۱۷ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۶:۰۶
کد خبر: ۱۳۰۲۵۵
حجت الاسلام ماندگاری:

پشیمانی، سرگردانی و نگرانی مهمترین مشکلات انسان معاصر است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مسائل مذهبی گفت: ما در زندگی خود با عناصری همچون پشیمانی که حاصل عدم دستیابی به نتیجه و همینطور نگرانی و سرگردانی مواجه هستیم.
حجت الاسلام ماندگاري

 
حجت الاسلام مهدی ماندگاری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مورد شخصیت و ویژگی های حضرت زینب(س) گفت: زندگی حضرت زینب(س) به سه برهه زمانی قبل از نهضت خونین امام حسین(ع)، زمان قیام آن حضرت تا شهادتشان و پس از آن در زمینه رهبری بازماندگان دشت کربلا و وظایفی که آن حضرت بر عهده داشتند تقسیم می‌شود.

وی در ادامه  افزود: یکی از بزرگترین مشکلات امروز جامعه و مردم ما این است که وقتی تصمیم به انجام کاری می گیرند اگر در ظاهر به نتیجه برسند طبیعتا خوشحال و اگر به نتیجه نرسند زود پشیمان می شوند و به این فکر نمی‌کنند که آیا کاری که انجام شده ادای تکلیف بوده یا خیر؛‌ یا در حین انجام کار یعنی موقعی که در مرکز مشکل قرار دارند فاقد مدیریت بحران هستند، از این‌رو سرگردان می شوند یا زمان مواجهه با مشکل نسبت به آینده آن مسأله دچار نگرانی می شوند.

وی در ادامه افزود: اگر ما بخواهیم در این مورد نگاهی تطبیقی به حضرت زینب(س) داشته باشیم، می توان گفت آن حضرت قبل از حرکت کاروان با این مشکلات مواجه نبود و به نتیجه فکر نمی کرد و در حین حادثه کربلا و بعد از آن هم دچار مشکل سرگردانی و یا نگرانی برای آینده نبود که با فقدان امام حسین(ع) چه اتفاقی خواهد افتاد؟

این کارشناس مسائل مذهبی همچنین اظهار داشت: به عبارت دیگر می توان گفت ما در زندگی خود با عناصری همچون پشیمانی که حاصل عدم دستیابی به نتیجه و همینطور نگرانی و سرگردانی مواجه هستیم.

وی ادامه داد: یعنی در حین مشکل و در مواجهه با آن دچار نگرانی و سرگردانی هستیم و عنصر سوم نگرانی نسبت به آینده است، فکر می کنیم در آینده تنها خواهیم ماند و باید به تنهایی با مشکل دست و پنجه نرم کنیم. اما در زندگی حضرت زینب(س) هیچ کدام از این عناصر دیده نمی شود، نه پشیمانی وجود دارد نسبت به عملکرد گذشته یعنی وقتی حضرت زینب(س) با حادثه کربلا مواجه شدند نمی گوید ای کاش نمی آمدم و به برادر خرده نمی گیرد چرا ما را به اینجا آوردی؟ و چرا این بلاها به سر ما آمد؟ چرا که وقتی تکلیف را تشخیص دادند و احساس کردند باید به همراه برادر باشند، دیگر به نتیجه دل خوش نکردند و تسلیم آن می شود، بنابراین پشیمان گذشته نبودند و در بدترین صحنه عصر عاشورا که همان شهادت حضرت اباعبد الله الحسین(ع) است نیز سرگردان نیستند و سریعا به سراغ امام سجاد(ع) می‌روند و از آن حضرت کسب تکلیف می کنند.

حجت الاسلام ماندگاری تأکید کرد: پس آن سه عنصری که در زندگی مردم و در تصمیم گیری‌هایشان دیده می شود در زندگی حضرت زینب(س) وجود ندارد، نه پشیمانی نسبت به تصمیم گرفته شده، نه سرگردانی در مشکلاتی که در حین انجام تکلیف با آنها رو به رو هستند و نه نگرانی نسبت به سختی های آینده و دلیل آن این است که ملاک حضرت زینب(س) انجام تکلیف است.

