۰۴ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۷:۱۰
کد خبر: ۱۳۶۴۰۸
آیت الله علم الهدی:

نبود پیوند مدرسه و خانواده به تربیت دانش آموزان آسیب وارد کرده است

خبرگزاری رسا ـ آیت الله علم الهدی اظهار داشت: خانواده ها فرزندان شان را به مدرسه می برند در حالی که بر این باورند که یک خدمتکار برای بچه های خود گرفته اند و هر یک از والدین به دنبال انجام کارهای خود می روند؛ در نتیجه مشارکت مدرسه و خانواده در خصوص تربیت صورت نمی گیرد.
آيت الله علم الهدي

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید احمد علم الهدی، در دیدار با رؤسای گروه انجمن اولیاء و مربیان کارشناسان زنان آموزش و پرورش سراسر کشور که امروز در محل دفتر وی برگزار شد، به تبیین مبحث جایگاه زن و خانواده در آموزش و پرورش پرداخت و گفت: محور اصلی فعالیت های این معاونت آموزش و پرورش، مسأله اشتراک نهاد مقدس آموزش و پرورش و مردم است که در امر پشتیبانی و اجرای برنامه های تعلیم و تربیت همکاری می کنند.

وی با اشاره به این که رهبری در جلسه سند تحول که به ایشان تقدیم شده بود، نکته ای را یادآور شدند و فرمودند «مسأله مهم اجرای این سند و اصول است» تصریح کرد: تجربه در حوزه آموزش و پرورش نشان داده که کشورما در حوزه های مدیریتی با مشکل مدیریتی مواجه است، تا الآن اگر مصوبات دولتی و مصوباتی که در شوراهای گوناگون علمی به تصویب رسیده را اگر یک طرف بگذاریم، ملاحظه می کنیم که تنها حدود 20 درصد از هر مصوبه اجرایی شده است، در حالی که می دانیم این مصوبات بی حساب و کتاب نبوده اند. عرصه آموزش و پرورش علی رغم این که توسط برخی از جریان های سیاسی بازیچه قرار می گرفته است، اما همواره تصمیم گیری هایی که در این عرصه صورت می گرفته حساب شده بوده است.

این استاد حوزه علمیه مشهد در ادامه تشریح کرد: در مسأله محور مشارکت مردمی و نهاد مقدس آموزش و پرورش دو مصداق وجود دارد، نخست انجمن اولیا و مربیان و دیگر مدارس غیر دولتی و غیرانتفاعی است. ما  33 سال (یک قرن شرعی) در این دو نقطه که مصداق برجسته و بارز اشتراک خانواده(مردم) با نهاد مقدس آموزش و پرورش است را پشت سر گذاشته ایم اما باید بررسی کنیم که نتایج شکل گیری مدارس غیر انتفاعی و غیر دولتی چه بوده است. نتیجه شکل گیری این مدارس تربیت و آموزش دادن به یک قشر افراد نوجوان از بستر خانواده های مرفه و تبار ثروت مند و نیز افزوده شدن بر محرومیت و عقب افتادگی جوانان از تبار قشر آسیب پذیر و مستعضف بوده است؛ آن هم صرفا در جهت آموزشی و نه در جهت فرهنگی.

وی افزود: ما در دولت هایی که از اول انقلاب تا به امروز تشکیل دادیم حتی در دولت دهم که به دولت عدالت مشهور است ملاحظه کرده ایم، آن کسانی که عقب افتاده اند که قشر مستضعف بوده اند، اما در مقام اجرا و عمل می بینیم که مشاغل زود بازده سودش به جیب سرمایه داران رفته است و مسأله جریان سهام اصل 44 نتیجه اش این شد که بر قطب سرمایه ها افزود و این بدین جهت است که تمامی این مسائل ریشه در مسأله آموزش و پرورش داشته است.

آیت الله علم الهدی با ابراز این که مسأله فرهنگی مشارکت تربیت فرزند در انجمن اولیا و مربیان وجود ندارد، اذعان داشت: خانواده ها فرزندان شان را به مدرسه می برند در حالی که بر این باورند که یک خدمتکار برای بچه های خود گرفته اند و هر یک از والدین به دنبال انجام کارهای خود می باشند، در نتیجه مشارکت مدرسه و خانواده در خصوص تربیت صورت نمی گیرد.

وی با بیان این که سند تحول از این جهت که مورد پذیرش مقام رهبری است، سند بسیار زیبایی است اما مهم آن است که اجرای این اصول صورت گیرد، اظهار داشت: مشکل ما در این مملکت مشکل اجرا و مدیریتی بوده و مشکل طرح، سند و مدرک نیست؛ بنده اول انقلاب مسؤول کمیته 10 تهران بودم و بعد که مسائل جبهه پیش آمد کرد به مدت یک هفته مسؤولیتی در بسیج برای راه اندازی و حرکت بسیج به سمت جبهه داشتم در آنجا بنده را به اتاقی بردند که پر از پوشه های طرح و برنامه بود اما مشکل آن زمان مشکل مدیریتی بود نه طرح و برنامه. بنابراین مشکل ما در آموزش و پرورش مشکل اجرا است، به عنوان مثال در خصوص مشکلات اجرایی در کشور، در سال 85 شورای انقلاب فرهنگی قانون حجاب را بسیار زیبا نوشت؛ ولی یک بند از همه بندهای آن قانون تا به امروز اجرا نشده چرا که مشکل در اجرا و مدیریت است.

امام جمعه مشهد با تذکر این نکته که امروز در مسأله اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش باید ملاحظه کنیم که ضامن اجرایی شدن سیاست ها این سند چیست، بر وجود مشکل مدیریتی در مسائل خرد در کشور تأکید و در مثالی بیان کرد: در مسأله زلزله آذربایچان مدیریت دولت در تمام دنیا بی نظیر بود، ولی هنگامی که رهبری به این مناطق رفتند، مردم گفتند که ما مشکل مدیریت داریم.

وی در بخش ابتدایی سخنانش بیان کرد: اجرای گردهمایی رؤسای گروه انجمن اولیا و مربیان و کارشناسان زنان آموزش و پرورش سراسر کشور در عتبه مقدسه امام هشتم آمیخته با ضیافت و مهمانداری این امام رئوف از امتیازات و برجستگی های پربرکتی برخوردار است.

وی افزود: آن چه که در اصالت برنامه آموزش و پروروش در حوزه ارتباطات فردی و برنامه های جمعی قرار دارد توجه خاص به مقام رأفت و عصمت امام هشتم(ع) است.

وی نیز گفت: ارتباط زائر با امام معصوم یک طرفه و تنها از سوی زائر نیست بلکه از ناحیه مقدسه امام هم با زائر ارتباط برقرار می شود، اما زائر باید تشخیص دهد که آن نقطه ارتباطی که از سوی امام صورت می گیرد چه لحظه و زمانی است. هرگاه دل انسان تکان بخورد و اشکش جاری شود یعنی از سوی امام با زائر ارتباط برقرار شده است. در سوره مبارکه انعام ذکر شده است «ای پیغمبر مؤمنان که به سوی تو می آیند به آن ها سلام کن» بنابراین هنگامی کسی خدمت امام می رسد اول امام سلام می کند لذا شناختن این نقطه های ارتباطی مقام ولایت با انسان خیلی مهم است و انسان باید همان جا این زمان را به عنوان یک فرصت استفاده کند./968/پ202/س

 

ارسال نظرات