۱۲ فروردين ۱۳۹۱ - ۲۲:۳۶
کد خبر: ۱۲۵۸۱۵
دبیرکل حزب الله لبنان:

بی توجهی جهانی به بحرین تاثیری بر عزم و اراده ملت بحرین ندارد/راه حل مداخله نظامی دیگر در سوریه مطرح نیست

خبرگزاری رسا ـ سید حسن نصرالله در مراسم افتتاح مجتمع حضرت زینب به بررسی اوضاع داخلی لبنان، تحولات فلسطین و سوریه و بحرین پرداخت و دوگانگی معیارها در تعامل با بحرین انتقاد کرد.
سيد حسن نصرالله
به گزارش خبرگزاری رسا، سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان، عصر روز گذشته در مراسم افتتاح مجتمع فرهنگی، مذهبی، ورزشی حضرت زینب (س) به مناسبت ولادت ایشان در حومه جنوبی بیروت موسوم به ضاحیه با اشاره به احداث این مجتمع در ضاحیه جنوبی بیروت، گفت: برخی این منطقه را محدوده امنیتی حزب الله می دانستند در حالی که این منطقه دیگر محدوده بسته امنیتی حزب الله نیست و به روی همگان باز است.

وی با اشاره به موشک باران این منطقه از سوی رژیم صهیونیستی در جریان جنگ تابستان لبنان و تخریب گسترده آن، حمله به این منطقه خاص را برنامه ریزی شده خواند و گفت: صهیونیست ها در روزهای اول جنگ به صورت متعمدانه این منطقه را که بسیاری از منازل مسکونی آن متعلق به حزب الله نبود را بمباران و تخریب کرد تا ساکنان این منطقه بهایی سنگین بپردازند.

سید حسن نصرالله با تاکید بر اینکه پاسخ این حملات رژیم صهیونیستی را با بازسازی این مناطق دادیم، افزود: امروز در این مجتمع می گوییم که این پاسخ ما و پیام ما است و نام حضرت زینب را برای این مجتمع انتخاب کردیم چون این اسم برای یک شخصیت بزرگ است تا با پیروی از ایشان در برابر سختی ها صبر کنیم و به خداوند امیدوار باشیم.

وی با اشاره به «روز زمین»، گفت: این روز از روزهای فلسطین و یکی از روزهای قدس است و بنا بر رسم و سنت، برادران فلسطینی چه در داخل فلسطین باشند و چه در خارج از آن به تظاهرات می پردازند تا همبستگی خود را نشان دهند؛ چراکه اشغالگران و کسانی که با آنها همکاری می کنند از ملت فلسطین و از امت ما می خواهند که فلسطین را فراموش کنند و از اولویت هایمان و از دایره موضوعات مهم خارج شود تا فراموش گردد و مردم فلسطین تسلیم شوند.

دبیرکل حزب الله لبنان با اشاره به تلاش رژیم صهیونیستی برای تحت تصرف درآوردن بخش های جدیدی از کرانه باختری، این مساله را به مسخره گرفتن تمام جهان عرب و سرتاسر نشست سران عرب دانست و گفت: به دلایل زیادی نمی توانند موضوع فلسطین را از دایره اهمیت خارج کنند و نخستین عامل از این عوامل، عامل مقاومت است که موضوع فلسطین را تا امروز زنده نگه داشته و تمامی تلاش ها برای پایان دادن به این موضوع را با وجود صرف شدن صدها میلیارد دلار به شکست منتهی کرده است.

وی گفت: امروز فلسطینی ها بر اهمیت موضوع این کشور اصرار دارند چون مهم آن است که فلسطینیان به سرزمینشان تمسک بجویند و در پس آنها تمام امت به این موضوع اهمیت دهد. امروز موضوع فلسطین باید مسؤولیت اساسی تمام امت باشد اما با وجود آنکه این امت می تواند به راحتی در این موضوع به پیروزی برسد اما این مسؤولیت را قبول نمی کند. مسلمانان قدرت زیادی برای باز پس گیری قدس و فلسطین دارند و به راحتی از عهده این کار بر می آیند.

سید حسن نصرالله در ادامه با تاکید بر اینکه ما هیچ نیازی به خرید سلاح از آمریکا و ارتش های بزرگ نداریم، افزود: این امت به راحتی می توانند به پیروزی برسد. گروهی از لبنانی ها و فلسطینیان حمایت محدودی را از سوی برخی کشورها دریافت کردند و با استقامت، دو پیروزی بزرگ در لبنان و غزه به دست آوردند و ما درباره بخش کوچکی از امت صحبت می کنیم.

وی در ادامه گفت: پس از نشست سران عرب در بغداد، می گوییم که از ابتدای اشغال فلسطین، هر ساعتی که می گذرد و فلسطین تحت اشغال قرار دارد از سران عرب و ارتش هایشان سوال می شود که این امت قادر بود که این ظلم را برطرف کند ولی تا کنون این کار را انجام نداده است.

دبیرکل حزب الله لبنان با تاکید بر اینکه مسیر واضح است و به عزم و اراده نیاز دارد، گفت: ما معتقدیم که آینده ملت های منطقه، آینده ای بر اساس فکر مقاومت است.

وی در بخش دیگری از سخنانش به اوضاع سوریه پرداخت و گفت: درباره وضعیت سوریه، واضح است که وضعیت در این کشور هم اکنون مورد توجه طرف های منطقه ای و بین المللی قرار گرفته است و روز گذشته سه نشست مهم کشورهای مهم و تاثیرگذار در جهان و منطقه بوده است و این موضوعی طبیعی است چون موضوع سوریه، موضوعی جداگانه نبوده و آینده اوضاع سوریه دارای تاثیر بزرگی است.

