۰۶ مهر ۱۳۹۱ - ۱۳:۲۶
کد خبر: ۱۴۰۳۷۶
در قم؛

همایش صیانت از کرامت انسانی در اندیشه حقوق اسلام برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ همایش ملی صیانت از کرامت انسانی در اندیشه حقوقی اسلام از سوی مرکز فقهی ائمه اطهار‌(ع) و کمیسیون حقوق بشر اسلامی در قم برگزار ‌شد.
همايش کرامت انساني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، همایش صیانت از کرامت انسانی در اندیشه حقوق اسلامی از سوی مرکز فقهی ائمه اطهار‌(ع) و کمیسیون حقوق بشر اسلامی و چند نهاد علمی حوزوی دیگر، صبح امروز ششم مهرماه در سالن همایش امام خمینی‌(ره) مرکز فقهی ائمه اطهار‌(ع) برگزار شد.

 

مفهوم شناسی کرامت انسانی، آثار کرامت انسانی بر منظومه حقوق و تکالیف بشر، آسیب‌ها و چالشهای فراروی کرامت انسانی در جهان معاصر و راهبردها، برنامه‌ها و تدابیر حقوقی صیانت از کرامت انسانی از جمله محورهای این همایش است که فراخوان مقاله در باره آنها صورت پذیرفته است.

 

این همایش با هدف ارتقاء اندیشه‌ورزی عالمانه در حوزه نظام حقوقی اسلام و ظرفیتسازی برای رعایت هرچه بیشتر حقوق انسان‌ها در سراسر جهان در دو نوبت صبح و عصر و در سه نشست «ابعاد نظری کرامت انسانی»، «ابعاد کاربردی کرامت انسانی»‌ و «کرامت انسانی و چالش‌های فراروی و پاسخ‌دهی به برخی شبهات» در حال برگزاری است.

 

در نشست نخست این مراسم محمود حکمت‌نیا، معاون پژوهش پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به بررسی جایگاه کرامت در نظام حقوقی اسلام از منظر روش‌شناسی پرداخت و صرف انسان‌شناسی هستی‌شناسانه که غرب در حقوق استفاده می‌کند را برای تعریف کرامت در سطح انسان‌شناسی بسیار دشوار دانست.

 

وی با بیان این‌که کرامت در نظام‌های حقوقی هم مسأله و هم راه حل برای مسأله است، گفت:‌ در کشورهایی که اصل کرامت به عنوان اصل بنیادین و حاکم پذیرفته شده در دو حوزه قانونگذاری که اصل منطقش قانون گذاران هستند و در حوزه قضایی که منطق قضات قرار می‌گیرد باید بحث و بررسی شود.

 

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی ایازی، قرآن‌پژوه و استاد حوزه و دانشگاه با عنوان «نسبت‌سنجی کرامت انسانی و آزادی و آثار آن در عرصه حقوق و تکالیف بشر از منظر اندیشه اسلامی» سخنرانی کرد و حجت‌الاسلام سیدابراهیم حسینی، معاون مؤسسه آموزش و پژوهش امام خمینی‌(ره)، «نگاهی به آثار کرامت انسانی بر حقوق و تکالیف بشر با تمرکز بر حیطه حقوق زنان» را مطرح کرد.

 

براساس این گزارش، بخش افتتاحیه همایش ملی صیانت از کرامت انسانی در اندیشه حقوق اسلام از ساعت 11 برگزار شد و به پخش و قرائت پیام حضرت آیت‌الله عبدالله جوادی آملی، حضرت آیت‌الله جعفر سبحانی و حضرت آیت‌الله عبدالکریم موسوی اردبیلی از مراجع تقلید اختصاص داشت.

 

نشست دوم این مراسم نیز در نوبت عصر و از ساعت 14 تا 15:30 با عنوان «ابعاد کاربردی کرامت انسانی» برگزار می‌شود که براساس آن سعید قماشی، عضو هیأت علمی دانشگاه کاشان و پژوهشگر پژوهشکده فقه و حقوق پژوهشگاه علم و فرهنگ با موضوع «کرامت انسانی، راهبرد جرم‌انگاری» سخنرانی می‌کند.

 

همچنین محمدجعفر حبیب‌زاده، استاد گروه حقوق دانشگاه تربیت مدرس و ولی الله صادقی، دانش‌پژوه کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرم‌شناسی دانشگاه تربیت مدرس مقاله «از کرامت تا سکوت» و حجت‌الاسلام مهدی فیروزی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی مقاله «کرامت انسانی، مبنای حقوق بشر در اسلام» را ارائه می‌کنند.

 

نشست سوم این همایش نیز از ساعت 15:45 تا 17:45 با عنوان «کرامت انسانی و چالش‌های فراروی و پاسخ‌دهی به برخی شبهات» برگزار خواهد شد که طی آن محسن اسماعیلی، عضو هیأت علمی و رییس دانشکده حقوق دانشگاه امام صادق‌(ع) با موضوع «حمایت از کرامت ذاتی بشر در حقوق اساسی ایران و فقه امامیه» سخنرانی می‌کند.

 

ناصر قربان‌نیا، عضو هیأت علمی و مدیر گروه حقوق دانشگاه مفید موضوع «نگاهی به آسیب‌ها و چالش‌های فراروی کرامت انسانی در جهان معاصر و نوع مواجهه اندیشه اسلامی با آنها» و باقر انصاری، عضو هیأت علمی دانشکده حقوق و رییس مرکز صلح، دموکراسی و حقوق بشر دانشگاه شهید بهشتی، موضوع «جایگاه کرامت انسانی در نظام بین‌المللی حقوق بشر و چالش‌های آن در تطبیق با اندیشه اسلامی» را بررسی خواهند کرد.

 

احمد تقی‌زاده، دانش‌آموخته حوزوی و کارشناسی ارشد حقوق بشر دانشگاه علامه طباطبایی، مقاله «کرامت انسانی از دیدگاه اسلام و حسین حقیقت‌پور، دانش‌پژوه دکترای فقه و مبانی حقوق دانشگاه فردوسی مشهد نیز مقاله «مبانی کرامت انسانی در منابع احکام» را ارائه می‌کنند و حسین قافی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به بررسی «بایسته‌های صیانت از کرامت انسانی از منظر قرآن کریم و روایات ائمه معصومین‌(ع)» می‌پردازد. /920/پ202/ی

ارسال نظرات