۲۱ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۰:۳۶
کد خبر: ۱۲۵۲۳۱
انتقاد مدیر استانی حوزه علمیه آذربایجان غربی؛

کوتاهی مسؤولان‌ آذربایجان غربی در حل مشکلات حوزه علمیه استان مشهود است

خبرگزاری رسا ـ مدیر حوزه علمیه آذربایجان غربی با انتقاد از عدم توجه و حماست مسؤولان استانی از حوزه های علمیه گفت: با وجود شرایط خاص این استان برای گسترش فعالیت‌های دینی و مذهبی از سوی حوزه های علمیه، حمایت مسؤولان استانی از حوزه ها بسیار کم است.
حجت الاسلام محمدجواد قهرماني، مدير حوزه علميه استان آذربايجان غربي
حجت الاسلام محمد جواد قهرمانی، مدیر استانی حوزه‌های علمیه آذربایجان غربی، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه گفت: با وجود همکاری و تعامل حوزه های علمیه با بسیاری از مراکز دولتی و سازمان‌ها در تامین روحانی و مبلغ، درصد حمایت‌های مسؤولان برای توسعه کمی و کیفی فعالیت های منجر به ثبت دستاوردهای علمی و تبلیغی جدید در استان بسیار ناچیز است.

این مسؤول بیان این‌که کمبود زیر ساخت‌ها چالش اصلی فعالیت‌های تبلیغی در استان است، گفت: کمتر از پنج درصد بودجه‌های اختصاص یافته به فعالیت‌های حوزوی در بخش استانی محقق می‌شود.

حجت الاسلام قهرمانی در ادامه اظهار داشت: حوزه های علمیه هم اکنون به شدت با کمبود استاد سرا، مدرسه و استاد روبه رو هستند.

خطیب جمعه میاندوآب با ابراز تاسف از این‌که زیر ساخت های لازم برای توسعه حوزه های علمیه در استان وجود ندارد، اذعان کرد: در آذربایجان غربی هشت حوزه علمیه برادران وجود دارد که در همه این مراکز به ساخت استاد‌سرا نیازمند است تا استادان مدعو از قم، بتوانند در آنجا مستقر شوند.

وی با تاکید بر این‌که از لحاظ تامین حق التدریس با مشکلات جدی مواجه هستیم، ابراز کرد: در تامین مبلغان مراکز علمی، آموزش و پرورش و مراکز دانشگاهی مشکلات جدی وجود دارد و هم اکنون بسیاری از مساجد و حسینه‌ها خالی از روحانی هستند.

حجت الاسلام قهرمانی ادامه داد: با و جود این که دولت نهم و دهم در حد مقدورات در این رابطه کمک‌هایی به حوزه‌های علمیه کرده اند؛ ااما با این اقدامات اندک، کار به جایی نخواهیم برد و مساعدت‌های جدی‌تر و قابل توجهی را در این زمینه می‌طلبد.

مدیر حوزه علمیه آذربایجان غربی، توسعه کتابخوانی و تسلط به فن آوری‌های روز تبادل اطلاعات را از‌ شاخص‌های توسعه جامعه عنوان و اظهار داشت: با توجه به این مؤلفه‌ها مدارس حوزوی استان به جهت تجهیز نبودن به امکانات رایانه‌ای و کتابخانه‌ای رنج می‌برند.

وی با بیان این‌که حوزه‌های علمیه فاقد اعتبار مشخص و تعیین شده هستند، تصریح کرد: درحالی که 20 درصد بودجه ارتقای شاخص‌های فرهنگی، اختصاص به حوزه‌های علمیه دارد؛ اما متاسفانه گاهی تنها یک بیستم این بودجه هم برای حوزه‌های علمیه اختصاص پیدا نمی‌کند./936/ت302/س

ارسال نظرات