جمهوری اسلامی به دنبال زنده کردن سیره علوی در باب حکومت است
وی با اشاره به ظلمستیزی و عدالت گستری امامعلی(ع) اظهار داشت: حضرت با توجه به اینکه حکومت های گذشته عدالت اجتماعی را زیر سؤال برده بودند یکی از مسؤولیت های مهم خود را در این می دیدند که عدالت اجتماعی اسلام را زنده کنند و الگوی جدیدی از عدالت اسلامی را در جامعه مطرح کنند و در مدت کوتاه خلافت این امر را انجام دادند اگرچه در نهایت جان خود را برای تحقق این امر مهم ازدست دادند ولی موفق شدند الگوی عملی بسیار عالی را در این زمینه ارایه دهند.
حجتالاسلام اسکندری در ادامه افزود: حضرتامیر(ع) به حقوق شهروندان بسیار عنایت داشت و دولت و حکومت را در برابر مردم مسؤول میدانست و تأکید داشت، مسؤولین باید وظایف خود را در قبال مردم به نحو احسن انجام دهند، برای همین منظور امام یک سیستم اطلاعاتی بسیار دقیق درست کرده بودند که برکار کارگزاران نظارت داشته باشند تا اگر کسی تخلفی کرد به او هشدار دهند.
استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه حضرت به کارگزاران خود فرموده بود که کسی از جانب من مراقب شماست، افزود: امامعلی(ع) در موردخدمت به مردم بسیار حساس بود و عجیب بر کار مسؤولین نظارت داشت و اگر تخلفی صورت می گرفت سریعا برخورد می کرد و عکس العمل نشان می داد و این حرکات حضرت باید برای ما و جامعه ما درس و الگو باشد و نظارت ها بر طبق فرمایشات امیرمؤمنان(ع) بسیاردقیق و محکم باشد.
حجتالاسلام اسکندری یکی دیگر از صفات برجسته حضرت امیر(ع) را پرهیز از تجملات و توجه حضرت به ضروریات زندگی عنوان کرد و بیان داشت: امام علی(ع) در نامه ای به کارگزاران فرمود،«شما وقتی می خواهید نامه برای من بنویسید سر قلم را تیز کنید که ریزتر بنویسید و بین سطرها را نزدیک کنید که کاغذ و وسیله نوشتن کمتر مصرف شود و این زبان تشریفات راکنار بگذارید و اصل مطلب را اشاره کنید چون اموال مسلمانان تاب وتحمل این ولخرجی ها را ندارد» و این در صورتی است که یک نامهنگاری نوشتافزار زیادی مصرف نمی کند ولی امیرمؤمنان(ع) نسبت به بیت المال مسلمانان بسیار حساس بود و به این گونه عمل می کرد.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه اندیشه سیاسی اسلام با اشاره به حساسیت امام علی(ع) در مورد بیت المال افزود: اگر می خواهیم به یک جامعه متعالی و عاری از هرگونه فقر و تنگدستی برسیم باید حکومت خود را مطابق با فرمایشات حضرت درنامه 53 نهجالبلاغه خطاب به مالک اشتر قرار دهیم تا از یک حکومت برجسته و عالی در دنیا برخوردار شویم.
حجتالاسلام اسکندری یکی از فضایل و مناقب حضرت را اسلام آوردن ایشان قبل از سن بلوغ دانست و خاطر نشان کرد: حضرت همیشه همراه پیامبر(ص) بود همان گونه که خود حضرت امیر(ع) در خطبه 192 نهج البلاغه می فرماید،« من زمانی با حضرت بودم که حتی غذا را نمی توانستم بجوم و پیامبر(ص) غذا را میجوید و در دهان من می گذاشت و من را در بستر خود می خوابانید و بوی خوش ایشان را استشمام می کردم و هر روز یکی از اخلاقیات خود را به من میآموخت و در حالی پیامبراکرم(ص) از دنیا رفت که سر پیامبر(ص) در آغوش من بود» و تمام این رفتارها را میتوان از صفات بارز و فضایل و مناقب حضرت برشمرد.