وی تصریح کرد: تکلیف یک قرارداد دو طرفه است بین شخص با خدا، آنچه که مربوط به خود است را انجام می دهد و نتیجه را واگذار به خدا می کند، قرار نیست ما برای خدا تأیین تکلیف کنیم و نتیجه را خود معلوم کنیم، خدا هرچه صلاح دید همان می‌شود.

وی ادامه داد: از‌این رو حضرت زینب(س) به این دلیل که اعتماد به خدا دارد، آن راهی را نیز انتخاب می‌کند که خدا برای او معین کرده و آن راه، راه ولایت است. بنابراین در زمان امیرالمومنین(ع) دست خود را در دست آن حضرت قرار می دهد و پس از ایشان به سراغ امام حسن(ع) می رود و سپس دست خود را در به دست امام حسین(ع) می دهد. وقتی خاطر او جمع است که در تشخیص تکلیف مدیریت الهی وجود دارد و از طرفی هم اعتماد کامل به خدا دارد، هر چه که در نتیجه پیش بیاید او را پشیمان نمی کند.

وی همچنین با اشاره به جنگ تحمیلی علیه ایران ابراز داشت: به عنوان مثال ایثارگرانی که به جبهه رفته اند، خانواده های شهدا، ایثارگران و جانبازان اگر اکنون با مشکل مواجه شوند، نباید اجازه دهند دشمن آنها را از انجام تکلیف پشیمان کند؛ اگر دیروز تکلیف بر اساس وظیفه ای که از طرف خدا بر دوششان گذاشته شده بود را انجام دادند و با خدا معامله کردند و حضرت امام خمینی(ره) راهنمای ایشان بود نباید پشیمان شوند. وقتی کسی در انجام تکلیف امام داشته باشد سرگردان نمی شود و هر کدام از ائمه(ع) شهید شدند به سراغ امام و حجت بعدی می رود، در زمان حاضر نیز که حضرت امام روح الله نیست به سراغ مقام معظم رهبری می رود.

حجت الاسلام ماندگاری در ادامه با تاکید بر پیروی از امام افزود: حضرت زینب هم اگر توانستند در آن بحبوحه مدیریت بحران داشته باشند و آن را کنترل کنند به خاطر این بود که امام داشتند بنابراین برای آینده هم نگران نبودند چرا که وقتی در گذشته تکلیف خود را با امام تشخیص می دادند و خدا را به عنوان پشیتیبان خود احساس می کردند، الان هم با امام تشخیص تکلیف می دهند و خدا را به عنوان پشتیبان خود می دانند و به همین سبب است که در قرآن می فرماید«ولا خوف علیهم و لا هم یحزنون»

وی با بیان این که در مقابل سه عنصر پشیمانی، سرگردانی و نگرانی مراتبی را حفظ کنیم، خاطر نشان کرد: یعنی به تکلیف عمل کنیم، تکلیف را در مقابل خدا و طرف این معامله را خداوند بزرگ بدانیم و تکلیف را بر اساس راهنمایی های ولایت معصوم انجام دهیم و دست در دست معصوم با خدا معامله کنیم.

این کارشناس مسائل مذهبی در ادامه با اشاره به نحوه شهادت حضرت زینب(س) اظهار داشت: حضرت زینب(س) تا یک سال و شش ماه بعد از شهادت امام حسین(ع) زنده بودند و در این مدت کارهای زیادی انجام دادند. از اهم آنها این بود که انقلاب را با پیام رسانی و روایت گری در کوفه و شام و مدینه تکمیل کردند و از هر حادثه ای استفاده کرده و روایت مظلومیت های برادر و حق کشی هایی را که بر خاندانش شده بود بیان کردند و روشنگری و افشاگری کردند.

وی همچنین در پایان به دیگر روشن بینی های این حضرت اشاره کرده و گفت: ایشان بسیار گریه سوال انگیز می کردند تا برای مردم سوال ایجاد شود و آن حضرت بتوانند در جواب سوال مردم واقعیت ها را بیان کنند و همچنین با جان دادن خود با لبان تشنه و در زیر آفتاب نهضت امام حسین(ع) را همراهی کردند تا مصیبت امام حسین(ع) را دائما متذکر باشند./908/ت302/ن

ارسال نظرات