۲۱ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۶:۴۰
کد خبر: ۱۲۵۲۶۶
مدیر کل روابط بین الملل حوزه های علمیه:

حوزه علمیه خوزستان می تواند نقش مهمی در عرصه بین الملل ایفا کند

خبرگزاری رسا ـ مدیر کل روابط بین الملل حوزه های علمیه، به ظرفیت های موجود در حوزه های علمیه استان خوزستان اشاره کرد و بیان داشت: با توجه به مجاورت این استان با کشورهای عربی منطقه و همچنین تسلط مردم این خطه به زبان عربی، حوزه علمیه خوزستان می تواند نقش مهمی در عرصه بین الملل ایفا کند.
حجت الاسلام آل ايوب- مدير کل روابط بين الملل حوزه علميه قم
حجت الاسلام سیدمحمدحسین آل ایوب، مدیر کل روابط بین الملل معاونت بین الملل حوزه های علمیه، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، با بیان این که معاونت بین الملل حوزه علمیه نزدیک به دو سال راه اندازی شده است، اظهار داشت: تشکیل این معاونت در راستای آشنایی حوزه های علمیه کشور با محیط بین الملل و پیدا کردن رویکرد بین المللی است.

وی با بیان این که پژوهشگران و محققان حوزه علمیه تلاش های زیادی در جهت انتقال مفاهیم مکتب اهل بیت(ع) به جامعه کرده اند، افزود: با توجه به زبان رسمی کشور، بیشتر محصولات حوزوی مصرف داخلی دارد و مطابق با نیاز کشور تولید می شود.

حجت الاسلام آل ایوب ادامه داد: متأسفانه باوجود تحقیقات گسترده حوزه های علمیه و تلاش های بی دریغ علما، نتوانسته ایم صدای مکتب اهل بیت(ع) را به خارج از کشور منتقل دهیم.

ملت های جهان تشنه دریافت مفاهیم جدیدی هستند

مدیر کل روابط بین الملل معاونت بین الملل حوزه های علمیه تصریح کرد: در برهه حساس کنونی، ملت های جهان تشنه دریافت مفاهیم جدیدی هستند که به اعتقاد ما، مکتب اهل بیت(ع) غنی ترین مذهب است که می تواند به تمامی خواسته های بشر امروز پاسخ دهد.

این مقام مسؤول با تأکید بر گستره فضای مجازی و سایبری و شبکه های ماهواره ای گفت: امروز معرفی نکردن اندیشه ها و معارف هر دینی با وجود تکنولوژی نوین جهانی، قابل قبول نیست.

وی با بیان این که هر کجا صحبتی از اهل بیت در دنیا شده مردم جذب محاسن کلام آنان شدند، ابراز داشت: باید بتوانیم به سمتی برویم که کلام ائمه عصمت و طهارت(ع) را به زبان های امروز جهانی تبیین کرد.

حجت الاسلام آل ایوب عدم داشتن زبان تخصصی اساسی ترین مشکل حوزه های علمیه در انتقال مفاهیم دینی به عرصه جهانی دانست و گفت: نخبگان حوزوی باید به علم روز مسلط شده تا بتوانند تحلیل های جهان فهم ارائه دهند.

فراگیری زبان های تخصصی از اولویت های معاونت بین الملل است

وی با بیان این که فراگیری ادبیات گفت وگو به زبان های تخصصی از اولویت های معاونت بین الملل است، عنوان کرد: دوره های مقدماتی زبان عربی و انگلیسی در حوزه علمیه قم و برخی از استان ها در حال برگزاری است.

مدیر کل روابط بین الملل معاونت بین الملل حوزه های علمیه اضافه کرد: پس از تکمیل دورهای مقدماتی در داخل کشور و برگزاری اردوهای دورن کشوری، اردوهای خارج از کشور برای فراگیری دوره های تکمیلی زبان و آمادگی روحانیان برای تبلیغ جهانی برگزار می شود.

حجت الاسلام آل ایوب همچنین مبنی بر اعزام مبلغ به خارج از کشور تبیین کرد: معاونت بین الملل حوزه های علمیه، اعزام مبلغ ندارد، وظیفه این معاونت به جز شناسایی روحانیان نخبه و زبان دان و تربیت مبلغان برای تبلیغ در خارج از کشور نیست؛ اعزام مبلغ مربوط به سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی است.

وی در بخش دیگری از سخنانش به ظرفیت های موجود در حوزه های علمیه استان خوزستان اشاره کرد و افزود: با توجه به مجاورت این استان با کشورهای عربی منطقه و همچنین تسلط مردم این خطه به زبان عربی، حوزه علمیه خوزستان می تواند نقش مهمی در عرصه بین الملل ایفا کند.

حجت الاسلام آل ایوب اضافه کرد: امروز کشورهای عربی در صحنه جهانی نقش مهمی دارند که جمهوری اسلامی باید در کنار این کشورها حرکت ارزنده ای داشته باشد و آنچه که منویات ما است به ملت های دیگر منتقل کنیم.

باید در حوزه های علمیه خوزستان تخصص ادیبانه زبان عربی را فراگرفت

مدیر کل روابط بین الملل معاونت بین الملل حوزه های علمیه با بیان این که در خوزستان تا مقداری آشنایی با زبان عربی وجود دارد، افزود: این آشنایی به روز و تخصصی نیست، باید در حوزه های علمیه خوزستان، تخصص ادیبانه زبان عربی را فراگرفت و با اصطلاحات نو که در دنیا تولید می شود، آشنا شد.

وی ادامه داد: طرح جامع معاونت بین الملل برای اجرایی کردن برنامه های این معاونت در خوزستان حضور حجت الاسلام حاجتی، مدیر حوزه علمیه خوزستان، ارائه شده که پس از تکمیل و انتخاب برنامه های مورد نیاز حوزویان استان و ارسال آن به قم و سپس تصویب در معاونت بین الملل، به اجرا در خواهند آمد.

برنامه های آینده معاونت بین الملل برای حوزه های علمیه خوزستان

حجت الاسلام آل ایوب اعزام استادان برجسته حوزوی زبان دان برای برگزاری دوره زبان تخصصی در خوزستان، شرکت روحانیان در همایش ها و نشست های بین المللی در داخل و خارج از کشور و اعزام اساتید سطوح عالی حوزه علمیه خوزستان در قالب دوره های کوتاه مدت به خارج از کشور با عنوان گروه های تحقیقی برای شناسایی و نیاز سنجی وضعیت کشورهای دیگر و تدوین برنامه های برای برطرف کردن این نیازها از برنامه های آینده برای حوزه علمیه خوزستان است.

وی در پایان با اشاره به زحمات آیت الله موسوی جزایری، رییس شورای عالی حوزه علمیه خوزستان برای تأسیس حوزه های علمیه گفت: نگاه معاونت بین الملل به استان خوزستان یک نگاه ویژه است که امیدواریم بتوان به خوبی از ظرفیت خوزستان استفاده کنیم./9463/ت302/س
ارسال نظرات