۰۱ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۶:۲۳
کد خبر: ۱۳۳۲۶۴

چند خبر کوتاه از آذربایجان‌شرقی

خبرگزاری رسا ـ برگزاری نخستین کارگاه آموزشی عفاف و حجاب و تحکیم بنیان خانواده در تبریز و پخش برنامه « تاریخ اسلام » در شبکه استانی صدای آذربایجان شرقی از مهم ترین اخبار کوتاه استان است.
اخبار کوتاه


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام اباصلت فیضی زاده، مسؤول نمایندگی ولی فقیه در سپاه ناحیه مراغه در آغاز به کار کلاس‌های ماه مبارک رمضان سپاه این شهر اظهار داشت: دریافت و درک صحیح آیات الهی، انسان را به اوج حقیقت و بندگی رسانده و وی را از شر وسوسه شیطان مصون می دارد.


وی با بیان این‌که ماه مبارک رمضان ماه زدودن غبار از دل و معنویت افزایی است، افزود: بهترین راهنما برای خودسازی و تزکیه نفس انسان، آیات الهی است که با درک صحیح آیات، انسان به اوج کمال و بندگی می رسد، در حقیقت ماه رمضان زمینه مناسبی برای پرورش روحانی نفس و ارتقاء کمالات اخلاقی است.


مسؤول نمایندگی ولی فقیه در سپاه ناحیه مراغه در ادامه افزود: همزمان با ماه مبارک رمضان، محفل انس با قرآن، جلسات اخلاق، ترجمه مفاهیم سوره حجرات کادر و آموزش روان خوانی و روخوانی سربازان در سپاه ناحیه مراغه برگزار می شود.


حجت الاسلام فیضی زاده برپایی نمایشگاه های مختلف در ایام شهادت حضرت علی(ع) و شب‌های قدر را از دیگر برنامه های ماه مبارک رمضان اعلام کرد.

 

« تاریخ اسلام » در شبکه استانی صدای آذربایجان شرقی
تاریخ اسلام، عنوان برنامه ای است که در صدای مرکز آذربایجان شرقی در 288 قسمت 15 دقیقه ای به تهیه کنندگی نرگس قماش حاجی تهیه و پخش می شود.

 

مسؤول روابط عمومی صدا و سیمای مرکز آذربایجان شرقی گفت: هدف از تولید این برنامه آشنایی بیشتر مخاطبان با تاریخ اسلام، تشویق به مطالعه تاریخ اسلام، بررسی رویدادهای مهم و تحریفهای صورت گرفته در تاریخ اسلام و رفع شبهات در این زمینه می باشد.


مختار خوش پیمان افزود: آرم، گفتگو، بحث کارشناسی و پاسخگویی به سوالات مخاطبان، مسابقه از جمله آیتم های این برنامه  گفتگو محور است که با صدابرداری حسن صادقی و محمد رضا رحیمی و گویندگی و نویسندگی علیرضا نوراللهی روزهای شنبه و سه شنبه هر هفته از شبکه استانی صدای مرکز آذربایجان شرقی تهیه و پخش می شود.

 

برگزاری نخستین کارگاه آموزشی عفاف و حجاب و تحکیم بنیان خانواده در تبریز
نخستین کارگاه آموزشی یک روزه عفاف و حجاب و تحکیم بنیان خانواده به همت بسیج جامعه زنان سپاه ناحیه امامت تبریز، ویژه سرگروه های حلقه های صالحین حوزه های تابعه بسیج خواهران برگزار شد.


مسؤول بسیج جامعه زنان سپاه ناحیه امامت تبریز، هدف از برگزاری این کارگاه آموزشی را ترویج فرهنگ حجاب و عفاف در جامعه، تربیت سرگروه های حلقه های صالحین به منظور انتقال مباحث آن به متربیان و آسیب شناسی در خصوص موضوع عفاف و حجاب با ارایه راهکارهای عملی بیان کرد.

 

نظامی افزود: موضوع های مفهوم شناسی در مورد عفاف و حجاب، روش های تربیت دینی و خانوادگی، ارتباط دختران و پسران و روش های ازدواج موفق و قانونی و نیز تهاجم فرهنگی علیه زنان از جمله بحث های مطرح شده توسط مربیان و اساتید حوزوی این کارگاه آموزشی بود.

