۱۸ تير ۱۳۹۱ - ۱۳:۵۲
کد خبر: ۱۳۲۴۱۱
استاد حوزه و دانشگاه:

سامان‌بخشی حجاب و عفاف در گرو حل مسأله ازدواج و اشتغال است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه گفت: وقتی مسأله ازدواج و اشتغال در بین جوانان حل شود خود به خود آمار فساد و رعایت حجاب بهبود می‌یابد، جوانی که امکان ازدواج ندارد و از طرفی هم مشغولیتی ندارد، طبیعتا غضب و شهوت بر او مستولی می‌شود و رفع این مشکلات نیاز به یک عزم ملی و همگانی دارد.
حجاب و عفاف

 

حجت الاسلام سید مهدی حائری‌زاده، استاد حوزه و دانشگاه، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به وضعیت حجاب و عفاف در جامعه به‌ ویژه  شهرهای بزرگ گفت: متاسفانه حجاب و عفاف وضعیت معقول، منطقی و منطبق با شریعت ندارد.

وی در ادامه افزود: این مسأله علل فراوانی دارد، اولیای فرهنگی جامعه که همان حوزه ها، دانشگاه‌ها، سازمان تبلیغات، وزارت آموزش و پرورش، وزات علوم و آموزش عالی، وزارت ارشاد و مجموعه‌هایی از اساتید حوزه و دانشگاه، اولیاء خانواده و مربیان هستند باید در جهت بهبود این وضعیت تلاش جدی کنند.

این کارشناس مسائل مذهبی بیان داشت: اگر ما بخواهیم وضعیت حجاب بدتر از زمان حال نشود و رو به بهبودی برود نیاز به کار جدی و عزم همگانی داریم.

حجاب مسأله‌‌ای متفق میان همه ادیان آسمانی است

وی اظهار داشت: حجاب مسأله‌ای است متفق میان همه ادیان آسمانی، هر چند در نحوه اجرای آن تفاوت‌هایی دیده می‌شود و در ادیان غیر اسلام این مسأله کمرنگ‌تر است اما در کلیساها و معابد یهودیان و زردشتیان، خانم‌هایی که به عنوان راهبه یا خدمتگزار کار می‌کنند به شدت مانوس با حجاب هستند.

این مدرس حوزه و دانشگاه همچنین با اشاره به تبعات اجتماعی شیوع بد حجابی اظهار داشت: بی توجهی به عفاف آسیب‌های جدی را در سه محور روانی، اجتماعی و خانوادگی وارد می‌کند.

رعایت نکردن حجاب سبب تحریک بیشتر غرایز می‌شود

وی درباره این آسیب‌ها بیان داشت: در تشریح آسیب روانی می‌توان گفت عدم مراعات حجاب و عفاف باعث تحریک بیشتر غرایز می‌شود که این باعث ایجاد روحیه حقارت در برخی از بانوانی که از شرایط زیبایی کمتر بهره برده‌اند می‌شود و در آنها ایجاد افسردگی ‌می‌کند و از طرف مقابل آن دسته از دخترانی که از زیبایی بیشتری برخوردارند، از این نعمت خدادادی مغرور می‌شوند.

حجت الاسلام حائری‌زاده اضافه کرد: از عوارض دیگر بی توجهی به مسأله حجاب همچنین می‌توان به کثرت روابط نامشروع در بین دختران و پسران اشاره کرد که به همراه آن استرس‌ها و نگرانی‌ها نیز افزایش می‌یابد.

بی‌حجابی سبب تبدیل زن به یک کالای مصرفی می‌شود

این کارشناس مسائل دینی در تشریح آسیب‌های اجتماعی اظهار داشت: با نبود مراعات در زمینه حجاب، همانگونه که در کشورهای غربی شاهدیم، جنس مونث صرفا تبدیل به یک کالای تبلیغاتی می‌شود که این باعث از بین رفتن تمرکز در بین مردان و در کنار آن باعث بروز اتفاقاتی مثل افزایش آمار طلاق در بین خانواده‌ها می‌شود.

وی تصریح کرد: متاسفانه در آمار طلاق شاهدیم 45 درصد از آمار طلاق در بین زوج‌های تهرانی در 3 سال اول ازدواج رخ می‌دهد و علاوه بر آن افزایش آمار فرار از منزل که تحقیقات نشان داده این افراد ظرف 48 ساعت در دام افراد شرور اسیر می‌شوند، همچنین این مسأله باعث افزایش فرزندان طلاق و نا مشروع می‌شود.

بی حجابی سبب سست شدن بنیان خانواده‌ها می‌شود

استاد حوزه و دانشگاه در ادامه با اشاره به آسیب‌های خانوادگی ناشی از بد حجابی ابراز داشت: از آثار سوء این مسأله این است که بنیان خانواده‌ها سست می‌شود و همانگونه که شاهدیم الآن شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان در حال تهدید خانواده‌ها هستند و بنا بر فرموده‌ قرآن کریم «یفرقون بین المراء و زوجه» یعنی می‌خواهند بین زوج‌های جوان تفرقه ایجاد کنند.

وی اضافه کرد: آنها می‌دانند همین خانواده‌ها هستند که باعث به وجود آمدن جوامع بزرگتر و تربیت آنها هستند و اگر بتوانند بنیان خانواده را متزلزل کنند می‌توانند آن جامعه را نیز به نابودی بکشانند و همانگونه که می‌بینیم در این شبکه‌ها به دنبال رواج ارتباطات نامشروع هر یک از همسران با جنس مخالف هستند.

