۰۹ شهريور ۱۳۹۱ - ۰۹:۲۹
کد خبر: ۱۳۶۹۱۶

شانزدهمین اجلاس سران عدم تعهد با حضور رهبر معظم انقلاب آغاز شد

خبرگزاری رسا ـ شانزدهمین اجلاس سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد، از دقایقی پیش با حضور حضرت آیت الله خامنه ای ولی امر مسلمین در محل سالن اجلاس سران در تهران آغاز به‌کار کرد.
حضور رهبر معظم انقلاب در اجلاس غيرمتعهدها
 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، شانزدهمین اجلاس سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد دقایقی پیش با حضور حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی آغاز به کار کرد.

کارشناسان و فعالان سیاسی، بیانات راهگشای رهبر فرزانه انقلاب اسلامی را افق جدیدی برای ترسیم آینده جهان می‌دانند؛ همان گونه که سخنان و دوراندیشی های ایشان تاکنون نقشه راه و سیاست راهبردی اجلاس‌های مختلفی بوده است.
تجربه نشان داده است هر زمان که حضرت آیت الله خامنه ای در نشست‌ها و اجلاس‌های مختلف حضور یافته و به ایراد سخنرانی پرداخته‌اند، رهنمودها، ایده‌ها و طرح‌های نوینی را مطرح کرده‌اند که عملیاتی کردن آنها، به طور حتم برون رفت از مشکلات منطقه و جهان را به دنبال داشته و خواهد داشت.
اجلاس سران عدم تعهد در حالی در تهران در حال برگزاری است که دنیای استکبار با بکارگیری همه امکانات تبلیغاتی و رسانه ای خود در روزهای قبل کوشید تا با اعمال فشار به کشورهای مختلف مانع از حضور آنان در نشست تهران شود اما حضور هیات های بلندپایه از 120 کشور جهان نشان‌ دهنده نفوذ، اقتدار و قدرت تاثیرگذاری جمهوری اسلامی است و بدون شک بیانگر این واقعیت است که جهان به سمت تغییر مناسبات جهانی در حال حرکت است.
پس از سخنرانی حضرت آیت الله خامنه ای ولی امر مسلمین به عنوان سخنران ویژه اجلاس، محمد مرسی رییس جمهور منتخب مصر به ایراد سخن خواهد پرداخت و سپس ریاست شانزدهمین اجلاس جنبش عدم تعهد به جمهوری اسلامی ایران واگذار می شود.
محمود احمدی نژاد رییس جمهور کشورمان سخنران دیگر بزرگ ترین رویداد سیاسی امروز دنیا خواهد بود؛ همچنین دبیرکل سازمان ملل متحد نیز سخنران دیگر اجلاس شانزدهم خواهد بود.
حدود 30 تن از مقامات بلندپایه لشکری و کشوری از جمله سران قوا، آیت‌الله محمدرضا مهدوی‌کنی رئیس مجلس خبرگان رهبری و آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام از جمله مدعوین ویژه مراسم افتتاحیه این اجلاس هستند.
در این اجلاس که پس از اجلاسیه‌های سازمان ملل بزرگ‌ترین و وسیع‌ترین نشست سران کشورهاست، 3 پادشاه، 24 رئیس‌جمهور، 8 نخست وزیر، 9 معاون رییس جمهور، 2 رئیس مجلس و 9 نماینده ویژه از کشورهای عضو جنبش عدم تعهد حضور خواهند یافت.
همچنین دبیرکل سازمان ملل متحد، دبیرکل اتحادیه عرب، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی نیز برای شرکت در اجلاس شانزدهم «نم» به تهران سفر کرده‌اند.
دو روز گذشته نیز نشست وزرای خارجه کشورهای عدم تعهد در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد که در این نشست‌ ها، بیش از 50 وزیر خارجه به تبیین دیدگا‌ه‌های خود درباره مهم‌ترین مسائل روز جهان پرداختند که تعداد آنان با توجه به وزرای خارجه همراه هیئت‌های تازه‌ وارد به 80 نفر ارتقاء خواهد یافت.
وزرای خارجه و نمایندگان سیاسی کشورها در این دو روز پیش نویس سند اجلاس را که روزهای پنجم و ششم شهریورماه جاری در نشست کارشناسان ارشد مورد بررسی و تصویب قرار گرفته بود، مورد بازنگری قرار دادند و به گفته عباس عراقچی معاون آسیا و اقیانوسیه وزیر امور خارجه تعداد بندهای این پیش نویس از 688 بند به 701 بند افزایش دادند که در سه فصل موضوعات جهانی و بین المللی، توسعه حقوق بشر و اقدامات غرب و ناتو از چند ماه قبل با تشکیل جلساتی در نیویورک مورد بحث و بررسی قرار گرفت و سند آن پس از ارایه به اجلاس شرم الشیخ، در اجلاس کارشناسان ارشد و وزرای خارجه کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در تهران بررسی و به تصویب رسید تا در اجلاس سران به عنوان مرحله نهایی، بررسی شود و به تصویب اعضا برسد. /924/پ203/ج
ارسال نظرات