۱۰ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۷:۱۲
کد خبر: ۱۳۴۲۶۵
امام جمعه نور:

نقش مبارزاتی شیخ فضل الله نوری بر جایگاه علمی و فقهی وی سایه افکنده است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه نور با بیان این که حوزه های علمیه باید بیشتر به تبیین جایگاه علمی و فقهی آیت الله شهید شیخ فضل الله نوری بپردازند، گفت: نباید جایگاه علمی این عالم برجسته به دلیل فعالیت های مبارزاتی وی علیه استبداد و استعمار در حاشیه قرار گیرد.
شيخ فضل الله نوري

 

عبدالرحمن باقرزاده، امام جمعه نور در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، شیخ فضل الله نوری را یکی از مفاخر استان مازندران و شهرستان نور دانست و گفت: این روحانی شهید یکی از استوانه های علمی حوزه های علمیه بود.


وی افزود: شیخ فضل الله نوری به یک واسطه شاگرد مکتب علمی خاتم الفقها، شیخ مرتضی انصاری بود که خاطرات علمی شاگردان آن عالم فرهیخته حاکی از تسلط عمیق شیخ شهید بر مبانی فقهی و اصولی شیخ مرتضی انصاری دارد.


امام جمعه نور با بیان این که شیخ فضل الله نوری علیرغم این که برخواسته از یک منطقه دور افتاده از مرکز بود، ادامه داد: اما بسیار خوش سابقه در تاریخ تشیع مازندران و خطه بلده برخواست و چنان اوج گرفت که از آوازه جهانی افتخار آمیزی برخوردار شد.


حجت الاسلام باقرزاده بصیرت عمیق را یکی از ویژگی های بارز شیخ فضل الله نوری برشمرد و گفت: همین بصیرت عمیق او موجب شد تا ظاهر سازی های گسترده ای که منافقان بدخواه در قالب های دفاع از حاکمیت ملی به عنوان مشروطه ارائه کردند چهره فریبکار آنها را با بصیرت نافذ خود به خوبی می شناخت.


وی ادامه داد: شیخ بصیرت همچنین خطراتی که از ناحیه ملی گرایان روشن فکر و فاقد دغدغه دینی به جامعه اسلامی و دینی سرایت می کرد به خوبی تشخیص می داد.


امام جمعه نور خاطرنشان کرد: علیرغم ضعف بصیرت بسیاری از چهره های انقلابی آن دوران، شیخ فضل الله نوری با طرح موضوع مشروطه مشروعی در جهت مقابله با خطرات استعمار و استبداد برخواست.


حجت الاسلام باقرزاده ادامه داد: شیخ فضل الله نوری تا آخرین لحظه عمر خود از آموزه های شریعت مقدس تلاش کرد و به پای این امر مقدس حاضر شد و تا پای چوبه دار نیز از آرمان ها و ارزش های اسلامی دفاع کرد.


وی شیخ فضل الله نوری را شاگرد مکتب اهل بیت (ع) به ویژه مکتب عاشورا معرفی کرد و گفت: علیرغم پیشنهادات متعدد از سوی وابستگان به شرق و غرب برای حفاظت از جانش هرگز در زیر پرچم بیگانگان حاضر نشد و از اصول و آرمان های خود عقب نشینی نکرد.

 

امام جمعه نور خاطرنشان کرد: شیخ فضل الله نوری و شخصیت هایی نظیر وی الگوهای برجسته ای برای انقلابیون مسلمانی بودند که با آغاز نهضت روشنگرانه امام راحل در مسیر عزت اسلامی و رهایی از یوق بیگانگان تا پای جان کنار امام خود ایستادند.


حجت الاسلام باقرزاده آشنایی نسل جوان امروز جامعه با الگوهایی راستینی چون شیخ فضل الله نوری را ضروری دانست و تصریح کرد: متولیان عرصه های دینی و فرهنگی باید جایگاه علمی، فقهی و مبارزاتی این عالم برجسته را بیشتر براس نسل جوان جامعه تبیین کنند.


وی ادامه داد: اصحاب فکر و اندیشه باید با همه توان به الگو پردازی مناسب و شایسته از این الگو وارسته و معرفی بایسته های این بزرگان اقدامی بلیغ و رسا انجام دهند.


امام جمعه نور با تأکید براین که حوزه های علمیه باید بزرگانی چون شیخ فضل الله نوری را تاج افتخار خود بداند، افزود: این مراکز تأثیرگذار دینی باید در راه تحقق آرمان های عزت آفرین و حیاتبخش آن بزرگوار از هیچ کوششی دریغ نکنند.


حجت الاسلام باقرزاده با بیان این که حوزه های علمیه باید بیشتر به تبیین جایگاه علمی و فقهی آیت الله شهید شیخ فضل الله نوری بپردازند، خاطرنشان کرد: نباید جایگاه علمی این عالم برجسته به دلیل فعالیت های مبارزاتی وی علیه استبداد و استعمار در حاشیه قرار گیرد./950/ت302/ب

ارسال نظرات