شاخصهای حکومت علوی در مشهد تبیین شد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام سیدعباس نبوی، مدرس حوزه و دانشگاه، عصر روز گذشته در بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی به تبیین شاخصه های حکومت علوی پرداخت و گفت: زعامت و پیشوایی رهبری متقی، مبتنی بودن اوامر و نواهی بر دستورات الهی، اداره دنیا مبتنی بر آخرت، حق محوری، عدالت محوری، حریت در سایه تشریع، وحدت مسلمانان و جهاد با نفس، مهم ترین مبانی نظری حاکمیت علوی را شکل می دهد.
وی در ادامه به شاخص های جامعه شناختی حاکمیت علوی اشاره و تصریح کرد: از برجسته ترین شاخص ها در این زمینه، نفی هر گونه مناسبات غیر مرتبط و غیر موجه در نظام حاکمیت و طرح حق و عدالت است؛ هنگامی که حضرت زینب(س) از خزانه گردنبندی را به امانت گرفت، حضرت علی قسم خورد که اگر دخترش به وسیله خزانه دار ضمانت نشده بود، دست او را قطع می کردم بنابراین کسی که در این حاکمیت زندگی می کند، حساب کار دستش می آید و جای بحث و کوچکترین روزنه ای باقی نمی ماند.
حجت الاسلام نبوی پایداری و استواری حضرت علی(ع) بر سیره حق و تسلیم نشدن در برابر موج های روانی و اعمال فشارها را از دیگر شاخصه های جامعه شناحتی حاکمیت علوی برشمرد و افزود: حضرت علی(ع) در این راه، استواری تمام عیار داشتند به گونه ای که کوچکترین فرض مسامحه و سازش در آن قابل تصور نیست. از سوی دیگر ایشان هرگز زیر بار شایعه پردازی ها و ایجاد موج های روانی که با هدف آشفته کردن فضای جامعه شکل می گرفت، نمی رفت؛ به همین دلیل زمانی که این قائله ها بالا گرفت، پس از جنگ جمل که با ادامه مسائل صفین مواجه شدند، حضرت تازه در این زمان در بین کوفیان خطبه می خواند.
مدیر مؤسسه تمدن و توسعه اسلامی اظهار داشت: جای بسی تعجب است که بعضی از مورخین ادعا می کنند که خوارج دیندار و متعصب بوده اند، در تاریخ کم دیده می شود که متعصب دیندار وجود داشته باشد. آن ها چگونه دیندارانی هستند که فکر می کنند حضرت علی(ع) راه کفر را در پیش گرفته است؟ این یک مسأله جامعه شناختی است که در آن عده ای هرچه درونشان از کینه و کفر وجود دارد را بازسازی می کنند، به همین علت حضرت علی(ع) بر نهروانیان تیغ می کشد.
وی ادامه داد: حضرت علی(ع) تمام قوت و استحکام و ظرفیت خود رادر بعد جامعه شناختی حاکمیت، روی پیروان و همراهان خالص و مؤمن واقعی می گذارد. اگر فهرستی تهیه کنیم اسامی رجال برجسته ای را می بینیم که در لیست همراهی با علی(ع) نیستند و کسانی را هم خواهیم دید که بسیار بی نام و نشان هستند و برای نخستین بار در این راه قدم گذاشته اند، اما حضرت به این یاران اهل عمل تکیه می کند و معیار و محور ایشان همین ها هستند.
حجت الاسلام نبوی در ادامه به شاخص های روان شناختی مورد توجه امیرمؤمنان علی(ع) در نظام حاکمیت خود، اشاره و خاطرنشان کرد: وقتی تاریخ صدراسلام را مرور می کنیم، نوعی حالت مرثیه و مناجات و هم پیمانی با علی(ع) به انسان دست می دهد که به سه دسته تقسیم می شوند.
وی گفت: بخش بزرگی از مسائل و مناقشاتی که ایجاد می شود، کینه ذاتی است. کسانی که ایمانی استوار ندارند و حتی در زمان پیامبر به بن بست هایی رسیده اند، کینه هایشان جمع می شود و به یک عنصر رذل و مسأله سازی ختم می شود که کمترین آن، این است که در برابر موضوعاتی که حضرت علی(ع) تصمیم گیری می کند، بایستند.
این مدرس حوزه و دانشگاه ابراز داشت: گروه دوم مؤمنانی هستند که بهره شان از ایمان، ایمان لفظی و ظاهری و اولیه است در حالی که ایمان، یک ادراک مستقیم از حقیقت قدسی است. همان قدر که انسان در ظرف مادی شناور است در ظرف فرا ماده هم سیر می کند و قوانین ظرف فرا مادی نافذتر و جدی تر عمل می کند. مواجهه با عالم معنا بسیار مشکل است و اگر نتواند در مراحل اولیه آن را درک کند، دچار لفاظی می شود. از این رو حضرت علی(ع) با این که می داند که یک هسته مؤمن تمام عیار دور او حلقه زده اند و ارکان حکومت او را شکل داده اند اما هر جا خطبه حاکمیتی و مدیریتی ایراد می کند، اول از تقویت ایمان شروع می کند.
حجت الاسلام نبوی یادآور شد: آخرین نکته روان شناختی در حکومت حضرت علی(ع)، جهاد اکبر است که موضوع اصلی جامعه و سیاست در دوران ایشان محسوب می شود؛ سیاست حضرت علی(ع) اخلاق، اخلاقشان، مدیریت، مدیریتشان، ایمان و ایمانش قرآن است. این گونه نیست که حضرت مسائل اخلاقی را مطرح کند و جهاد اکبر و نفس را فراموش کند.
وی تأکید کرد: آرمان الهی به صورت مجسم در نظام زندگی حاکمیت علی(ع) به جریان افتاد ولی مردم و جامعه تحمل نکردند وگرنه بعد از ایشان، راهش را ادامه می دادند. اینک میراث علی(ع) برای ما مانده است، با یکایک این شاخص ها می توان زعامت در نظام جمهوری اسلامی را مورد ارزیابی قرار داد. فهرست شخصیت های دینی و فکری موردتوجه امام خمینی(ره) در جهان اسلام و تشیع، با کسانی پر می شود که بیشترین آمادگی را برای جهاد نفس و بذل جان در راه امام راحل(ره) دارند.
لازم به ذکر است، همایش حکومت علوی، نهضت خمینی و بیداری اسلامی از 13 خردادماه به مدت 3 روز ساعت 17 در محل تالار اجتماعات بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار می شود./930/پ202/ب