مهارت‌های اجتماعی افراد را بالا ببریم

حجت الاسلام حائری‌زاده همچنین درباره راهکار‌ها بیان داشت:  راهکارهایی که وجود دارد تا بتوانیم این مشکلات را حل کنیم این است که مهارت‌های اجتماعی افراد جامعه را بالا ببریم به عنوان مثال چه کنیم که بتوانیم نگاه خود را کنترل کنیم؟ یا اینکه بتوانیم به زنان این آموزش را دهیم که خودنمایی و خودگرایی خود را در خانه خود و به بهترین وجه بروز دهند.

وی در ادامه گفت: همچنین باید از طنازی بانوان در فضای اجتماع خودداری شود و به سمت حیا سوق داده شوند، عدم تاخیر در ازداوج فرزندان، همراه با آموزش مهارت‌های زندگی به آنها نیز از راهکار‌های بسیار موثر است چرا که در روایات تاکید فراوان بر ازدواج به موقع فرزندان شده است.

چهره خوبی از حجاب نمایش داده شود

این پژوهشگر دینی تصریح کرد: این مسائل را رسانه‌ها به خوبی می‌توانند در فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی ترویج دهند، اما متاسفانه بر خلاف این توقع حرکت می‌کنند و همانگونه که‌ دیده می‌شود در برنامه‌های تولیدی خانم‌های چادری و محجبه با روحیه‌ای دگم و عصبی و فاقد قدرت ایجاد ارتباط به نمایش گذاشته می‌شوند و در مقابل زنانی که حجاب مناسب ندارند دارای روحیات مثبت و توانایی‌های مختلف نشان داده ‌می‌شوند.

 حکومت اسلامی دو وظیفه دفع و رفع گناه را بر عهده دارد

وی با اشاره به وظیفه حکومت اسلامی در این‌باره گفت: حکومت اسلامی دو وظیفه دفع و رفع گناه را بر عهده دارد، هم باید پیشگیری کند و هم مداوا، پیشگیری یعنی ظرفیت سازی و این یعنی در خیابان‌ها،  فضاهای عمومی و دیگر اماکن در این مورد مراقبت بیشتری داشته باشیم.

این کارشناس مسائل مذهبی اضافه کرد: به عنوان مثال برخی از پارک‌ها و مکان‌هایی دیده می‌شود که بسیار خلوت هستند و همچنین در آنها فضاهایی وجود دارد دور از دسترس مراقبتی که اینها می‌تواند جرم ساز باشد.

سامان‌بخشی حجاب و عفاف در گرو حل مسأله ازدواج و اشتغال است

وی در ادامه تصریح کرد: همچنین باید گفت وقتی مسأله ازدواج و اشتغال در بین جوانان حل شود خود به خود آمار فساد و رعایت حجاب بهبود می‌یابد، جوانی که امکان ازدواج ندارد و از طرفی هم مشغولیتی ندارد، طبیعتا غضب و شهوت بر او مستولی می‌شود و رفع این مشکلات نیاز به یک عزم ملی و همگانی دارد.

این مدرس حوزه و دانشگاه اظهار داشت: حکومت به عنوان یک نهاد اجرایی که همه نیروهای اجرایی را تحت اختیار دارد باید اولیای فرهنگی را در این زمینه و به دور از شعارها بسیج کند، در صدا و سیما، برنامه ریزی، مقالات، بها دادن به افراد مقید و با حجاب و از طرف مقابل کم اعتنایی و بی توجهی به افرادی که رعایت این‌گونه مسائل را نمی‌کنند  از اهم موارد است.

طرح امنیت اجتماعی طرح خوبی است، اما کافی نیست

وی درباره طرح امنیت اجتماعی که چندی است از طرف نیروهای انتظامی در حال اجرا است و با حواشی مختلف مواجه شده بیان داشت: طرح خوبی است ولی کافی نیست، از طرف مقابل ما باید بستر مناسب برای ازدواج و اشتغال جوانان ایجاد کنیم تا بتوانیم از اینگونه مسائل جلوگیری کنیم.

حجت الاسلام حائری‌زاده در ادامه افزود: امام علی(ع) در نامه‌ای خطاب به جناب مالک اشتر به این مضمون اشاره می‌کنند که وقتی به قضات حقوق کافی بدهی، در مواقع تخلف می‌توانی آنها را خوب موآخذه کنی بر این اساس برخورد کردن به عنوان پلیس امنیت ملی در صورتی می‌تواند موثر باشد که به موازات آن راه حلی نیز اندیشیده شده باشد و به تنهایی کفایت نمی‌کند.

این پژوهشگر دینی در پایان با اشاره به برخی مشکلات دیگر که در اعتقادات عوام تزلزل ایجاد می‌کند اظهار داشت: مردم و جامعه ما حس می‌کنند اگر در بین مسؤولین انطباق گفتار با عمل به صورت توامان وجود داشته باشد دیگر نیاز به بعضی کارهای اضافه نیست، به عنوان مثال وقتی مردم شاهد اتفاقاتی مثل اختلاس بزرگ مالی از افرادی هستند که این توقع از آنها نمی‌رفت بازخورده می‌شوند و ممکن است در اعتقادات آنها تزلزل ایجاد شود ./908/302/ن

ارسال نظرات