۱۳ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۴:۳۸
کد خبر: ۱۳۷۳۵۲

چند خبر کوتاه از آذربایجان شرقی

خبرگزاری رسا ـ ارتفاع مناره‌های بزرگ مسجد تاریخی جامع تبریز به دلیل آسیب در زلزله‌ اخیر و خطرات احتمالی، اصلاح و کوتاه خواهند شد.
اخبار کوتاه

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، تراب محمدی، رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی به همراه کارشناسان و مهندسان فنی و ساختمانی در بازدید از حوزه علمیه طالبیه و مسجد جامع تبریز اظهار داشت: حداقل 20 میلیارد ریال خسارت به آثار تاریخی شهرستان های اهر و ورزقان وارد شده است.

 

وی با بیان این‌که میزان خسارت وارده به آثار تاریخی شهر تبریز بسیار جزئی بوده است، خاطرنشان کرد: کارشناسان میراث فرهنگی استان و پس از آن کارشناسان کشوری از نخستین روز پس از زمین لرزه در مناطق آسیب دیده حضور یافته و طی چندین نوبت حضور در آثار ثبتی و تاریخی شهرستان های اهر، هریس و ورزقان میزان آسیب های وارده به این ابنیه را بررسی کردند.

 

محمدی تشکیل کارگروه ویژه مرمت و بازسازی آثار تاریخی آسیب دیده از زلزله در آذربایجان شرقی را در راستای بررسی دقیق خسارات وارده و مرمت اصولی و سریع این آثار دانست و افزود: در زلزله اخیر گنبدخانه مقبره شیخ شهاب الدین اهری، بازار تاریخی اهر، خانه قاسم خان اهری، خانه عطایی، کاروانسرای گویجه بل و گوی درق در شهرستان اهر و خانه امیر ارشد در شهرستان ورزقان، آثار و ابنیه تاریخی آسیب دیده از زمین لرزه در آذربایجان شرقی را تشکیل می دهند.

 

وی در ادامه با ارزیابی آسیب دیدگی‌ بخشی از حوزه علمیه طالبیه در جریان زلزله 2/6 ریشتری 21 مرداد گفت: مطالعات کارشناسی برای اصلاح و کوتاه شدن مناره‌های بزرگ ورودی مسجد جامع تبریز آغاز شده و پیش‌بینی می شود طی روزهای آینده عملیات کاهش ارتفاع و استحکام‌بخشی مناره‌های بزرگ این مسجد تاریخی آغاز شود.

 

محمدی ادامه داد: بنا به نظر کارشناسان داخلی و خارجی، استحکام مناره‌های مسجد جامع کافی نیست و بر  این اساس اگر زلزله‌ای رخ دهد و این مناره‌ها تخریب شوند، سقوط آوارهای حاصل از این بنا زلزله‌ای بزرگ در مناطق اطراف ایجاد خواهد کرد.

 

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی همچنین از آغاز مرمت بازار تاریخی شهر اهر خبر داد و گفت: با توجه به مصوبات هیئت دولت و حضور مدیران سازمان مرکزی، ضمن تلاش برای تامین اعتبارات مورد نیاز، مرمت بازار تاریخی اهر آغاز شد.

 

وی تشریح کرد: علاوه بر بعد تاریخی این اثر، با توجه به نقشی که این بازار در اقتصاد شهرستان اهر و منطقه ارسباران دارد، بازسازی و گشوده شدن سریع این بازار در دستور کار سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی قرار دارد، از این رو تلاش داریم در کوتاه‌ترین زمان ممکن، امکان استفاده مجدد از مغازه ها برای صاحبان مشاغل و مردم فراهم شود.

 

رییس شورای فنی ثبت آثار تاریخی و فرهنگی استان در فهرست آثار ملی با اشاره به آسیب 30 الی 35 درصدی وارد شده به بازار اهر بر اثر زلزله، یادآور شد: معماری بازار تاریخی اهر مشابه بازار جهانی تبریز است، که از نظر وسعت نیز پس از بازار تبریز بزرگترین بازار مسقف بهم چسبیده آذربایجان شرقی محسوب می شود.

