحه قرار دادن تقوا الهی «عمل به انجام واجبات دین و پرهیز از محرمات سفارش شده در دین مبین اسلام» در عموم مسائل زندگی زمینه را برای نهادینه شدن فرهنگ ناب اسلامی در جامعه فراهم می کند.

وی نقش خانواده و والدین را در تحکیم مبانی اسلامی بین جوانان مؤثر خواند و تصریح کرد: خانواده به عنوان مهم ترین عنصر هر جامعه‌ای بارزترین نقش را در تربیت دینی افرد ایفا می‌کند بنابراین با نهادینه کردن فرهنگ اسلامی در درون خانواده می‌توان در برابر تهاجمات فرهنگ بیگانه که ریشه اعتقادات مسلمانان را نشانه گرفته‌اند ایستادگی کرد.

این استاد حوزوی در ارتباط با نقش شاخصه‌‌های دین‌مداری در توسعه فرهنگ اسلامی در جامعه گفت: تقوای الهی بارزترین مؤلفه است که در صورت بروز در زندگی فردی و اجتماعی می‌تواند منبع مناسبی برای سنجش میزان توسعه دینی در جامعه محسوب شود.

حجت الاسلام جعفرزاده، دومین مؤلفه تأثیرگذار بر توسعه فرهنگ دینی را ذکر الهی عنوان کرد و افزود: مادیات و تعلقات دنیوی آرامش دهنده‌های لحظه‌ای هستند و رفع نیازها و کامروایی در تعلقات دنیوی گرچه احساس خوشایندی را در فرد ایجاد می‌کند اما بی‌ثبات بودن این احساس خوشایند انسان را وادار به تفکر در مورد مسائلی می‌کند که به وسیله آن به آرامش ابدی دست یابد و این امر جز با ذکر و یاد خداوند سبحان میسر نمی‌شود.

مدرس حوزه علمیه ماکو، لازمه ترسیم منشور اخلاقی، تربیتی و فرهنگی در جامعه اسلامی را تحکیم مبانی والای قرآنی دانست و خاطرنشان کرد: برای این که اصول و مبانی دینی به درستی در فرهنگ شخصی و جمعی افراد گنجانده شود باید ابزارها و مؤلفه‌های ترویج علوم دینی ماهیت کاربردی پیدا کنند./936/پ202/س
ارسال نظرات