۲۸ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۷:۱۳
کد خبر: ۱۳۶۰۱۰
آیت الله ناصری:

تا ظرف وجود انسان به نفسانیات آلوده است اعمال اثری ندارد

خبرگزاری رسا ـ آیت الله ناصری گفت: زمینی که می‎خواهیم گُل‎کاری کنیم ابتدا باید از خار و خاشاک تخلیه شود، در وجود ما هم همین‎گونه است، تا ظرف وجودمان به نفسانیات آلوده است اعمالمان اثری ندارد.
آيت الله محمد ناصري
 
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله محمد ناصری استاد اخلاق حوزه علمیه اصفهان، در درس اخلاق امروز خود به بیان برکات شب و روز عید فطر پرداخت و گفت: شب عید فطر، شب مزد و پاداش است و ان شاء الله خداوند، روزه همه شیعیان و دوستداران امیرالمؤمنین را قبول فرماید. 
وی درباره وظایف مؤمنان در روز عید فطر به پرداخت زکات اشاره کرد و گفت: در بیشتر جاهایی که از نماز یاد شده، بلافاصله به زکات هم پرداخته شده است و دلیلش هم آن است که مسلمان همانگونه که واجب است نماز بخواند واجب است به خویشان و دوستان و نیازمندان نیز کمک کند.
این استاد اخلاق حوزه علمیه در ادامه به بیان معانی زکات پرداخت و افزود: یکی از معانی زکات و تزکیه، اسلام آوردن است، معنای دیگری که برای آن ذکر کردهاند، پاکسازی و تهذیب نفس است، از معانی دیگر آن پرداخت زکات مال است و آخرین معنای آن زکات بدن است که زکات فطره از همین نوع است. 
وی در شرح مطلب فوق اضافه کرد: واجب است زکات فطره را قبل از ظهر عید فطر از مال خود جدا کنید و خودتان میتوانید به اشخاص فقیری که میشناسید آنرا پرداخت کنید، البته لازم نیست به آن شخص بگویید زکات فطره است، بلکه هر وقت او را دیدید به عنوان هدیه به او بدهید. 
آیت الله ناصری ادامه داد: در روایت آمده است کسی که زکات خود را ندهد موقع مرگ به او میگویند میخواهی یهودی بمیر یا نصرانی به این معنی که مسلمان نمیمیرد.  
وی سپس به اهمیت تزکیه نفس پرداخت و گفت: زمینی که میخواهیم گُلکاری کنیم ابتدا باید از خار و خاشاک تخلیه شود، در وجود ما هم همینگونه است که تا ظرف وجودمان به نفسانیات آلوده است اعمال مان اثری ندارد.
استاد اخلاق حوزه علمیه در پایان گفت: در روایتی از نبی اکرم(ص) وارد شده است که چنانچه انسان مردد شد بین دو کار خیر، آنگاه کاری که اهمیت بیشتر دارد را انجام دهد مانند اینکه مجلس درس و تعلیم احکام بر جلسه دعا اولویت دارد و همین طور برآوردن حاجات برادر مؤمن، بر اعتکاف برتری دارد و باید در انجام اعمال خیر اولویت آنها در نظر گرفت. 
شایان ذکر است جلسات درس اخلاق آیت الله ناصری پس از ماه مبارک رمضان، روزهای دوشنبه بعد از نماز مغرب و عشاء در مسجد کمرزرین واقع در میدان امام علی(ع) برگزار میشود. /9391/پ202/ج
ارسال نظرات