۲۱ مرداد ۱۳۹۱ - ۲۱:۲۵
کد خبر: ۱۳۵۲۷۸
استاد اخلاق حوزه علمیه اصفهان:

اولین دعایتان در شب قدر ظهور امام زمان باشد /بی برکتی زندگی به خاطر لقمه حرام است

خبرگزاری رسا ـ استاد اخلاق حوزه علمیه اصفهان گفت: امشب امام زمان(عج) باید سرنوشت ها را امضا کنند و روح و ملائکه بر ایشان نازل می‎شود بنابراین اولین دعایتان ظهور امام زمان (عج) باشد.
آيت الله محمد ناصري

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله محمد ناصری استاد اخلاق حوزه علمیه اصفهان، درس اخلاق روزانه خود را به اعمال شب قدر اختصاص داد و ضمن بیان این مطلب که امشب سرنوشت قطعی ما ثبت می‎شود گفت: غسل و نمازهای امشب و دهه آخر ماه مبارک رمضان و همچنین دعاهای امشب، مخصوصا دعای افتتاح و قرآن به ویژه سه سوره دخان، روم و عنکبوت را بخوانید.

 

وی در این باره افزود: یکی دیگر از اعمال امشب، شب زنده داری به یاد خدا و اقرار به گناه در درگاه الهی است و امشب هر مؤمن معتقد به ولایت که به درگاه الهی برود، ناامید نمی‎شود، اما شرط آن توسل به اهل بیت (ع) است.

 

آیت الله ناصری درباره توسل به اهل بیت در شب قدر اضافه کرد: به اهل بیت(ع) متوسل شوید و دعای مخصوصه امام حسین (ع) را بخوانید؛ امشب امام زمان(عج) باید سرنوشت ها را امضا بفرماید و روح و ملائکه بر ایشان نازل می‎شوند بنابراین اول دعایتان ظهور امام زمان (عج) باشد.

 

وی ادامه داد: امیدواریم فرج و ظهور واقع بشود و دشمنان اسلام به سزایشان برسند زیرا شیعیان همواره تحت ستم بوده‎اند و اگر نبود عنایات امام زمان(عج) شیعه تا به حال نابود شده بود.

 

این استاد اخلاق حوزه علمیه در ادامه ضمن ابراز خرسندی از برگزاری مراسمات مختلف به یاد امام عصر (عج) آرزو کرد دوست داران اهل بیت (ع) در محبتشان صادق باشند و خاطرنشان کرد: خداوند توفیق بدهد ادعاهایی که داریم حقیقت باشد و ایمانمان ایمان مستقر باشد نه مستودع؛ در جریان غدیر دیدید چه جمعیتی با امیرالمؤمنین (ع) بیعت کردند اما پس از پیامبر (ص) بسیاری از آنان گمراه شدند.

 

وی در ادامه به آداب دعا در شب قدر نیز اشاره ای داشت و سپس افزود: وقتی لب دریا می روید آب فراوان بردارید نه فقط به اندازه مصرف خودتان، وقتی هم دعا می‎کنید برای همه دعا کنید، همه دوست داران ائمه را دعا کنید، البته بی توفیقی و بی برکتی دامن گیر ما شده است که این بی توفیقی در عبادات و بی برکتی در وقت، به علت لقمه های ما است؛ از احکام الهی و از ادعیه فاصله گرفته‎ایم و سرنوشت ما هم همین است که می بینید و می‎بینیم.

 

آیت الله ناصری در ادامه به فرازی از دعای مکارم اخلاق اشاره داشت و گفت: امام سجاد (ع) به ما یاد می‎دهند که چگونه و چه چیزی از خداوند طلب کنیم، به این صورت که خداوندا به سوی مغفرت تو آمده‎ام، تو عفوم کن و پرونده گناهانم را محو فرما.

 

وی افزود: سلمان فارسی براساس مدارک، اصفهانی بوده است و هوای اصفهانی‎ها را دارد، زمانی که حضرت سلمان فرماندار مدین بود در مدین سیل آمد و حضرت سلمان که از کل دنیا سه چیز بیشتر نداشت همه داراییش را برداشت و رفت روی بلندی و گفت هرکس بارش سبک است به بلندی برود.

 

وی همچنین درباره مقام حضرت سلمان ادامه داد: وقتی انسان می‎میرد، می‎بیند و می‎شنود اما ما صدای او را نمی‎شنویم زیرا پنبه غفلت در گوشمان است ولی مقام حضرت سلمان آن قدر بالاست که زمانی که رحلت کرد امیرالمؤمنین (ع) برای دفن او آمد و او به استقبال حضرت دوباره جان یافت و در مقابل ایشان نشست، آنگاه حضرت امیر(ع)  پس از دفنش روی قبرش نوشتند (وفدت علی الکریم بغیر زاد / من الحسنات و القلب السلیم) یعنی آمدم به سوی کریم بدون توشه ای از اعمال خیر و یا قلب سلیم؛ حضرت سلمان با آن عظمت که امیرالمؤمنین(ع)  این گونه روی مزارش می نویسند، تکلیف من و شما چیست؟

 

این استاد اخلاق حوزه علمیه اصفهان همچنین به بیان روایتی از امام علی بن موسی الرضا(ع)  پرداخت و گفت: حضرت رضا(ع)  می‎فرمایند مؤمن، مؤمن نمی‎شود مگر آنکه سه صفت در او باشد، خصلتی از خدایش و آن کتمان سرّ است، صفتی از پیامبرش و آن مدارای با مردم است، خصلتی از امامش و آن صبر بر سختیهاست.

 

وی در تشریح صفت اول افزود: احترام آبروی مؤمن از کعبه بالاتر است؛ غیبت، بردن آبروی مؤمنان است، ترور شخصیت است، ترور شخصیت از ترور شخص بدتر است، اگر قرار بود خدا مثل ما عمل کند و گناهان بندگانش را آشکار کند آبرو برای کسی باقی نمی‎ماند، خدا گناهان بندگان را می‎پوشاند و تا 70 بار گناه، پرده پوشی می‎کند تا  فرشتگان نیز گناهت را نبینند، اما اگر بیشتر شد، خدا پرده ها را بالا می برد و آبروی فرد در نزد فرشتگان و همه مردم می رود.

 

وی دو صفت بعدی را نیز توضیح داد و خاطرنشان کرد: از مؤمنین انتظار می‎رود اشکالات همدیگر را بپوشانند نه آنکه به راحتی پشت سر همدیگر، حتی اگر دشمنشان باشد، غیبت کنند؛ علاوه بر این باید در اختلافات بین مؤمنین نیز کوتاه بیایید حتی اگر حق با شماست، اشتباهات مؤمنان را به خاطر محبتی که به امیرالمؤمنین (ع) دارند ببخشید و بگذرید.

 

آیت الله ناصری در پایان گفت: ائمه و معصومین در گرفتاری‎ها و فشارها همه شاکر بودند؛ رفتار حضرت زینب (س) در مجلس یزید و جمله (ما رأیت إلّا جمیلا) الگوی خوبی برای ما است که ادعای پیروی از ایشان را داریم.

 

گفتنی است جلسات درس اخلاق آیت الله ناصری در ایام ماه مبارک رمضان هر روز پس از نماز ظهر و عصر در مسجد کمر زرین واقع در میدان امام علی (ع) اصفهان برقرار است. /929/پ202/ع

 

ارسال نظرات