 

محمدی با بیان اینکه مرمت پیش از زمین لرزه در برخی از نقاط بازار اهر در جریان بود، تصریح کرد: این بازار از چهار راسته اصلی تشکیل شده که پیش از زمین لرزه 80 درصد مرمت راهروهای اصلی به اتمام رسیده بود که این بخش های مرمت شده در جریان زلزله آسیبی ندیده اند.

 

محموله کمک های دولت ایتالیا برای زلزله زدگان وارد تبریز شد

 

مسؤول دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در آذربایجان شرقی گفت: محموله کمک های انسان دوستانه دولت و مردم ایتالیا برای زلزله زدگان آذربایجان شرقی امروز وارد فرودگاه تبریز شد.
سید احمد نعمتی ادامه داد: این کمک ها بوسیله یک فروند هواپیمای اختصاصی باری آنتونوف 26 امروز با حضور آلبرتو برادینی، سفیر ایتالیا در تهران از طریق فرودگاه تبریز وارد و برای تحویل به زلزله زدگان اخیر در اختیار جمعیت هلال احمر قرار گرفت.
وی ادامه داد: محموله کمک های انسان دوستانه ایتالیا شامل چادر گروهی، مخزن آب، سرویس های بهداشتی صحرایی و ژنراتور برق به وزن 15تن است.

 

کسب مقام دوم بخش حفظ پنج جزء قرآن کریم توسط کارمند دانشگاه هنر اسلامی تبریز

 

محمد گرامی، کارمند دانشگاه هنر اسلامی تبریز در دومین دوره مسابقات قرآن کریم کارکنان دانشگاه ها و پژوهشگاه های سراسر کشور در بخش حفظ پنج جزء قرآن کریم، مقام دوم را کسب کرد.
این مسابقات با هدف افزایش گستره فعالیت های قرآنی در مراکز دانشگاهی و اسلامی کردن فضای دانشگاه ها با محوریت قرآن کریم و با حضور بیش از 1600 نفر از کارکنان دانشگاه ها و پژوهشگاه های سراسر کشور در دانشگاه صنعتی شاهرود برگزار شد .

 

دولت 6 هزار کانکس برای اسکان زلزله‌زدگان ارسباران اختصاص دهد

 

علی‌اکبر پورجمشیدیان، فرمانده سپاه عاشورای آذربایجان شرقی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: پیشنهاد می‌شود دولت 6 هزار کانکس ساخته و به منطقه ارسال کند که اگر تا قبل از فرا رسیدن فصل سرما توانستند در خانه‌های خود اسکان یابند که هیچ وگرنه به صورت موقت در این کانکس‌ها اسکان داده شوند، افزون بر اینکه این کانکس‌های ساخته شده در دیگر حوادث غیرمترقبه نیز مورد استفاده خواهند بود.
وی با تأکید بر اینکه سپاه و بسیج هیچ ادعایی در خدمت‌رسانی به زلزله‌زدگان ندارد، گفت: معتقدیم بخشی از کار را عهده‌دار شدیم و بسیجیان به همراه پاسداران از نخستین ساعات وقوع حادثه در منطقه حضور داشتند که در مسائلی از جمله ایجاد امنیت، امدادرسانی، اعزام گروه‌های جهادی، درمانی و فرهنگی نقش‌آفرین بوده‌اند.
 پورجمشیدیان با اشاره به فعالیت ویژه بسیج طلاب در مناطق زلزله‌زده گفت: بر اساس مجوزی که از سوی نماینده ولی‌فقیه در استان اخذ شد، تشریفات دینی و دفن اموات با فعالیت طلاب و روحانیان بسیجی صورت گرفت که سرعت عمل نیروهای اعزامی در نوع خود کم‌نظیر بوده است./935/د101/ب
ارسال نظرات