 

 گفتنی است، کارگاه آموزشی عفاف و حجاب با حضور 225 نفر از سرگروه های حلقه های صالحین حوزه های تابعه بسیج خواهران سپاه ناحیه امامت تبریز در دبیرستان دخترانه دانش آموز به صورت 5 کلاس مجزا اجرا شد و برگزاری نشست هم اندیشی و ارایه راهکار های عملی در خصوص مساله عفاف و حجاب و نیز بازرسی از چگونگی کلاس های آن توسط مسئولان سپاه عاشورای آذربایجان شرقی و ناحیه امامت تبریز از برنامه های جنبی آن بود.

 

زنان مسلمان نقش مؤثری در مقابله با تهاجم فرهنگی دشمنان دارند
جاویده، فرمانده سپاه ناحیه امامت تبریز، در نخستین کارگاه آموزشی عفاف و حجاب سرگرو های حوزه های تابعه بسیج خواهران سپاه ناحیه امامت تبریز نقش زنان ایران اسلامی در مقابله با تهاجم فرهنگی دشمنان اسلام را مهم و مؤثر دانست.

 

وی با بیان این‌که در برخی از جریان های تاریخی و انقلابی در ایران به حرمت زنان اهانت شده است، گفت: زنان ایرانی پیرو اصول و موازین شرعی  با الگو قرار دادن خط مشی های حضرت زهرا(س) و حضرت زینب(س) با رعایت تمامی حدود و قوانین الهی از جمله عفاف و حجاب، در همه صحنه های انقلاب اسلامی ایران حضور فعال و چشمگیری داشتند.

 

وی با اشاره به این‌که در حال حاضر نیز بانوان ایرانی  الگوی مناسبی برای همه زنان بیدار دنیا هستند، افزود: خواهران و مادران ایرانی باید با بسترسازی مناسب، ولایت پذیری، حفظ ارزش های اسلامی و انقلابی، ادامه راه زنان شهیده و شاخص و رعایت عفاف و حجاب بتوانند برای همیشه  الگویی شایسته و بهتری در همه زمینه های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی برای زنان دیگر کشورها باشند.

 

تنها موزه عرفان ایران در اهر فعالیت می کند

تراب محمدی، رییس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی استان افزود: این موزه که یکی از خانقاه های بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری به شمار می رود، به عنوان موزه ادب و عرفان راه اندازی شده است.

 

محمدی با بیان اینکه موزه ادب و عرفان در نوع خود در کشور بی نظیر است، گفت: این موزه در حال حاضر شامل سه سالن و یک صحن است.


وی تشریح کرد: سالن ها دارای اشیا و لوازم تاریخی و عرفانی مربوط به قرن های 7 تا 15 هجری قمری است و در صحن موزه، سنگ مزارهای متعلق به قرون یازدهم تا پانزدهم  قمری به نمایش گذاشته شده است.


رییس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی استان در فهرست آثار ملی با اشاره به اینکه بقعه شیخ شهاب الدین اهری در پارک شیخ شهاب الدین اهر واقع شده است، استقبال مردم از این موزه و آرامگاه شیخ شهاب الدین محمد اهری -عارف بزرگ قرن هفتم هجری- را چشمگیر عنوان کرد.

 

محمدی وجود بافت قدیمی و مذهبی بقعه، خانقاه، مسجد، ایوان های بلند و مناره‌ها را از جذابیت های بقعه دانست و خاطرنشان کرد: این بنای تاریخی با معماری اسلامی نشانگر ذوق هنر مردم این دیار در روزگار گذشته است.


وی تشریح کرد: تاریخچه این بقعه به عصر شاه عباس اول می رسد ولی قدمت بعضی از قسمتهای آن از جمله حصار سنگی مقبره و درب شرقی به قبل از دوره صفویه (دوره ایلخانی)مربوط می شود.


گفتنی است، بقعه شیخ شهاب الدین اهری در زمان شاه عباس اول در شهر اهر ساخته شده است اما آثاری از دوره‌های قبل (دوره ایلخانی) در آن وجود دارد. این مجموعه در محوطه ای به ابعاد 310×280 متر بنا شده و دارای ساختمانی مشتمل بر خانقاه با گنبدی رفیع، مسجد، آرامگاه و غرفه های متعدد است./935/د101/ب

ارسال نظرات