۲۱ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۵:۵۶
کد خبر: ۱۳۸۳۲۶
عضو هیأت مدیره انجمن کلام حوزه:

نقش امام صادق در پویایی فرهنگ و تمدن بزرگ اسلامی بی‌بدیل است

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت مدیره انجمن کلام اسلامی حوزه، نقش امام صادق‌(ع) را در ایجاد و پویایی فرهنگ و تمدن بزرگ اسلامی به ویژه در مبارزه با انحرافات، تبیین احکام اسلام و تربیت شاگردان بسیار، بی‌بدیل توصیف کرد.
حجت الاسلام رضا برنجكار رييس پرديس قم دانشگاه تهران

حجت‌الاسلام رضا برنجکار، مسؤول گروه کلام و فلسفه دانشکده علوم حدیث در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، نقش امام صادق‌(ع) را در ایجاد و پویایی فرهنگ و تمدن بزرگ اسلامی به ویژه در مبارزه با انحرافات، تبیین احکام اسلام و تربیت شاگردان بسیار، بی‌بدیل توصیف کرد.

 وی در تبیین اهمیت نقش برجسته امام صادق‌(ع) در احیای مذهب شیعه، گفت: معتقدیم مکتب شیعه تبیین کننده دین خاتم و جهانیت اسلام و در واقع همان تقریر درست و کامل مکتب اسلام است که از سوی امام صادق‌(ع) به عنوان مؤسس مکتب پایه‌گذاری و به عنوان مکتب جعفری شناخته شده است.

 

عضو هیأت مدیره انجمن کلام اسلامی حوزه اظهار داشت: امام صادق‌(ع) نه تنها نقش مهمی در تبیین مکتب شیعه داشتند بلکه علمای سایر مکتب‌های کلامی و مذاهب فقهی اهل سنت مانند مذهب مالکی، حنبلی، شافعی و حنفی به صورت مستقیم یا با واسطه از محضر ایشان استفاده کرده و بهره‌ها برده‌اند.

 

وی با بیان این‌که نقش محوری امام صادق‌(ع) در تشیع روشن و در غیر تشیع هم تأثیر گذاشته است، افزود: آن حضرت در زمانی بین دو حکومت بنی‌امیه و بنی‌عباس و در اوایل حکومت بنی‌‌عباس که هنوز قدرت کامل پیدا نکرده بود، با استفاده از فرصت‌های به دست آمده، فعالیت‌های علمی گسترده‌ای را آغاز کردند.

 

حجت‌الاسلام برنجکار گفت: امام صادق‌(ع) سعی کردند انحرافاتی را که تا زمان ایشان در اسلام به وجود آمده بود با مطرح کردن بحث‌های اعتقادی، فقهی، اخلاقی و روش‌شناختی از بین ببرند و معارف اسلامی را که از طریق پیامبر اکرم‌(ص) و امام علی‌(ع) و امامان دیگر تا به ایشان رسیده بود، ترویج و تبیین کنند.

 

وی در ادامه تربیت شاگردان بسیار از سوی امام صادق‌(ع) را حتی از تبیین و ترویج معارف اسلام مهم‌تر دانست و تصریح کرد: هر یک از این شاگردان در ابعاد مختلف استادی شدند و در منطقه‌هایی مانند کوفه، بصره و بغداد به تبیین معارف دین پرداختند و در واقع راه ایشان در یک مقیاس گسترده‌تری ادامه پیدا کرد.

 

مسؤول گروه کلام و فلسفه دانشکده علوم حدیث با اشاره به دانش‌گستری امام صادق‌(ع) در رشته‌های مختلف فقه، فلسفه، کلام و علوم طبیعی، ابراز داشت: امام‌ صادق‌(ع) مسائل‌ فقهى‌ و علمى‌ و کلامى‌ را که‌ پراکنده‌ بود، به‌ صورت‌ منظم‌ درآورد و در هر رشته‌ از علوم‌ و فنون‌ شاگردان‌ زیادى‌ تربیت‌ کرد.

 

وی با بیان این‌که ابعاد شخصیتی امام صادق‌(ع) بسیار گسترده است، گفت: یکی از ابعاد سیاسی فرهنگی امام صادق‌(ع) که در سیره عملی آن حضرت نیز به چشم می‌خورد، بحث‌ اتحاد بین مسلمانان و جلوگیری از تفرقه است؛ آن حضرت به شیعیان تأکید می‌کردند در هنگام حج، پشت سر جماعت اهل سنت نماز بخوانند.

 

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: امام صادق‌(ع) از نظر علمی نقش بسیار ارزنده‌ای در نزدیک شدن شیعه و اهل سنت به یکدیگر داشتند، وقتی به حج تشریف می‌بردند، برای پاسخ‌گویی به سؤالات مردم و با هدف برقراری ارتباط روحی، فرهنگی و علمی بین مسلمانان، در مسجدالحرام می‌نشستند و به همین سبب بخش عظیمی از اعتقادات اهل سنت را تصحیح کردند.

 

وی خاطرنشان کرد: امام صادق‌(ع) با برقراری ارتباط علمی و با هدف زنده نگه داشتن و نجات دین اسلام و جلوگیری از تحریف و تبیین معارف و اعتقادات، توانستند با تقریب بین مذاهب، معارف درست را به همه فرقه‌ها منتقل و این اختلاف‌ها را کم کرده و جلوی سلطه کفار بر جهان اسلام را بگیرند. /920/ت302/ن

ارسال نظرات