۱۲ شهريور ۱۳۹۱ - ۲۱:۵۶
کد خبر: ۱۳۷۳۲۴
صدای آمریکا:

حضور بان کی مون در اجلاس تهران برای اعمال فشار روی ایران بود

خبرگزاری رسا ـ برپائی با شکوه و موفقیت‌آمیز اجلاس غیرمتعهدها در تهران و حضور بان کی مون در آن، ایران را در آزمونی دیگر سرافراز کرد لکن شبکه‌های ماهواره‌ای که نمی توانستند خشم خود را از این مساله پنهان کنند با پرداختن به مسائل حاشیه‌ای سعی در پنهان کردن موفقیت بزرگ تهران دارند.
صداي آمريكا

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، مدتها قبل از شروع اجلاس غیر متعهدها در تهران، شبکه های ماهواره ای با تبلیغات وسیع اعلام کردند که جز چند کشور کوچک و بی تأثیر، ایران مهمان دیگری نخواهد داشت.


همه دنیا بسیج شدند تا از حضور بان کی مون در تهران جلوگیری کنند، اما با همه این تفاسیر، اجلاس با عظمت و شکوه بسیار در مقابل نگاه بهت زده غرب برگزار و ثمرات بسیار ارزشمندی برای ایران به ارمغان آورد. سران غرب که منتظر بودند تا با شکست اجلاس، بزم شادی به پا کنند به یکباره رخت عزا به تن کردند. اظهارات برخی افراد شاید نشانگر شدت عصبانیت آنان از موفقیت اجلاس تهران و حضور بان کی مون در آن باشد. آنجا که «مایکل مندل باوم» کارشناس سیاست خارجی در دانشگاه هاپکیتر آمریکا و مشاور مشترک بوش و اوباما چند ساعت پس از اجلاس به شبکه تلویزیونی ABC گفت: باید این واقعیت تلخ را پذیرفت که حضور آقای بان کی مون در اجلاس تهران و سکوت وی در برابر اتهاماتی که به آمریکا و اسرائیل زده شد بسیار تأسف بارتر از آن بود که انتظار آن می رفت.


همچنین نتانیاهو در این باره با عصبانیت گفت: در اجلاس تهران و در مقابل چشم و گوش آقای بان کی مون از اسرائیل به عنوان «گرگ درنده»، «دولت جعلی» و «کشوری که محکوم به سقوط است» یاد شد و او با سکوت خود بر آن مهر تأیید زد.

 

این عصبانیت آنقدر شدید بود که طی دو روز گذشته شبکه صدای آمریکا به هذیان گویی روی آورده و اصلاً صورت مساله را پاک کرده و حضور دبیر کل سازمان ملل در ایران، شرکت وی در اجلاس تهران و نیز دیدار وی با رهبر معظم انقلاب را صرفاً برای اعمال فشار بیشتر روی ایران در رابطه با مسئله هسته ای خواند. /9161/ت302/ع

ارسال نظرات