۰۴ تير ۱۳۹۱ - ۱۶:۵۶
کد خبر: ۱۳۱۴۹۵

چند خبر کوتاه از آذربایجان ‌شرقی

خبرگزاری رسا ـ برگزاری همایش آموزشی و توجیهی عمره در تبریز و تجلیل برگزیدگان جشنواره نماز و نیایش از مهم ترین اخبار کوتاه از آذربایجان ‌شرقی است.
اخبار کوتاه


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، مرتضی آقایی، مدیر حج و زیارت آذربایجان شرقی از برگزاری همایش آموزشی و توجیهی عمره در تبریز خبر داد و گفت: در این همایش حدود چهار هزار و 300 زایر خانه خدا شرکت داشتند که با آداب و مناسک عمره مفرده آشنا شدند.

وی با بیان این‌که این تعداد زایر از یازده تا 29 تیر ماه جاری از فرودگاه تبریز به جده و یا مدینه اعزام می شوند، افزود: عمره های این دوره 12 روزه،16 روزه و 21 روزه خواهد بود و زایرانی که در ماه رمضان نوبت سفر عمره آنها فرا برسد سفر عمره 21 روزه خواهند داشت.

آقایی افزود: توجیه زایران در بهره مندی هرچه بیشتر از معنویات سفر به مکه و مدینه بسیار موثر است و آنان را در به جای آوردن درست و کامل اعمال یاری می کند.

وی گفت: آموزش آداب طواف و آشنایی با مسجد الحرام و کعبه و بیان نقاط معنوی و روحانی وجه های مختلف خانه خدا از جمله آموزش های ارایه شده در این همایش است

برگزیدگان جشنواره نماز و نیایش معرفی می‌شوند

محمد دادی، معاون فرهنگی هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی از معرفی عکاسان برتر و تصاویر ماندگار جشنواره بین‌المللی عکس نماز و نیایش همزمان با چهاردهم تیرماه در تبریز خبر داد و اظهار داشت: از میان چهار هزار و 83 عکس ارسال شده از 18 کشور جهان و 31 استان به دبیرخانه جشنواره یاد شده، 65 تک‌عکس و 6 مجموعه عکس از کشورهای ایران، آذربایجان، بلغارستان، بنگلادش، ‌آمریکا و هند به بخش مسابقه راه یافتند که از این میان نیز 5 اثر برتر همزمان با چهاردهم تیر در تبریز معرفی می‌شوند.

وی افزود: همچنین از میان آثار رسیده، هنرمندان راه یافته به بخش مسابقه از شهرهای تبریز، تهران، مراغه، یزد، ‌اصفهان، مشهد، شهرکرد، اراک، تربت‌حیدریه، تاکستان، بیرجند، بوشهر،‌ برازجان، کاشمر، نیشابور، قوچان، سبزوار، گرگان، ‌بیجار، مریوان و قزوین می‌باشند.

دادی گفت: آئین اختتامیه سومین جشنواره بین‌المللی عکس نماز و نیایش با حضور "عباس میرهاشمی"،"جاسم غضبان پور"،‌ "خانعلی صیامی"، "اکتای چولاک" و "امیرعلی جوادیان" که داوری این جشنواره را بر عهده داشتند و همچنین جمعی از اساتید بنام کشوری برگزار می‌شود.

وی همچنین از برپایی کارگاه آموزش عکاسی با حضور "امیرعلی جوادیان" و همچنین برپایی نمایشگاه آثار منتخب جشنواره همزمان با برپایی آئین اختتامیه جشنواره یاد شده خبر داد.

براساس این گزارش سومین جشنواره بین المللی نماز و نیایش توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی با همکاری انجمن هنر عکاسی و انجمن سینمای جوان تبریز چهاردهم تیرماه جاری ساعت 18 در مجتمع سینمایی 22 بهمن تبریز برگزار می‌شود.

4 کتابخانه عمومی در آذربایجان‌شرقی به بهره‌برداری رسید

کریم نوری، معاون اداری و مالی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی از اتمام عملیات اجرایی و بهره‌برداری از چهار کتابخانه عمومی در این استان خبر داد و اظهار داشت: طرح احداث کتابخانه‌های یاد شده از مصوبات دور دوم سفر ریاست جمهوری به استان بود که در سال جاری به اتمام رسید.

وی افزود: کتابخانه عمومی سیه‌رود با چهارصد مترمربع زیربنا و با اعتباری بالغ بر دو میلیارد و 749 میلیون ریال به بهره‌برداری رسیده است.

نوری گفت: کتابخانه عمومی کشکسرای مرند با چهارصد مترمربع زیربنا و دو میلیارد و 520 میلیون ریال اعتبار، کتابخانه عمومی کوزه‌کنان با یکهزار مترمربع زیربنا و چهار میلیارد و 566 میلیون ریال اعتبار کتابخانه عمومی بناب جدید مرند با چهارصد مترمربع زیر بنا و دو میلیارد و 838 میلیون ریال اعتبار به بهره‌برداری رسیده‌اند.

گفتنی است، در حال حاضر فعالیت‌های احداث ساختمان، تجهیز کتابخانه‌های عمومی استان و خرید کتاب برای کتابخانه‌ها توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی انجام گرفته و اداره و نظارت کتابخانه‌های عمومی نیز بر عهده نهاد کتابخانه‌های عمومی استان است.

آثار جشنواره رسانه و حضور داوری می شوند

علی داننده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی از داوری آثار نخستین جشنواره رسانه و حضور در تبریز خبر داد و اظهار داشت: با توجه به کثرت آثار ارسالی به دبیرخانه این جشنواره کار بررسی اولیه آثار آغاز شده است.

وی گفت: این جشنواره برای نخستین بار و همزمان با انتخابات نهمین مجلس شورای اسلامی و با هدف ایجاد زمینه مناسب برای حضور حداکثری مردم در انتخابات و همچنین ایجاد رقابت سالم بین مطبوعات محلی و خبرگزاری‌ها برگزار و بیش از 200 اثر به دبیرخانه آن ارسال شده است.

داننده افزود: این جشنواره در دو بخش شامل رسانه‌های مکتوب و خبرگزاری‌ها و تارنماهای اینترنتی در رشته‌های مصاحبه، تیتر، گزارش،‌سرمقاله، یادداشت و عکس برگزار و به نفرات برتر هر رشته در بخش خبرگزاری‌ها و مطبوعات جوایزی اهداء می‌شود.

وی همچنین از معرفی نفر برتر بخش ویژه این جشنواره با موضوع جهاد اقتصادی خبر داد و با اشاره به نقش سازنده و تاثیرگذار رسانه‌های در جامعه، تاکید کرد: مطبوعات و رسانه‌ها با رعایت اخلاق حرفه‌ای می توانند رسالت خود را به انجام رسانده و نقش تاثیرگذاری در بصیرت افزایی جامعه ایفا کنند.

براساس این گزارش نخستین جشنواره رسانه و حضور توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی با گستره استان برگزار شده و نفرات برتر این جشنواره تیرماه جاری معرفی می‌شوند./935/د102/س

ارسال نظرات