۰۵ تير ۱۳۹۱ - ۱۸:۰۳
کد خبر: ۱۳۱۵۸۸
برای چندمین بار؛

کتاب به سوی آفریدگار به قلم آیت الله صافی گلپایگانی منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ کتاب به سوی آفریدگار به قلم حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی از سوی دفتر تنظیم و نشر آثار این مرجع تقلید منتشر شد.
به سوي آفريدگار


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کتاب به سوی آفریدگار پرسش‌هایی است پژوهشگرانه از شخصی حقجو و روشندل که عشق و علاقه به بینش و آگاهی در مسایل اعتقادی و معرف دینی، مشوق او به طرح این سوالات شده است؛ این اثر را حضرت آیت‌الله لطف الله صافی گلپایگانی به رشته طبع آراسته است.

به سوی آفریدگار در یک پیشگفتار به بیان مطالبی همچون خداشناسی، در مثل مناقشه نیست، ارتباط با خداوند از نظر قرآن، چشم واقع‌بین، کتابخانه واشنگتن، زلزله در چاپخانه و نابینای تیرانداز می‌پردازد و در ادامه به چهارده سؤال پاسخ می‌دهد که در ادامه به تعدادی از سؤال‌ها و مختصری از پاسخ آنها، اشاره می‌شود.

این اثر به سؤال‌های آیا هر موجودی آفریننده‌ای و علتی دارد، آیا در ازلی بودن خداوند ابهامی است، آیا جهان همزمان با خداست یا مخلوق خداوند، کدام نیستی پیش از نیستی اول وجود داشته است، دلایل حدوث ماه چیست، آرای فلاسفه درباره حدوث چیست و آیا فرضیه داروین با دین سازگار است، پاسخ می‌دهد.

سؤال‌های آیا می‌توان گفت عقل از تصور حقیقت خداوند، ناتوان است، چرا در تصور خلقت ماده از عدم عاجزیم، آیا قصد و حکمت در نظام خلقت، عمومیت دارد، نوامیس طبیعی در حوادث چه اندازه تأثیر دارند، چگونه عدل الهی با وجود موالید ناقص الخلقه توجیه‌پذیر است و آیا حکم به نجاست کفّار، تبعیض است هم در این کتاب پاسخ داده شده است.

آیا هر موجودی آفریینده‌ای و علتی دارد؟

هم از آنان که به وجود خداوند متعال ایمان و عقیده دارند و هم از کسانی که معتقد به خداوند متعال نیستند می‌توان یک پرسش کرد؛ اما از مؤمنین به خدا سؤال می‌شود که اگر موجودی علت و آفریننده‌ای دارد و قانون علیت درست است، پس علت وجود خدا چیست و به تعبیر ساده‌تر آفریننده او کیست و از آنان که به خدا معتقد نیستند باید پرسید که پس ماده معلول چیست.

فرق بین این دو سؤال در این است که آنان که «ماده» را ازلی و علت می‌دانند، گرفتار ایرادات و اشکالاتی می‌شوند و از عهده پاسخ به آن ایرادات برنمی‌آیند، در حالی که آنان که خدا را ازلی و آفریینده می‌دانند بر ایشان اشکال و ایراد و ابهامی که نتوانند از آن پاسخ بدهند، پیش نخواهد آمد.

آیا عالم حادث و مسبوق به عدم است؟

برای یک نفر مادی که همه چیز را می‌خواهد با حس درک کند، ازلی بودن ماده یک تصور و خیال بیش نبوده و اثبات آن امکان ندارد و ایمان به آن نیز عقیده‌ای بی‌دلیل به یک امر غیبی و پنهان از حس است و برای کسانی هم که به دلایل عقلی اتکا می‌کنند نیز این موضوع قابل اثبات نیست و برهان بر آن اقامه نمی شود.

آیا در ازلی بودن خداوند ابهامی است؟

ماده، ماده است و ازلی هم که باشد، خدا نخواهد بود، ولی خداوند یعنی«الله» که ذات مستجمع جمیع صفات کمالیه است، که از جمله آنها اراده، قدرت، وحدت و یکتایی و یگانگی و عدم ترکیب است، محال است متعدد باشد.

آیا جهان هم زمان با خداست یا مخلوق خداوند؟

اگر غرض از جهان، مجموع موجودات مادی یعنی ما سوای خداوند مثل انسان، کوه، درخت، آب، عناصر، دریا، صحرا، زمین، آسمان و کهکشان‌ها و آنچه آمده و رفته و نابود شده‌اند و آنچه پس از این، پیدایش خواهند یافت، باشد، فرض اینکه با خدا باشد بالوجدان معقول نیست.

گفتنی است، کتاب به سوی آفریدگار به قلم حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی از سوی دفتر نشر و آثار این مرجع تقلید در اندازه رقعی، شمارگان 3000 نسخه، 189 صفحه و به قیمت دو هزار تومان وارد بازار نشر شده است./920/ن602/ی

ارسال نظرات