۲۱ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۹:۵۲
کد خبر: ۱۳۸۳۶۱
عضو هیأت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب:

تمدن جدید براساس دیدگاه اخلاقی و دینی محکوم است

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب با بیان این‌که تمدن جدید براساس دیدگاه اخلاقی و دینی محکوم است، گفت: مسأله مدرن کردن دنیا که در دو قرن اخیر بر جهان حاکم بوده، کاملا مورد تردید قرار گرفته است.
نشست علمي تخصصي جايگاه معارف قرآن در منظومه معرفت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمد مسجدجامعی، عضو هیأت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب در نشست علمی بررسی تحلیلی اخبار حوادث آینده عراق و خاورمیانه که عصر سه‌شنبه 21 اردیبهشت‌ماه در سالن همایش‌های پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم برگزار شد، به ارائه دورنمای کلی از وضعیت جهان، آن‌گونه که در نظر دیگران هست، پرداخت.

 

وی افزود: اندیشه آخرالزمان از نکاتی است که در بین یک سلسله از ملت‌ها به ویژه مسیحیان وجود دارد و اصطلاح «ضد مسیح» که در فارسی به دجال ترجمه شده در کتاب مقدس آمده است، اما واقعیت آن است که پیروان هیچ دینی همه آنچه در کتاب آسمانی آنان آمده در فرهنگ و جامعه‌شان حضور ندارد.

 

سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در واتیکان با بیان این‌که مفهوم ضد مسیح در بین غربی‌ها از جایگاه بسیار استواری برخوردار است، اظهار داشت: در بین غربیان حتی علی رغم این‌که از مبانی دینی خود فاصله گرفته‌اند، اما اصطلاح آنتی کرایس یا ضد مسیح زنده است و این به فرهنگ اروپا باز می‌گردد.

 

وی در ادامه نحوه تحول جهان در دو قرن اخیر را سبب ایجاد یک سلسله مشکلات برای آن به معنای عام کلمه دانست و با اشاره به استفاده بیش از حد از منابع و عدم توجه به هاضمه زمین گفت: کره زمین در کلیت خود دارای یک قدرت هاضمه‌ است و اگر بیشتر از آن تحمیل شود، توان هضم و پالایش را ندارد.

 

حجت‌الاسلام مسجد جامعی افزود: نحوه استفاده‌ای که بشر در طول سیصد سال اخیر از منابع طبیعی کرده، منجر به یک سلسله تغییراتی در کره زمین شده و جهان را با مشکلاتی مواجه کرده است که کمتر می‌توان بر روی این مشکلات تأثیر گذاشت و به جرأت می‌توان گفت که بشر به بن‌بست رسیده است.

 

وی با بیان این‌که مسأله مدرن کردن دنیا با چهار اصل پاسخ‌گو بودن عقل، بهتر بودن فردا از امروز، انسان ملاک قضاوت و برتر بودن غرب که همواره در دو قرن اخیر حاکم بوده، اکنون کاملا مورد تردید قرار گرفته است، گفت: تمدن جدید براساس یک دیدگاه اخلاقی دینی و نه از نظر سیستمی محکوم است.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب با اشاره به دین انتقادی برخی در ابتدای قرن بیستم نسبت به تمدن جدید، اظهار داشت: گروهی براساس یک مطالعه تطبیقی به این نتیجه رسیدند که ارزش‌ها و روش‌های سنتی در تمدن جدید، نادیده گرفته شده است و به این نتیجه رسیدند که تمدن جدید و مدرن دارای مشکلاتی است.

 

وی ادامه داد: از نظر آنان اسلام در بین ادیان موجود واجد عناصر بیشتری از عناصر سنتی است، از نظر آنان ادیان دیگر مدرن و خراب شده‌اند، دینی که مدرن نشده و هنوز دارای عناصر سنتی است، اسلام است، از این رو برخی از اعضای این گروه مانند «گنون» به اسلام گرایش پیدا کردند.

 

حجت‌الاسلام مسجد جامعی با بیان این‌که منطقه خاورمیانه به لحاظ ژئو استراتژیک و ژئوپولتیکی کماکان ناامن خواهد بود، اما گفت: این منطقه به لحاظ فرهنگی و به لحاظ هویتی منطقه‌ای دشارژ نشده و مدعی است و در نتیجه تا آینده دوری این ویژگی را دارد که همین‌طور باقی بماند.

 

وی کشور ایران را به لحاظ انسجام درونی، هماهنگی کلی و ملی در منطقه خاورمیانه بسیار مقاوم دانست و افزود: در کل منطقه خاورمیانه هیچ کشوری که دولت و ملت آن مانند ایران، به لحاظ تاریخی، هویتی و هماهنگی درونی، از انسجام بسیار زیادی برخوردار باشد، وجود ندارد. /920/پ202/ن

ارسال نظرات