۱۰ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۰:۰۵
کد خبر: ۱۲۴۲۰۷
نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان:

فقه شیعه تحول بنیادی در دنیای اهل سنت به وجود آورده است/ ولایت پذیری بسیاری از اهل سنت جای انکار ندارد

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در سیستان و بولوچستان، یکی از برکت های بیداری اسلامی در منطقه را تاثیر گرفتن اهل سنت از فقه شیعه عنوان کرد و اظهار داشت: امروز به برکت بیداری اسلامی و نفوذ تفکر شیعه، به حق یک تحول بنیادی در دنیای اهل سنت به وجود آمده است.
حجت الاسلام والمسلمين سليماني، امام جمعه زاهدان
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین عباسعلی سلیمانی، نماینده ولی فقیه در استان سیستان و بلوچستان، در پنجاه و پنجمین نشست تخصصی با عنوان گفتمان عقاید و اندیشه ها که سه شنبه شب در سالن اجتماعات مدرسه فیضیه برگزار شد، به تبیین و بررسی تطبیقی نظام روحانیت شیعه و اهل سنت پرداخت.

نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان، با بیان اینکه مکتب اهل سنت در قرن ششم به چهار گروه حنبلی، مالکی، شافعی و حنفی تقسیم شد، خاطرنشان کرد: در جامعه اهل سنت و مکتب خلفا، اکثریت و غلبه با حنفی ها است که در استان سیستان و بلوچستان نیز همین گونه است.

امام جمعه زاهدان، افزود: مکتب علمی اهل سنت در گذشته به کراچی، پیشاور، لاهور و عربستان وابسته بود، اما امروز به صورت مستقل و خود کفا اداره می شود و در بعضی از مدارس، دروس خارج را هم تدریس می کنند.

حجت الاسلام والمسلمین سلیمانی، دروس خارج اهل سنت را مبتنی بر احادیث صحیح بخاری و ترمذی و متن های آماده شده توصیف کرد و ابراز داشت: درس خارج آنها مبتنی بر فقه فقهای اربعه و بدون پویایی و استفاده بهینه از دو اهرم زمان و مکان تدریس می شود.

نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان، همچنین اضافه کرد: از این رو اهل سنت در مسائل مستحدثه دچار مشکل شده و در احکام فقهی پزشکی و اقتصادی راه حلی را ارائه نکرده اند، بر خلاف شیعه که با استفاده از منابع روایی جوابگوی مسائل جدید هستند.

وی با بیان اینکه اهل تسنن ولیّ امر را به صورت مطلق معنا می کردند و در برابر حاکم ظالم نیز تسلیم محض بودند، تصریح کرد: اما امروز ولیّ امر را مبتنی بر نظر شیعه و با رعایت شرایطی که در فقه شیعه آمده معنا می کنند.

حجت الاسلام والمسلمین سلیمانی، یکی از برکت های بیداری اسلامی در منطقه را تاثیر گرفتن اهل سنت از فقه شیعه عنوان کرد و اظهار داشت: امروز به برکت بیداری اسلامی و نفوذ تفکر شیعه، به حق یک تحول بنیادی در دنیای اهل تسنن به وجود آمده است.

امام جمعه زاهدان، ادامه داد: امروز فقه تشیع بنیان های محکمی در فقه اهل سنت به وجود آورده و الازهر به عنوان پیشتاز معرکه فقهی و رهبری دانش اسلامی آنها تاثیرات فراوانی از فقه شیعه گرفته است.

نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان، با بیان اینکه علمای اهل سنت از ابتدا کودکان را با آموزش های لازم تربیت و از میان آنها طلاب را گزینش می کنند، خاطرنشان کرد: اما گزینه های حوزه علمیه شیعه از دانشگاه ها و مراکز علمی انتخاب می شوند و از ابتدا نظارتی بر روی آنها وجود ندارد.

وی، سرمایه عظیم محرم و صفر را از امتیازات شیعه نسبت به اهل سنت عنوان کرد و اظهار داشت: امیدواریم این سرمایه بزرگ از مداح محوری به تبلیغ محوری تبدیل شود.

استاد حوزه علمیه زاهدان گسترش فرهنگ تشیع در استان سیستان و بلوچستان را منوط به حرکت جدی حوزه علمیه قم در تربیت مبلغ، مدرس و مدیر عنوان کرد و افزود: امروز آمار طلاب و مبلغان منطقه با نیازهای موجود مطابقت ندارد و باید در این زمینه برنامه ریزی کرد.

حجت الاسلام والمسلمین سلیمانی، در پاسخ به پرسشی مبنی بر اطاعت اهل سنت کشور از مقام معظم رهبری گفت: آنها حضرت آیت الله خامنه ای را به عنوان ولی امر قبول دارند و بسیاری از مولوی ها به قدری تسلیم هستند که نمی شود ولایت پذیری آنها را انکار کرد.

امام جمعه زاهدان در پاسخ به سوالی حضور وهابیت در کشور را رد کرد و گفت: حنفی های سلفی نوعی قرابت فکری با وهابیت دارند اما مخالف با وهابیت هستند و خود را جدای از آنها می دانند.

وی بقاع متبرکه، تکایا و حسینیه ها را دو اصل ارزشمند و مورد توجه شیعیان عنوان کرد که اهل سنت بهره ای از آنها نبرده اند و خاطرنشان کرد: اهل سنت با برگزاری جشن های تاسیس مدارس دینی، ختم صحیح بخاری، جشن دستار بندی و عمامه گذاری و توجه ویژه به نماز تراوی در صدد هستند تا به نوعی ضعف های خود را جبران کنند.

حجت الاسلام والمسلمین سلیمانی، حرکت وسیع جماعت تبلیغ اهل سنت برای دعوت به این مکتب را هشدار داد و گفت: آنها در پیشبرد اهداف خود در این زمینه از همه نیروها اعم از مولوی، بازاری و زن و مرد استفاده می کنند.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی ورود وهابیت به ایران برای تبلیغ را رد کرد و ابراز داشت: اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران بسیار بالا است و کسی نمی تواند در کشور به تبلیغ این فرقه ضاله بپردازد./9
27/پ202/ج

ارسال نظرات