۱۷ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۱:۰۵
کد خبر: ۱۳۰۲۰۸
آیت الله شبستری:

اعتکاف با درویشی‌گری و انزوا کاملا متفاوت است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه تبریز گفت: از منظر مبانی عالی اسلام، اعتکاف در مسجد با رهبانیت، گوشه‌نشینی و یا درویشی‌گری متفاوت است، سفارش اسلام بر قطع گرایشات نفسانی دنیوی و تقرب به درگاه الهی است.
آيت الله شبستري آيت الله شبستري
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، آیت‌الله محسن مجتهدشبستری، نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی، شب گذشته در جمع معتکفین مسجد جامع تبریز اظهار داشت: اعتکاف فرصتی برای رهایی از کویر غفلت به سوی آب حیات است.

وی با بیان این‌که قبل از اسلام نیز اعتکاف وجود داشته است، ادامه داد: از منظر مبانی عالی اسلام، اعتکاف در مسجد با رهبانیت، گوشه‌نشینی و یا درویشی‌گری متفاوت است، سفارش اسلام بر قطع گرایش های نفسانی دنیوی و تقرب به درگاه الهی است.

امام جمعه تبریز با تاکید بر این‌که اعتماف فرصتی برای خودسازی، محاسبه نفس، استغفار و توبه است، تصریح کرد: باید معتکفین قبل از حضور در مساجد هدف از شرکت در این سنت حسنه را بدانند و لحظات معنوی این سه روز را به بطالت نگذرانند.

آیت‌‌الله شبستری با بیان اینکه اعتکاف موجب غفران گناهان گذشته فرد می‌ شود، گفت: حضور پرشور جوانان و نوجوانان در این سنت معنوی مایه خرسندی نظام اسلامی و ترس دشمنان اسلام شده است، در شرایطی که استکبار جهانی درصدد تهاجم فرهنگی و مقابله با اعتقادات دینی مسلمانان است، حضور جوانان در مراسم اعتکاف مغتنم به نظر می رسد.

وی خواستار احیای سنت حسنه اعتکاف در دهه آخر ماه رمضان شد و گفت: استقبال جوانان برای شرکت در سنت حسنه اعتکاف از برکات ارزشمند و معنوی انقلاب اسلامی است؛ از این‌رو بایستی زمینه‌های لازم برای برگزاری سنت حسنه اعتکاف ماه رمضان و شرکت جوانان در این مراسم معنوی فراهم شود.

نماینده خبرگان رهبری در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح فواید فردی و اجتماعی سنت حسنه اعتکاف پرداخت و اظهار داشت: هدف نهایی از برگزاری مراسم اعتکاف اعتلای مسلمین و اسلام و نوعی مبارزه با تهاجم مبتذل غرب است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی با اشاره به همزمانی اعتکاف امسال با ایام رحلت بنیانگذار انقلاب اسلامی(ره) و شهدای 15 خرداد، بر ضرورت تبیین آرا و اندیشه‌های متعالی امام راحل از سوی وعاظ و خطبای دینی در جمع معتکفان تاکید کرد و گفت: امام راحل حتی در آخرین لحظات زندگی شریف خود نیز از نماز غافل نبودند.

وی با تاکید بر این‌که سیره و روش زندگی بزرگان دین برای همگان الگو است، افزود: مولای متقیان علی(ع) نماز و عبادت‌های خالصانه خود را از ترس جهنم و یا گرایش به بهشت برین، بلکه به سبب ذات ربوبی درگاه احدیت انجام می داد، آن حضرت به حقیقت بندگی و عبودیت در دنیا رسیده بودند./935/پ202/س
ارسال نظرات