مبارزه امام صادق با جریانات انحرافی
حجتالاسلام محرمی عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی امامخمینی(ره) درگفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا گفت: امامصادق(ع) چه قبل از حکومت عباسیان و چه بعد از حکومت عباسیان مبارزات سیاسی چشمگیری نداشتند، اما با جریانات انحرافی مقابله میکردند.
وی در ادامه افزود: دراین زمان امام (ع) بیشتر مشغول فعالیت علمی بودند و مرجعیت علمی کلان یافتند.
حجتالاسلام محرمی اظهار داشت: درزمانی که قیامهای عباسیان در حال شکلگیری و حکومت بنیامیه درحال واژگونی بود دو نفراز رهبران عباسیان از امام صادق درخواست کردند که حضرت رهبری این نهضت رابرعهده بگیرد، یکی ابوسلمه خلال«رهبرسیاسی قیام عباسی که وزیر آلمحمد بود» و دیگری ابومسلم خراسانی«رهبر نظامی عباسی که امیرآل محمد بود»هر دوی اینها امام (ع)را دعوت کردند ولی امام قبول نکرد و حتی در پاسخ به پیکی که نامه ابوسلمه را آورده و جواب نامه را خواسته بود، نامه را سوزاند و فرمود«جواب همین بود».
حجت الاسلام محرمی بیان داشت: امام صادق(ع) مدل حرکتی که انقلابی باشد انجام نداد ودلیل آن بنا بر روایات نبود یاران و نیروی لازم بودهاست.
استاد مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع)ابراز داشت: درزمان بنیامیه«محمد نفس زکیه» ازسادات حسنی قیام کردند و امام با قیام اینها موافق نبود، زیرا این قیامها مبتنی بر اصول زیدی و اساس و مبنای انحرافی بود و امامت رابر اساس مبنای زیدی قبول داشتند.
وی خاطر نشان کرد: حضرت امام صادق(ع) با قیام محمد نفس زکیه که خودش را«امام مهدی» می خواند مخالفت کرده و آنان را تایید نکردند.
این پژوهشگر حوزوی یادآور شد: امام صادق(ع) دریک مجمع عمومی که بنیهاشم در«ابواء» تشکیل داده بودند با مسأله امام مهدی بودن محمد نفس زکیه مخالفت کردند. از اینرو میتوان گفت امام(ع) با انحرافات مبارزه میکردند.
حجتالاسلام محرمی بیان داشت: درعصر حکومت عباسی هم امام(ع) آن مدل مبارزات سیاسی را نداشتند، در حقیقت حضرت بهانهای برای فشار به ایشان و دیگر شیعیان به بنیعباس ندادند.
وی تصریح کرد: منصور عباسی درزمان حکومتش جاسوسانی را به مدینه فرستاد و پولهایی به آنان داد تا از سوی مردم خراسان به بنیهاشم بدهند، یک نفر از آنان به نزد حضرت آمد، حضرت به او فرمود«به منصور بگو اینها«بنی هاشم» ازبستگان تو نیستند که پول برایشان می فرستی و اینها تازه ازظلم وجور بنی امیه آزاد شدهاند، آنان را اذیت نکن».
این استاد حوزه و دانشگاه تأکید کرد: بنیعباس پس از شهادت امام(ع) جریان رسمی شدن مذاهب را با هدف از بین بردن جایگاه امام راه انداخت، این در حالی بود که منصور از مخالفان مذاهب حنفی و مالکی بود اما به جهت اینکه جایگاه علمی امام به دست جانشین او نیفتد مذهب رسمی را «حنفی ومالکی » اعلام کرد تا دیگر کسی غیر از اینها حق فتوا دادن نداشته باشدو کسی جای امام صادق(ع) را نگیرد.
حجت الاسلام محرمی در ادامه افزود: یکی ازکارهای که امام صادق(ع) انجام داد راهاندازی تشکیلات پنهانی وکالت برای ارتباط با شیعیان بود، زیرا حکومت در حذف نزدیکان و وکلای امام شدت عمل به خرج میداد،درهمین راستا یکی ازوکلای امام به نام «معلب بن خنیس» به دستور فرماندار مدینه کشته شد وحضرت فرماندار وقت مدینه را لعن کردند.
وی در پایان گفت: دوران امامصادق(ع) دوران ویژهای بوده است و فعالیتهای نهاد وکالت به صورت مخفی انجام میشد، از اینرو فقه تشیع، تبلیغ تشیع، کلام تشیع، تاحدودی مخفی بودهاست./905/ت302/ن