۰۷ شهريور ۱۳۹۱ - ۲۲:۲۸
کد خبر: ۱۳۶۷۸۵
حجت الاسلام ابراهیمی:

شکوفایی اقتصادی عدم تعهد در دوران مدیریت ایران

خبرگزاری رسا ـــ عضو جامعه روحانیت مبارز تهران، با اشاره به این که جنبش عدم تعهد نتوانسته است به تمامی آرمان‌ها و اهدافی که برایش تعریف شده است دست یابد، گفت: البته این جنبش حرکت‌های خوبی داشته است و انتظار می رود که با ریاست ایران این جنبش دچار تحول شود.
حجت الاسلام حسين ابراهيمي

به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا به نقل از رسالت، اجلاس عدم تعهد در تهران در حال برگزاری است. بسیاری از مقامات، کارشناسان و مسئولین کشورهای عضو وارد تهران شده اند و عده‌ای دیگر نیز ظرف همین چند روزه به تهران می‌آیند. اعضای عدم تعهد قرار است در تهران دور هم جمع شوند تا در خصوص مهمترین مسائل جهانی به بحث و گفتگو بنشینند‌ و در این میان با توجه به شرایط خاص جهان اعم از بحران اقتصادی ، موج بیداری اسلامی و... اجلاس تهران به یکی از اجلاس های ویژه عدم تعهد تبدیل شده است.در این میان به نظر می‌رسد که در اجلاس تهران باید راهکارهایی برای تجدید و احیای نقش نم در سطح بین‌المللی نیز اندیشیده شود و باردیگر این جنبش به عنوان یکی از بازیگران اصلی جهانی مطرح گردد. در همین زمینه گفتگویی را با حجت‌الاسلام و المسلمین حسین ابراهیمی عضو جامعه روحانیت مبارز و کارشناس مسائل بین المللی انجام دادیم که ما حصل آن در ذیل از مد نظرتان خواهد گذشت.

 

حجت الاسلام حسین ابراهیمی در گفت و گو با خبرنگار ما در خصوص برگزاری اجلاس سران عدم تعهد در تهران با اشاره به اینکه در دنیای امروز معنای استقلال با دهه‌های قبل تغییر کرده است گفت: در شرایط فعلی در هر کشوری استقلال بر مبنای آرمان های مردم آن کشور تعریف می‌شود اما عموما استقلال در حوزه‌های‌ سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی به معنای آن است که هر کشوری خود تصمیم گیر باشد و نظری به آن تحمیل نشود.

 

وی با اشاره به اینکه جنبش عدم تعهد نتوانسته است به تمامی آرمان‌ها و اهدافی که برایش تعریف شده است دست یابد گفت: البته این جنبش حرکت‌های خوبی داشته است و انتظار می رود که با ریاست ایران این جنبش دچار تحول شود.

 

وی با تاکید بر اینکه در دنیای امروز مسئله استقلال اقتصادی به یک مسئله راهبردی تبدیل شده است و استقلال سیاسی نیز در ذیل استقلال اقتصادی تعریف می شود خاطرنشان نمود:به نظر می رسد که جنبش عدم تعهد برای تحقق آرمان های از پیش تعریف شده خود باید به سمت استقلال اقتصادی حرکت کند و الا نمی‌تواند در برابر زورگویی‌های جریان سلطه مقاومت نماید.

 

وی با اشاره به اینکه جنبش عدم تعهد از ظرفیت های بسیار بالایی برخوردار است و در مجموع ثروت کشورهای عضو این جنبش از ایالات متحده نیز که بخش عمده ای از اقتصاد جهانی را به خود اختصاص داده است بیشتر است افزود: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از مستقل ترین کشورها اکنون در یک جنگ تمام عیار اقتصادی قرار دارد و رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز بارها بر ضرورت دستیابی به یک اقتصاد بومی و مقاومتی که در برابر فشارهای غرب مستقل است تاکید نموده اند از همین روست که می توان گفت عدم تعهد برای تضمین آینده سیاسی خود باید به دنبال تقویت همکاری‌های اقتصادی فی ما بین باشد.

 

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اقتصاد امروز جهان مبتنی بر دلار و یورو است گفت: مدیریت اقتصادی جهان طی دهه‌های گذشته در اختیار چند کشور غربی بوده است و ثمره این مدیریت نه تنها برای کشورهای جهان سوم و در حال توسعه مثبت نبوده است بلکه خود غربی‌ها نیز امروز با چالش های بسیار بزرگی در زمینه اقتصادی مواجه هستند.

