۳۰ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۵:۱۷
کد خبر: ۱۳۹۳۶۸

جلد دوم رساله مصور به زودی منتشر می‌شود

خبرگزاری رسا ـ مسؤول مؤسسه اطلاع‌رسانی تاریخ شیعه با بیان این‌که رساله مصور به چاپ ششم رسیده است، از انتشار جلد دوم آن خبر داد.
رساله مصور چاپ دوم

 

حجت‌الاسلام ابوالفضل بنایی کاشی، مسؤول مؤسسه اطلاع‌رسانی تاریخ شیعه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا گفت: چاپ ششم رساله مصور با کمی تغییرات در طرح جلد و طی اضافات و اصلاحاتی که با توجه به بازخوردهای متعدد آن صورت گرفت، کامل‌ترین نسخه‌ای است که تاکنون منتشر شده است.

 

وی با اشاره به انتشار این کتاب در قطع آلبومی، با جلد گالینگور و به قیمت 18 هزار تومان، افزود: برخی تصاویر و بعضی از مسایل رساله مصور که نیاز به ویرایش عامیانه‌تر داشت با تأیید دفاتر مراجع معظم تقلید، ویرایش و گویاتر شده است و همچنین تغییرات جزئی در رنگ و شکل جلد ششم ایجاد شده است.

 

مسؤول مؤسسه اطلاع‌رسانی تاریخ شیعه همچنین از انتشار جلد دوم رساله مصور تا پایان مهرماه خبر داد و افزود: طراحی و صفحه‌آرایی نسخه دوم کتاب که مباحثی همچون تقلید، طهارت و نجاست، وضو، تیمم و غسل را دنبال می‌کند، به پایان رسیده و هم‌اکنون در شرف چاپ است.

 

یادآور می‌شود: یکی از عمده مشکلات آموزش و یادگیری احکام عبادی، مصور نبودن متن‌های آموزشی و رساله‌های عملیه است که باعث اشتباه و دشواری در آموزش می‌شود؛ رساله مصور، متنی با عکس‌های رنگی و گویا است که احکام عملی را مصور و جذاب به خوانندگان خود ارایه می دهد.

 

جدا از متن سنگین رساله های عملیه و اصطلاحات تخصصی که برای نسل جوان و انبوه متدینان، بهره مندی از رساله ها را سخت کرده و فهم برخی مطالب را دست نیافتنی نموده، عکس یا فیلم نداشتن از حالت های گوناگون مسائل عبادی ، گاهی تصور صحیح و برداشت درست از حکم را به چالش می کشد.

 

کتاب «رساله مصور» که در چاپی نفیس و در قطع رحلی بزرگ (آلبومی) منتشر شده نه تنها به مصور ساختن احکام پرداخته که خود شیوه‌ای نوین در ارایه احکام و آموزش آن است؛ به دیگر سخن، متن این کتاب نوین را باید جدا از عکس‌ها، جدول‌ها و نمودارهایش، بررسی کرد و شناخت.

 

معنای لغوی و اصطلاحی واژگان، ارایه توضیح روان و بهره گیری از نکات قرآنی و حدیثی درباره احکام، زیبایی معنوی ویژه‌ای بدین اثر بدیع بخشیده و خواننده را از فضایی خشک و دستوری به فضایی مفرح و دل نشین فرا می خواند و با داستان های کوتاه و خاطره‌های اخلاقی، هر مومنی را به ساحت مبارک عبودیت می‌کشاند.

 

شاید مهم‌ترین نکته که در باب رساله‌نویسی و انتشار آن برای مؤمنان اهمیت دارد، تطابق مطالب با فتاوای مراجع معظم تقلید است که باید گفت رساله مصور در نخستین جلد خود، طبق آخرین فتاوای حضرات آیات امام خمینی، بهجت، خامنه‌ای، سبحانی، سیستانی، صافی گلپایگانی و مکارم شیرازی سامان یافته است.

 

رساله مصور گرچه در نگاه اول، جذاب و شیرین و دست یافتنی می‌نماید اما هر اهل فنی درمی‌یابد برای گرد آمدن این همه نکته ساده و زیبا، همت و کار مضاعفی پشتوانه بوده است. سی هزار نفر ساعت کار علمی و پشتیبانی که در یازده مرحله از پژوهش گرفته تا نشر، سامان یافته و اثری بدیع را آفریده است.

 

این کتاب، فتاوای حضرت امام خمینی و استفتائات مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه‌ای را متن اصلی قرار داده و درباره اختلاف فتوای مراجع معظم تقلید، مطالب جداگانه ذکر شده و موارد متفق نیز مشخص شده است.

 

بهره‌وری از منابع دست اول فارسی و عربی و پیونددهی به دیگر بخش‌های کتاب و ارایه چکیده از دیگر ویژگی‌های این اثر است و شاید جای شگفتی باشد که در مجموع، برای غنی‌سازی محتوایی، بیش از چهارهزار استفتای جدید انجام شده و مهم‌تر این‌که موضوعات جدید و متنوع فقهی در این اثر به چشم می‌خورد. /920/ت302/ق

ارسال نظرات