۱۹ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۳:۲۹
کد خبر: ۱۳۷۹۹۷

طرح آمریکا و انگلیس برای تجزیه افغانستان

خبرگزاری رسا ـ براساس این طرح جنجالی که در لندن و واشنگتن مورد بحث است، افغانستان به هشت قلمرو حکومتی مجزا تقسیم می شود که برخی از آنها به طور بالقوه تحت حاکمیت طالبان خواهد بود.
افغانستان


به گزارش خبرگزاری رسا، یکی از اعضای  محافظه کار پارلمان انگلیس طرحی جنجالی برای تجزیه افغانستان تنظیم کرده است  که بر اساس آن  افغانستان به هشت منطقه  کابل، قندهار، هرات، مزار شریف، قندوز، جلال آباد، خوست و بامیان تقسیم  خواهد شد .


در  طرح موسوم به «طرح سی» برای آینده افغانستان، اصلاحاتی مطرح شده است که نقش حامد کرزای رییس جمهور را به یک مقام تشریفاتی تنزل می دهد.


در این طرح که  به دست  توبیس الیوود عضو محافظه کار پارلمان انگلیس و یکی از معاونان وزارت خارجه این کشور تنظیم شده ، هشدار داده شده است اگر افغانستان به حال خود رها شود، آینده ای تیره پیش روی دارد.


الیوود ادعا می کند، یک کشور «چند منطقه ای شده» تحت کنترل یک نخست وزیر قدرتمند به حل مشکل ضعف حکومت، مناقشات قبیله ای و فساد مالی کمک خواهد کرد، معضلاتی که بسیاری نگرانند  با خروج نیروی کمک امنیت بین المللی در پایان سال دو هزارو دوازده، افغانستان را گرفتار هرج و مرج کند.


منابع ارشد دولت انگلیس تایید کردند،« طرح سی» برای پیدا کردن یک راه حل سیاسی  برای افغانستان به ویلیام هیگ وزیر خارجه انگلیس ارائه شده و با مقامات کاخ سفید درباره آن بحث و گفتگو شده است. الیوود همچنین درباره این طرح با مقامات دولت پاکستان در لندن گفت‎وگو کرده است.


اما کارشناسان از تلاش برای تحمیل یک نظام دموکراتیک بر افغانستان انتقاد  کرده اند و تاکید دارند رهبران نیروی ائتلاف باید بر یک راهبرد خروج نظامی متمرکز باشند که به آنها امکان دهد نیروهایشان را تا ضرب الاجل سال دو هزار و چهارده از  افغانستان خارج کنند.


با وجود برخی انتقادها از این طرح، الیوود که اکنون معاون پارلمانی دیوید لیدینگتون وزیر مشاور وزرات خارجه انگلیس است، ادعا می کند   یک راه حل سیاسی حتی اگر طالبان را شامل شود، برای تضمین ثبات دراز مدت در افغانستان ضروری است.


 وی به ایندی پندنت گفت: طالبان در گفت‎وگوهای ثمربخش وارد نخواهد شد مگر آن که یک راه سیاسی عملی برای امکان مشارکت آنها وجود داشته باشد.


به گفته وی، در این راه حل یک ساختار کمتر متمرکز سیاسی در نظر گرفته شده است که منعکس کننده ترکیب نژادی و کانونهای اقتصادی دیرینه افغانستان و منافع منطقه ای طالبان است و امکان دارد  مشوق آنها به سمت یک راه حل سیاسی باشد.


طبق این طرح، افغانستان به هشت منطقه مستقر پیرامون کانونهای اقتصادی کابل، قندهار، هرات، مزار شریف، قندوز، جلال آباد، خوست و بامیان تقسیم می شود. این نواحی تحت اداره شورایی قرار خواهد داشت که نماینده گروههای نژادی است و تحت نظارت یک یا چند کشور خارجی قرار دارد. الیوود همچنین ادعا می کند ایجاد یک سمت نخست وزیری با توجه به اختیارات ناهمگونی که هم اکنون در دست رییس جمهورافغانستان است، به کاهش نگرانی ها در خصوص مردی که تقریبا به مدت هشت سال در تصدی امور بوده است، ‌کمک خواهد کرد.


اما توماس روتینگ یکی از مدیران شبکه تحلیلگران افغانستان، می گوید: تقسیم این کشور به چنین مناطقی موجب قدرت گرفتن گروه هایی خواهد شد که  «دلالان محلی (یا منطقه ای) قدرت» خوانده می شوند و قبلا موسوم به «جنگ سالار»  بودند و سوء حکومت آنها بین سالهای 1992 تا 1996 منجر شد طالبان به قدرت برسد./994/ت101/ک

ارسال نظرات