سید حسن نصرالله با تاکید بر اینکه مداخله نظامی خارجی در سوریه که طی ماه های گذشته خطری واقعی بود، اکنون به طور کامل به پایان رسیده و یا دست کم کاهش یافته است و افزود: از سوی دیگر، سخن ها درباره اعزام نیروهای عربی به سوریه به پایان رسید و همچنین موضوع مسلح کردن گروه های مخالف در سوریه نیز در سطح بین المللی و عربی خاتمه یافت.

وی با تاکید بر اینکه موضوع سرنگونی نظام سوریه با استفاده از گزینه نظامی پایان یافته است، افزود: این موضوع با بررسی وضعیت بین المللی و منطقه ای کاملا واضح است و با توجه به اوضاع داخلی در سوریه، کشورهای دیگر نیز در مواضع خود تجدید نظر کردند. گروه های مسلح مخالف سوری قادر به سرنگونی نظام نیستند و این گروه حتی نمی تواند کنترل یک روستا را در دست بگیرد. دل بستن به سرنگونی نظام سوریه با استفاده از گزینه نظامی، امیدی ناکام بود و هزینه های سنگینی به همراه داشت.

دبیر کل حزب الله لبنان افزود: به این نتیجه رسیدند که گزینه مطلوب در سوریه، حل مسالمت آمیز است و این موضوعی است که ما از روز اول آن را فریاد می زدیم. برخی ها درباره سرنگونی بشار اسد صحبت می کردند اما اوضاع منطقه ای و بین المللی از زمان رسیدن کوفی عنان، فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب به سوریه به گونه ای تغییر کرد که این موضوع کاملا لغو شد. امروز گزینه مطلوب، گفت وگو بین نظام و مخالفان است و این موضوعی است که از ابتدا به آن دعوت می کردیم و رهبران سوریه نیز از ابتدا برای این موضوع آمادگی داشتند.

وی در ادامه گفت: گزینه ای که امروز در سوریه مطرح است راه حل سیاسی و گفت و گو میان مخالفان و نظام سوریه است و موضوع دوم، اقدام دولت سوریه به اصلاحلات جدی است و اگر کشورهای منطقه و کشورهای عربی خواستار صلح و استقرار در منطقه هستند باید گفت که راه حل موضوع سوریه امروز کاملا واضح شده است و آن، راه حل سیاسی از طریق گفت وگوها است و هر کسی که می تواند کمک کند. غیر از این راه حل، به نفع سوریه و نفع امت نخواهد بود بلکه به نفع رژیم صهیونیستی و کسانی خواهد بود که خواستار تجزیه منطقه هستند.

سید حسن نصرالله در ادامه با اشاره به موضوع بحرین، گفت: طبیعی به نظر می رسد که موضوع سوریه با این اهمیت در سطح منطقه و بین الملل مطرح شود اما غیر طبیعی است که موضوع بحرین در نشست سران عرب، بررسی نشد؛ چون که ملت بحرین، ملتی عرب است که به دنبال راه حلی مسالمت آمیز است، اما هر روز کشته می دهد. چه فرقی می کند که یکی با گلوله کشته شود یا گازهای سمی. گازهای سمی کشنده است و از آنها استفاده می کنند تا بگویند که از گلوله استفاده نکرده اند. این گازها به درون منازل و نه فقط به سوی تظاهرات کنندگان پرتاب می شود و این قتل عمد است.

وی افزود: زمانی که موضوع بحرین به عنوان یکی از موضوعات مورد بررسی نشست سران عرب قرار گرفت، برخی کشورهای عربی تهدید کردند که اگر این موضوع در این نشست بررسی شود در آن مشارکت نخواهند کرد اما نادیده گرفتن این موضوع گرچه باعث افزایش مظلومیت این کشور می شود، اما هیچ خللی در عزم و اراده ملت بحرین که از آغاز انقلابشان در مظلوم بوده اند به وجود نمی آورد.

سید حسن نصرالله در ادامه به اوضاع در لبنان پرداخت و گفت: درباره وضعیت در لبنان می گوییم که برخی ها که منتظر حوادثی در سوریه بودند که باید در این باره تجدیدنظر کنند؛ چون رویکرد عمومی درباره اوضاع سوریه کاملا مشخص شده است و هیچ دلیلی وجود ندارد که با دل بستن های ناکام وقت مردم را هدر دهید.

وی گفت: ما در ابتدا گفتیم که نمی خواهیم کشور تخریب شود. درباره اوضاع در سوریه اختلافاتی وجود دارد و هر انسانی ضمن رعایت ضوابطی که باعث حفظ امنیت و استقرار لبنان می شود، می تواند نظر خود را بدهد. نباید رویدادها در سوریه انعکاس هایی در لبنان داشته باشد چون سوریه در لبنان همپیمانان و دشمنانی دارد.

دبیر کل حزب الله لبنان افزود: می توانیم در موضوع سوریه با هم اختلاف داشته باشیم و کشور را نابود کنیم و می توانیم اختلافاتی داشته باشیم اما از کشور محافظت کنیم. این نظریه که نابودی لبنان در راستای منافع سوریه است از سوی سوریه و همپیمانانش نیست. کسانی که دل به این موضوع خوش کرده اند باید تجدیدنظر کنند.

وی درباره دولت لبنان نیز گفت که به نظر ما تداوم دولت کنونی لبنان به نفع کشور و استقرار آن است و همواره از دولت می خواهیم که با جدیت به کار خود ادامه دهد و این خواسته نه به این دلیل است که دولت کنونی، دولت حزب الله است بلکه به این دلیل است که دولتی مسؤول حل تمامی مشکلات است./981/ب901/گ
ارسال نظرات