ی با اشاره به اینکه مسأله شجاعت حضرتعلی(ع) زبانزد خاص و عام بود به صورتی که دشمنان امام(ع) نیز به شجاعت ایشان اعتراف کردهاند گفت: حضرت در تمام غزوه های پیامبر(ص) غیر از غزوه تبوک و آنهم به دستور خود پیامبر(ص)، حضور داشتند و خود حضرت فرمودند،«به خدا قسم اگر همه عرب پشت به پشت هم بدهند و با من یک تنه بجنگند هرگز به دشمن پشت نخواهم کرد» و در تاریخ آمده است که بارها امیرمؤمنان(ع) در جنگ ها زخمی شد ولی هیچ وقت پشت حضرت زخم برنداشت مگر اینکه تیری از مقابل به ایشان اصابت می کرد و از پشت حضرت خارج می شد.
حجتالاسلام اسکندری علم حضرتعلی(ع) را نیز برجسته دانست و اظهار داشت: خود حضرت بارها این مطلب را تکرار کرده است که «هر سؤالی دارید بپرسید قبل از اینکه مرا از دست بدهید» ومعین نکرده است سؤالات در چه زمینهای باشد یعنی علم حضرت چنان وسیع بود که در همه زمینه ها آمادگی جوابگویی را داشت و هیچ وقت احساس عجز و ناتوانی نمی کرد.
استاد حوزه علمیه با اشاره به سخن امیرمؤمنان(ع) که فرمود:«به خدا قسم هیچ ملتی نیستند که در درون خانه و مملکت خود مورد هجوم قرار بگیرند مگر اینکه ذلیل می شوند» اضافه کرد، این جمله در زمان جنگ بسیارجالب بود که عراق به کشور ما حمله کرده بود و بخشی از خاک کشور ما را به اشغال در آورده بود و سازمان ملل هم قطع نامهای صادر کرده بود و از ایران می خواست تن به آتشبس دهد و این فرمایش امامعلی(ع) برای رزمندگانی که در جبهه و درون خانه خود مورد هجوم قرار گرفته بودند الگو بود که تا دشمن در خاک ماست ما نمیتوانیم آتشبس را بپذیریم و اگر آتشبس را قبول کنیم دشمن جایگاه خود را تحکیم می کند و این ما هستیم که ذلیل می شویم.
حجتالاسلام اسکندری به جمله حضرت در باب سیاست که فرمود:« انسان عاقل کسی نیست که خیر و شر را بشناسد، انسان عاقل کسی است که در دوران بین دو امر شر آنکه از شر کمتری برخوردار است بپذیرد» و اظهار داشت، گاهی در باب سیاست انسان در شرایطی قرار می گیرد که باید بین دو مسأله شر و بد آنکه درصد بدی کمتری را دارا است قبول کند و این سفارش حضرت در زمینه سیاست بسیار الهامبخش است.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه اندیشه سیاسی اسلام در پایان حکومت جمهوری اسلامی را در حال رشد و پیشرفت برشمرد و عنوان کرد: اگر اجازه دهند حکومت جمهوری اسلامی به دنبال زنده کردن سیره علوی در باب حکومت است و این مقارنت میلاد امامعلی(ع) با انتخاب مقام معظم رهبری به عنوان حاکم و ولی جامعه اسلامی در سالی که به نام تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی نامگذاری شده است می تواند برای ما الهام بخش باشد که این انقلاب با رهنمودها، ارشادات و اوامر حکیمانه رهبر معظم انقلاب مورد رضایت اهل بیت به ویژه امیرمؤمنانعلی(ع) قرار بگیرد و به پیشرفتهای جدی تر دست پیدا کند. /907/ت302/ن