۱۲ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۲:۵۶
کد خبر: ۱۳۷۲۴۰
آیت الله مهدوی کنی:

آثار ماندگار علامه شهیدی حاصل تلفیق دیدگاه‌های حوزوی و دانشگاهی است

خبرگزاری رسا ـ آیت الله مهدوی کنی در پیامی به کنگره علامه شهیدی آورده است: نوشته‌های این بزرگ مرد شیوه تحقیق منصفانه علمی و منتقدانه را آموزش می دهد و آن چه بیش از همه بر شاگردان و علاقه‌مندانش تأثیر گذاشته و می‌گذارد رفتار و کردار منطبق بر گفتار او است.
آيت‌الله مهدوي کني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله مهدوی کنی، رییس مجلس خبرگان رهبری در پیامی به همایش علامه سید جعفر شهیدی گفت: علامه سید جعفر شهیدی یکی از بزرگان و مفاخر علی شهرستان بروجرد، ایران اسلامی و بلکه جهان اسلام است.

آیت الله مهدوی کنی در این پیام با بیان این که آن چه پیش و بیش از همه ویژگی‌های این بزرگ مرد جلب نظر می‌کند صداقت در رفتار و گفتار اوست، اظهار داشت: علامه شهیدی به آن چه می گفت از صمیم قلب باور داشت و همان‌گونه عمل می‌کرد که سخن می گفت. این صفت بسیار والا و ارزشمند سبب شده که کلامش تاثیر گذار و کارساز باشد.

وی در ادامه پیام خود آورده است: تحصیل در حوزه و دانشگاه توفیقی بود که با تلفیق دیدگاه‌های حوزوی و دانشگاهی به این اندیشمند بزرگ نگاهی منتقدانه آثار ماندگار خویش را پدید آورد.

رییس مجلس خبرگان رهبری افزوده: علامه شهیدی با بازنگری اصول اعتقادی و باورهای موروثی خود و نگاه نقادانه و ژرف به تاریخ اسلام و زندگی پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) آثار ماندگاری همچون تاریخ تحلیلی اسلام را به جامعه عرضه داشت.

وی خاطرنشان کرد: ارزش و اهمیت این آثار از چاپ‌های متعدد آنها کاملاً آشکار است طوری که تاریخ تحلیلی اسلام و پس از پنجاه سال بیش از چهل بار تجدید چاپ شد و اثر ارزشمند دیگرش زندگی حضرت فاطمه‌(ص) نه تنها بیش از پنجاه بار به چاپ رسیده که به عنوان متن درسی رسمی حوزه علمیه خواهران برگزیده شده است .

آیت الله مهدوی کنی در ادامه پیام خود تصریح کرد: سرچشمه توجه محققان و مردم عامی جامعه به این آثار نه تنها حاصل نگاه منتقدانه، علمی و بی شائبه ایشان به تاریخ است؛ بلکه نشان دهنده شخصیت وارسته و صداقت او است.

وی خاطر نشان کرد: علاوه بر این شیوایی بیان و رسایی کلام وی توجه عام و خاص را به آثار این بزرگ مرد علم و عمل جلب نموده است شخصیت علمی علامه شهیدی ابعاد گوناگون و متنوعی دارد وی در زمینه تاریخ ادبیات فارسی و عرب و اسلام شناسی تبحر خاصی داشته است و در هر زمینه ای که به تحقیق پرداخته اند شایستگی و لیاقت خود را به اثبات رسانده اند.

وی در قسمتی دیگر از پیام خود آورده است: همکاری مستمر این ارزشمند وارسته با موسسه لغتنامه دهخدا ، شرح مثنوی و تحقیق و پژوهش در تاریخ اسلام تلاش صادقانه وی در زمینه تقریب مذاهب اسلامی گواه و شاهدی صادق بر این مدعاست این عالم اندیشمند ارجمند یکی از مفاخر علمی مذهبی ، ادبی ایران اسلامی و جهان تشییع است . بخش اعظم آثار وی به زندگی معصومین (ع) اختصاص دارد که عمق باور ایشان به مذهب بر حق شیعه اثنی عشری را نشان می دهد.

آیت الله مهدوی کنی ابراز داشت: یکی شیعه واقعی که ضمن پافشاری بر اعتقادات خود به وحدت مسلمانان توجه نشان می دهد و برای همین که در زمینه تقریب مذاهب نیز فعالیت داشته اند. هر چند نوشته های این بزرگ مرد شیوه تحقیق منصفانه علمی و منتقدانه را آموزش می دهد آنچه بیش از همه بر شاگردان و علاقه‌مندانش تأثیر گذاشته و می گذارد رفتار و کردار منطبق بر گفتار او است.

رییس مجلس خبرگان در پایان پیام خود خاطرنشان کرد: صداقت در کلام و عمل و از همه مهم‌تر کار برای رضای خدا برای رسیدن به مقام و شهرت سبب مقبولیت وی در میان همه اقشار اعم از دانشگاهی، حوزوی گردیده است./9464/د101/س

 

ارسال نظرات