 

حجت الاسلام ابراهیمی با تاکید بر اینکه بحران بزرگ اقتصادی در غرب یک فرصت مهم برای جنبش عدم تعهد برای ارائه یک مدل و الگوی جدید مدیریت اقتصاد جهانی است یادآور شد: باتوجه به اینکه اعضای این جنبش به یک نوع تازیانه خورده‌های استعمار و استکبار هستند می توانند مکانیسم هایی را برای مدیریت مشترک جهانی که در آن منافع اقتصادی بین همه تقسیم می شود تشکیل دهند.

 

وی با اشاره به برگزاری جلسات کارشناسان و وزرای اعضای عدم تعهد گفت: مطمئنا در این جلسات در خصوص مسائل اقتصاد جهانی به جد صحبت شده است و ما انتظار داریم که دوران مدیریت ایران بر غیر متعهدها دوران شکوفایی اقتصادی عدم تعهد باشد.

 

وی با اشاره به اینکه اعضای این جنبش باید شرکت های چند ملیتی بزرگی را تشکیل و جایگزین غربی ها کنند افزود:باتوجه به ظرفیت ها و زیرساخت‌های موجود در کشورهای عضو و ناظر جنبش عدم تعهد می‌توان گفت عدم تعهد الزامات تبدیل شدن به یک قدرت بزرگ اقتصادی را دارد.

 

عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز به دو پیشنهاد اخیر ایران مبنی بر ایجاد بانک مشترک بین اعضا و همچنین پول واحد اشاره کرد و گفت: این دو پیشنهاد قابلیت اجرایی شدن را دارند و اتفاقا در چند روزه اخیر رسانه‌های غربی به شدت نسبت به توافقات اقتصادی در میان اعضای نم ابراز نگرانی کرده اند.

 

حجت الاسلام ابراهیمی با تاکید بر اینکه هراس غرب از برگزاری اجلاس سران در تهران به دلیل همین رویکردهای فعالانه و روبه جلوست خاطرنشان کرد:بنده شخصا امیدوار هستم که این اجلاس به دلیل برگزاری در کانون مقاومت اسلامی یعنی تهران با نظر لطف و رحمت خداوند همراه شود و توافقات خوبی برای مقابله با جریان‌های سلطه و زورگوی بین المللی گرفته شود.

 

وی با تاکید بر اینکه از بین بردن ریشه ظلم و تبعیض از آرمان‌های ملل مستضعف از ابتدای تاریخ تاکنون بوده است گفت: امیدواریم که برگزاری جنبش عدم تعهد در تهران آن هم با حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی و بیانات را‌هگشای آنها یک گام برای دستیابی به این هدف والا و الهی باشد.

 

حجت الاسلام ابراهیمی با اشاره به اینکه مطمئنا بیانات مقام معظم رهبری در اجلاس سران راه‌های تازه ای را در پیش روی جنبش عدم تعهد می‌گشاید گفت: به قطع می‌توان گفت اگر تنها یک کشور در جهان وجود داشته باشد که به معنای واقعی کلمه غیر متعهد به نظام های سلطه است آن جمهوری اسلامی ایران است.

 

این کارشناس مسائل بین المللی با اشاره به اینکه ایران اسلامی امروز همچون سه دهه قبل بر روی آرمانِ‌های انقلاب پای فشاری می‌کند گفت: خط مدیریت و رهبری مقام معظم رهبری دقیقا منطبق بر ممشای رهبری امام خمینی (ره) است و از همین رو امروز نیز ایران اسلامی با وجود چالش های بسیار از گردنه‌ها به سلامت عبور می‌کند و به یک الگو برای جهان تبدیل شده است.

 

وی در بخش پایانی این گفتگو با اشاره به میزبانی تهران در اجلاس سران عدم تعهد گفت: ایران با یک دیپلماسی قوی می‌تواند ماهیت تبلیغات سوء و غیر واقعی دشمنان را آشکار و از این اجلاس برای کم اثر کردن تحریم‌های اقتصادی استفاده کند.

 

 عضو پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هشتم ، مهمترین دستاوردهای مورد انتظار از این اجلاس را تقویت مشارکت بیشتر ایران در صحنه جهانی ، بخصوص با کشورهای عضو این جنبش دانست و گفت: کشورهای غربی همواره ادعای انزوای جمهوری اسلامی ایران را مطرح می‌کنند، اما ایران هرگز در انزوا نبوده و سطح روابط گسترده کشور ما با اکثریت کشورها این مسئله را نقض می‌کند./971/پ202/ج 

ارسال نظرات