۳۰ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۳:۳۷
کد خبر: ۱۲۳۴۵۳

چند خبر کوتاه از شمال غرب کشور

خبرگزاری رسا ـ نشست بررسی تحلیلی قرار داد ترکمانچای در تبریز و تأیید صلاحیت 67 کاندیدای مجلس نهم در اردبیل از مهم ترین اخبار کوتاه شمال غرب است.
چند خبر کوتاه از شمال غرب کشور


به گزارش  خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، نشست نقد و بررسی قرارداد ننگین ترکمانچای با حضور بهرام امیر احمدیان، استاد دانشگاه تهران و دکتر غلامعلی پاشازاده استاد دانشگاه تبریز همراه خواهد بود.

این نشست تخصصی، فردا دوشنبه از ساعت 10 تا 12 در محل آمفی تئاتر دانشکده علوم با همکاری موسسه تاریخ و فرهنگ ایران، پژوهشکده جهاد دانشگاهی استان، مؤسسه مطالعات بین المللی آران و مرکز مطالعات آذربایجان‌شرقی برگزار می شود.

لازم به ذکر است، عهدنامه ترکمنچای قراردادی است که در ۱ اسفند ۱۲۰۶ (۲۱ فوریه ۱۸۲۸) پس از پایان جنگ ایران و روسیه در قفقاز جنوبی و آذربایجان، بین روسیه و ایران امضا شد.

در امضای این پیمان، از سوی فتحعلی شاه پادشاه ایران، میرزاعبدالحسن‌خان و آصف‌الدوله و از سوی روسیه تزاری ایوان پاسکویج حضور داشتند.

طی این قرارداد قلمروهای باقی مانده ایران از معاهده گلستان در قفقاز شامل خانات ایروان و نخجوان به روسیه واگذار شد.

طبق مفاد این قرار داد، ایران حق کشتیرانی در دریای مازندران را از دست داد و ملزم به پرداخت ۱۰ کرور تومان به روسیه شد و روسیه قول داد از پادشاهی ولیعهد وقت عباس‌میرزا حمایت کند.

33 اثر جایزه ادبی تبریز را دریافت کردند

سید رضا علوی، مدیرعامل سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز امروز در آیین اختتامیه نخستین جایزه ادبی تبریز گفت: برگزاری چنین جشنواره‌هایی باعث ایجاد رونق در بین داستان نویسان و شاعران جوان کشور می‌شود.

وی افزود: این رخداد ادبی با آنکه نخستین دور برگزاری خود را تجربه می‌کرد، شاهد آثار ممتاز و فاخری از هنرمندان و نویسندگان سراسر کشور بود که این، مایه مباهات و افتخار ستاد برگزاری جشنواره است.

وی خاطرنشان کرد: جایزه ادبی تبریز، پذیرای آثار متعدد از نویسندگان و شاعرانی بود که به جریان‌های نو و اصیل شعر و داستان امروز ایران مسلط بودند و این‌گونه توانستند به تجربه‌ای ماندگار در فرهنگ و هنر این شهر تبدیل شوند.

علوی یادآور شد: در حدود 7 هزار و 600 اثر با مضامین مختلف در دو بخش شعر و داستان کوتاه به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که در این میان شاعران با 4 هزار و 200 اثر ارسالی و نویسندگان با  سه هزار و 400  اثر، در این رخداد فرهنگی مشارکت کردند.

مدیرعامل سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز اضافه کرد: داوری چند مرحله‌ای آثار راه یافته به این جشنواره، یکی از دشوارترین و پرکارترین داوری‌ها در میان دیگر جشنواره‌ها بود و هیئت‌های داوری در هر مرحله مدت‌ها بر سر تک تک آثار راه یافته به مرحله بعدی، بحث می‌کردند.

67 کاندیدای مجلس نهم در اردبیل تأیید صلاحیت شدند

داور نظر‌علیان، رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان اردبیل گفت: تاکنون از مجموع ثبت‌نام‌کنندگان حوزه‌های انتخابیه اردبیل برای مجلس نهم صلاحیت 67 کاندیدا در شورای نگهبان تایید شده است.

وی اظهار داشت: از 93 نفر کاندیدای ثبت نام شده برای مجلس نهم 66 نفر تایید صلاحیت شده‌اند که با اضافه شدن یک نفر از حوزه خارج از استان به مجموع کاندیداها این تعداد به 67 نفر رسیده است.

نظرعلیان خاطرنشان کرد: در سه مرحله سپری شده در مجموع 72 درصد کاندیداها تایید صلاحیت شدند و مرحله آخر رسیدگی به اعتراض تعدادی از رد صلاحیت‌ شده‌ها و عدم احراز تا اول اسفند ماه به سرانجام رسیده و روز دوم اسفند لیست نهایی در اختیار فرمانداری‌ها قرار می‌گیرد.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان اردبیل یادآور شد: فرمانداری‌ها نیز موظف هستند سوم اسفند ماه لیست نهایی کاندیداها را  برای رقابت در مجلس نهم به اطلاع مردم برسانند تا از چهارم اسفند ماه نیز تبلیغات نامزدهای نهمین دوره مجلس آغاز شود.

نظر‌علیان هرگونه تبلیغات زودهنگام به ویژه از طریق پیامک‌های متعدد ارسالی به مردم را خلاف قانون توصیف کرد و گفت: هرگونه تخلف انتخاباتی در استان با نظارت و شکل‌گیری ستاد ویژه پیشگیری و رسیدگی به تخلفات انتخابات مورد رصد قرار گرفته و مجازاتی برای افراد خاطی در نظر گرفته شده است.

حماسه ملت در انتخابات مجلس تداوم خواهد داشت

حجت الاسلام اباصلت فیضی زاده، مسوول نمایندگی ولی فقیه در سپاه مراغه در همایش همسران شاغل و بازنشسته نیروهای سپاه ناحیه این شهرستان گفت: حضور مردم در راهپیمایی 22 بهمن موجب شادی قلب امت ایران اسلامی و تجدید بیعت با آرمان های امام خمینی(ره) شد.

وی گفت: مردم انقلابی ایران به جهانیان ثابت کرده اند که هر زمان که لازم بوده با حضور حماسی و دشمن شکن خود، موجبات افزایش اقتدار نظام و تحکیم انقلاب را فراهم می آورند.

حجت الاسلام فیضی زاده اضافه کرد: این حضور پرشور در انقلاب اسلامی ایران در سه دهه گذشته تاکنون، الگو و سرمشق تمام ملت های آزادیخواه بوده و کشورهای منطقه نیز با الگوپذیری از انقلاب کشورمان علیه حکام مستبد کشورهای خود قیام کرده و موفق به سرنگونی چهار دیکتاتور شده اند.

وی گفت: حضور بانوان در کنار سایر اقشار این جامعه موجب شده مردم با اقتدار و پشتوانه فراوانی در عرصه های مختلف حضور یافته و با امام راحل، ولی امر مسلمین و ارمان های انقلاب اسلامی تجدید بیعت کنند. /935/پ201/س

ارسال نظرات